تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


چطور روزهاي پاياني سال را بدون استرس بگذرانيم؟
تاريخ خبر: پنجشنبه، 19 اسفند 1395 ساعت: 11:32

 شاد بودن يکي از مسائلي است که بر سطح رفاه و موفقيت شما در زندگي اثر مي‌گذارد

 


باور داشته باشيد يا نه، شاد بودن يکي از مسائلي است که بر سطح رفاه و موفقيت شما در زندگي اثر مي‌گذارد و حتي کمک مي‌کند برنامه‌ريزي‌هاي روزهاي اسفند را بهتر و دقيق‌تر اجرا کنيد.

هر بار که سال جديد آغاز مي‌شود، شايد به اين فکر کنيد که بايد وزن‌تان را کم کنيد تا سالم‌تر باشيد يا مثلا نسبت به اوضاع مالي و زندگي‌تان تصميمات جديد مي‌گيريد. اما تکليف شادي‌تان چه مي‌شود؟ 

باور داشته باشيد يا نه، شاد بودن يکي از مسائلي است که بر سطح رفاه و موفقيت شما در زندگي اثر مي‌گذارد و حتي کمک مي‌کند برنامه‌ريزي‌هاي روزهاي اسفند را بهتر و دقيق‌تر اجرا کنيد. بسياري از کارشناسان معتقدنداگرچه شادي و نشاط به ژن افراد هم وابسته است اما مي‌توان بر شادي يا استرس خود کنترل داشت و شادي را ايجاد کرد. 

اسفند بدون استرس 
براي آنکه احساس مثبت‌انديشي و خوشحالي را در بيشترين حد ممکن تجربه کنيد، در اين مقاله تکنيک‌هاي شاد بودن را به شما مي‌آموزيم. روش‌هاي بسياري براي کاهش استرس، افزايش اعتماد به نفس، تحقق اهداف و کسب شادي در زندگي وجود دارد که در ادامه به معرفي آنها مي‌پردازيم.

کمتر ايميل‌تان را چک کنيد 
52درصد از مردم قبل و بعد از هر کاري ايميل يا پيامک‌هايشان را چک مي‌کنند. مطالعات نشان مي‌دهند که چک کردن مداوم نه‌تنها به خلق‌و‌خوي ما لطمه مي‌زند، بلکه باعث کاهش بهره‌وري و افزايش استرس در ما مي‌شود. براي کاهش استرس و افزايش شادي، کافي است تنظيمات پيام‌رساني خود را غير‌فعال کنيد. وقتي خارج از محل کار هستيد، ايميل خود را بيش از يک يا دو بار در روز چک نکنيد. 

البته امروزه با پيشرفت تکنولوژي ابزار و وسايل استرس‌زا بيشتر شده‌اند، از پيامک و تلگرام گرفته تا لاين و واتس‌آپ و... چک کردن مداوم اين شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند باعث افزايش استرس‌تان شود. حال خودتان هستيد که بايد تصميم بگيريد مي‌خواهيد به اين روند ادامه بدهيد يا خير.

با دوستان‌تان قرار بگذاريد 
وقتي بي‌حوصله هستيد، احتمالا اجتماعي بودن (در زندگي واقعي و نه به‌صورت آنلاين) آخرين چيزي است که به آن فکر مي‌کنيد. بله؛ بايد بدانيد که اين امر دواي درد شما خواهد بود. مطالعه محققان بريتانيايي نشان مي‌دهد که داشتن ارتباط منظم با 10‌نفر از دوستان نقش قابل‌توجهي در ايجاد شادي و افزايش طول عمر دارد. پس بهتر است از خانه بيرون بزنيد و دوستان خود را براي خوردن قهوه يا تماشاي يک فيلم ملاقات کنيد.

برنامه سفر بچينيد 
آيا تا به حال توجه کرده‌ايد که برنامه‌ريزي براي يک سفر چقدر از خود سفر جذاب‌‌تر است؟ تحقيقات هم اين موضوع را اثبات کرده و نشان مي‌دهند که برنامه‌ريزي براي تعطيلات، بيشتر از خود تعطيلات باعث شادي مي‌شود، بنابراين بهتر است به‌جاي يک سفر طولاني براي چند مسافرت کوتاه‌مدت در طول سال برنامه‌ريزي کنيد. اين‌طور شايد بهره بيشتري نصيب‌تان شود. 

خاطرات خوب را مرور کنيد 
اين توصيه شايد با يافته‌هاي پژوهش اخير در تضاد باشد، اما سکه دو رو دارد. فيس‌بوک خود را چک کرده و خاطرات مشترک با دوستان‌تان را زنده کنيد. مطالعات محققان نشان مي‌دهد که دانش‌آموزان پس از ورود به فيس‌بوک احساس بهتري نسبت به خود پيدا مي‌کنند. البته در اين موضوع نبايد افراط کنيد و براي مرور خاطرات و در ميان گذاشتن خاطرات مشترک مي‌تواند کار مفيدي باشد. 

در کار غرق نشويد! 
اگر احساس مي‌کنيد با کار خود ازدواج کرده‌ايد و کار تمام زمان شما را مي‌گيرد، در اين باره با رئيس‌تان صحبت کنيد. ابراز نگراني‌هاي شخصي در رابطه با ايميل‌هاي بي‌پايان و حجم بالاي کار مي‌تواند فشار کاري شما را کاهش دهد و با ايجاد شادي، کيفيت زندگي‌تان را بهبود بخشد. با برنامه‌ريزي مي‌توانيد کارهاي خود را به‌خوبي پيش ببريد و از حجم کارهاي تلنبار شده بکاهيد.

غلبه بر استرس

با برنامه‌ريزي کارهاي خود را به‌خوبي پيش ببريد و از حجم کارهاي تلنبار شده بکاهيد

بخشنده باشيد 
خريد کردن راهکار خوبي براي ايجاد شادي است؛ اما هيچ چيز با ارزش‌تر از اين نيست که وقت، سرمايه و احساسات خود را صرف ديگران کنيد. در يکي از مطالعات اخير، شرکت‌کنندگان 5‌دلار از پول‌شان را براي خود و 5‌دلار ديگر را براي ديگران خرج کردند. نتيجه اين بود که افرادي که پول‌شان را خرج ديگران کردند، در مقايسه با کساني که پول‌شان را براي خود خرج کردند، احساس شادي و رضايت بيشتري داشتند. حتما لازم نيست با دستان خود هديه‌اي به ديگران بدهيد.

همين که صندلي خود را در يک قطار شلوغ به يک غريبه مي‌دهيد، نامه‌اي براي تشکر از معلم مدرسه فرزندتان ارسال مي‌کنيد يا کاري را از جانب دوست‌تان انجام مي‌دهيد، مي‌توانيد از مزاياي آن بهره‌مند شويد. انتخاب‌ها بي‌پايان هستند؛ خلاق باشيد و راه‌هاي بيشتري براي کسب شادي در اين زمينه بيابيد.

موفقيت‌ها را جشن بگيريد 
جشن گرفتن براي هر پيروزي و موفقيت بخش عمده‌اي از فرآيند شاد بودن است. ريک هانسون روانشناس در اين باره مي‌گويد: «مغز انسان از دو بعد منفي و مثبت برخوردار است. از اين رو، وقتي بر نواقص و کاستي‌هاي‌مان تمرکز مي‌کنيم و چشم خود را بر نقاط قوت مي‌بنديم، احساس بدي پيدا مي‌کنيم.» بنابراين توصيه مي‌کنيم تلاش‌هاي‌تان را مورد‌تحسين قرار دهيد؛ اين امر مي‌تواند لبخند را بر لب‌هايتان بياورد. پس از انجام هر کار موفقيت‌آميز، براي آن شاد باشيد و به خود افتخار کنيد. 

تحرک بيشتري داشته باشيد 
صرف‌نظر از وزن، جنسيت يا سني که داريد، ورزش کردن منظم به‌صورت روزانه کمک مي‌کند احساس بهتري در قبال ظاهر خود داشته باشيد. دوچرخه سواري، دويدن يا وزنه زدن براي شما مناسب است؛ ورزشي انتخاب کنيد که شما را به وجد بياورد. تحقيقات نشان مي‌دهند که ورزش منظم بهترين راهکار ممکن براي رضايت از وضعيت بدن است. تنبلي را کنار بگذاريد و به فکر سلامت خود باشيد. 

فهرستي از چيزهاي مثبت تهيه کنيد 
اگرچه نمي‌توانيد اتفاقات پيش روي خود را کنترل کنيد، اما مي‌توانيد به دلخواه خود به آنها واکنش نشان دهيد. اينکه اجازه دهيد از دست دادن يک دوست و شکست‌هاي پيش رو بر احساسات‌تان اثر بگذارند، کار آساني است؛ اما بهتر است بر اوضاع تسلط داشته باشيد. در عوض، فهرستي از تمام جوانب مثبت زندگي خود تهيه کنيد. به اين ترتيب، هر بار که احساس نا‌اميدي مي‌کنيد، مي‌توانيد با نگاه کردن به آن از نا‌اميدي فاصله بگيريد. يادآوري جوانب مثبت زندگي کمک مي‌کند کمتر به کاستي‌ها و نواقص موجود توجه کنيد. اين امر در دراز‌مدت شما را شادتر مي‌کند.

به رستوران برويد 
هر کسي دوستي دارد که با او غذا مي‌خورد، اما اگر تجربه غذا خوردن با دوست‌تان براي شما آزاردهنده شده، بهتر است با دوستان جديد غذا بخوريد. غذا خوردن با کساني که دائما از کم‌خوردن حرف مي‌زنند، مانع از شاد بودن خواهد شد. غذا خوردن با افرادي که دائما استرس و دغدغه لاغري دارند، مي‌تواند روح شما را خسته و مأيوس کند. 

کارهاي خيرخواهانه انجام دهيد 
کارهاي داوطلبانه يکي از بهترين فعاليت‌هايي هستند که مي‌توانيد انجام دهيد. بر‌اساس يافته‌هاي يک نظرسنجي مشخص شد 94درصد از کساني که در فعاليت‌هاي داوطلبانه شرکت داشتند، حال و روز بهتري پيدا کردند و 78درصد آنها پس از پايان کار استرس کمتري داشتند. بنابراين از فرصت‌هاي موجود استفاده کنيد. در فعاليت‌هاي اجتماعي شرکت کنيد يا کمي از وقت خود را در پناهگاه بي‌خانمان‌ها بگذرانيد.

روابط موفق با همسرتان داشته باشيد 
تحقيقات نشان مي‌دهند که رابطه زناشويي مثبت به افزايش رضايت فردي کمک مي‌کنند. شايد روابط زناشويي داشته باشيد اما کيفيت آن در رضايت‌تان بسيار موثر است. يک رابطه زناشويي موفق آن است که پس از پايان، هم به لحاظ فيزيکي و هم به لحاظ رواني احساس خوبي داشته باشيد. مي‌توانيد براي بهبود ارتباط جنسي خود با همسرتان صحبت کنيد. به‌علاوه کمک گرفتن از يک روانشناس و مشاور هم کمک‌کننده است.

نگران بودن را کنار بگذاريد 
تقريبا 85‌درصد از موارد استرس‌زايي که به‌طور دائم نگران‌شان هستيم، هرگز اتفاق نمي‌افتند. حتي زماني که نگراني‌هاي ما رنگ واقعيت مي‌گيرند، در 80‌ درصد از موارد مي‌توانيم از پس آنها بر بياييم، بنابراين اگر باز احساس نگراني کرديد، بنشينيد يک ليوان چاي بنوشيد و به اين فکر کنيد که تا الان از پس تمام مشکلات خود برآمده‌ايد. پس مي‌توانيد مشکلات احتمالي آتي را هم به‌راحتي حل‌و‌فصل کنيد.

با طبيعت آشتي کنيد 
يک گلدان پر از گل بخريد. حجم کاري سنگين و همکاري با افراد آزاردهنده مي‌تواند شما را از پا در آورد. جاي تعجب نيست که استرس کاري به‌عنوان يکي از دلايل عمده ناخشنودي فرد در ميان جوامع شناخته مي‌شود. براي آنکه در شرايط سخت زمانه روحيه خود را از دست ندهيد، به نزديک‌ترين پارک در محل زندگي‌تان برويد. قدم زدن در دل طبيعت باعث کاهش خستگي رواني، سرخوردگي و عصبانيت شده و احساسات مثبت‌تان را افزايش مي‌دهد.

از تعطيلات آخر هفته بهره‌مند شويد 
اغلب افراد در روزهايي که ۶ تا ۷‌ساعت از وقت‌شان را با اعضاي خانواده يا دوستان مي‌گذرانند، ۱۲‌مرتبه بيشتر احساس شادي مي‌کنند، بنابراين اگر به‌صورت تمام‌وقت کار مي‌کنيد، از تعطيلات آخر هفته به بهترين شکل ممکن استفاده کنيد. اين کار انرژي بيشتري به شما مي‌دهد تا هفته خوبي را آغاز کنيد.

چرک کف دست را خرج کنيد 
در يکي از مطالعات اخير، شرکت‌کنندگان 5‌دلار از پول‌شان را براي خود و 5‌دلار ديگر را براي ديگران خرج کردند. نتيجه اين بود که افرادي که پول‌شان را خرج ديگران کردند، در مقايسه با کساني که پول‌شان را براي خود خرج کردند، احساس شادي و رضايت بيشتري داشتند. حتما لازم نيست با دستان خود هديه‌اي به ديگران بدهيد

يک يادداشت دوستانه بفرستيد 
صرف‌نظر از نوع رابطه و مناسبت‌هاي موجود، خوب است هميشه به ياد کساني باشيم که براي‌شان ارزش قائل هستيم. نزديک به 41درصد از زوج‌هاي جوان احساس مي‌کنند که استفاده از پيام‌هاي متني و آنلاين به تقويت ارتباط آنها با همسرشان کمک مي‌کند. پس دست بجنبانيد و براي کساني که دوست‌شان داريد يادداشت محبت‌آميز بنويسيد. اين کار شادي دوجانبه خواهد داشت، هم گيرنده نامه و هم شما که آن را مي‌نويسيد شاد خواهيد شد.