تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


بايد استانداردهاي ملي براي صنعت مترو تعريف كنيم
تاريخ خبر: يکشنبه، 21 آذر 1395 ساعت: 09:09

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به شرايط تعامل با كشورهاي خارجي در حوزه صنايع مترو گفت :وقتي صحبت از مشاركت داخلي توليد كنندگان در صنعت مترو صحبت مي كنيم ،معناي اين صحبت قطع تعامل با كشورهاي خارجي نيست.

محمد احمدی بافنده در نشست خبري نمايشگاه مشاركت توليدكنندگان ايراني در صنعت مترو با تاكيد بر اينكه اگر ما در اين تعاملات ظرفيت خودباخته داشته باشيم طرف خارجي از موضوع سوء استفاده خواهد كرد ،گفت: بايد به عنوان خريدار با قدرت چانه زني تخصصي در حوزه مترو مذاكرات را با كشورهاي خارجي انجام دهيم تا در شرايط بهتري قرار بگيريم .

وي با اشاره به اينكه ايران جوان ترين ظرفيت صنعتي جهان را در اختيار دارد،گفت :ايران ٤٠ ميليون نيروي كار ،٤ ميليون دانشجو و يك ميليون فارغ التحصيل دارد، بنابراين توان خوبي براي توليد در كشور وجود دارد وبايد از دانش فني و ظرفيت داخلي مترو بهره بگيريم تا بتوانيم قطع وابستگي داشته باشيم. احمدی بافنده با اشاره به دستاورد توان توليد تجهيزات داخلي صنعتي در كشور افزود: صرفه جويي يك دلار در بخش خودكفايي صنعتي در حدود سه تا ٥ دلار قدرت اقتصادي در داخل خلق مي كند .

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران تاكيد كرد:بايد از ظرفيت هاي صنعتي داخل كشور چه به لحاظ نيروي انساني وچه به لحاظ نيروي دانش فني به نحو احسن استفاده كنيم و در بهترين شرايط قرار بگيريم .وي با اشاره به اينكه نياز داريم جبهه مترو به يك جبهه عمومي تبديل شود،گفت : پولي كه در صنعت مترو گردش دارد اگر داخل سرمايه گزاري شود ،ارزش اقتصادي زيادي خواهد داشت زيرا يك قطعه فولادي ساده از يك سنگ آهن وفولاد آلياژي بازيافت مي شود هزاران فرايند را طي مي كند تا تا به يك قطعه تخصصي در مترو تبديل شود.

 وی با تاكيد بر اينكه ١٥٠ قطعه ساز در نمايشگاه سامان دهي شده اند ،گفت:امسال ما حدود٤٠٠٠ متر نمايشگاه در اختيار داريم و غرفه بزرگي در اختيار داريم .بافتده يادآور شد: معتقدم بايد از ظرفيت داخلي وبومي سازي صنعت مترو استفاده كنيم و بنده از زماني كه در هيات مديره بودم به اين موضوع اعتقاد داشتم چون به عنوان يك فرد صنعتي به توان صنعتي كشور آگاه هستم . مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: با شناختي كه از نيروي كار داخل كشور دارم معتقدم ما قادر هستيم ضمن اينكه مي توانيم توليد كننده خوب قطعات مترو در داخل كشور باشيم مي توانیم با استفاده از نيروي جوان پر انرژي و نيروي كار ارزان كه در اختيار داريم در جايگاه صادر كننده قطعات مترو قرار بگيريم .

بافنده با تاكيد بر اينكه عدم يكپارچگي مهم ترين نقطه ضعف ما در حوزه صنعت است تصريح كرد:اين شرايط در صورتي به وجود خواهد آمد كه سازندگان مترو بتوانند به صورت هماهنگ ويكپارچه عمل كنند .وي تاكيد كرد:ممكن است قطعه الترونيكي در داخل كشور ساخته شود اما ارزش به كارگيري نداشته باشد اينجاست كه بايد سازنده دوم كه قطعه الکترونيكي را كنار قطعه فلزي مي سازد،مجموعه قابل استفاده براي مترو و سازنده را به وجود آورد.

وي تاكيد كرد:ما نمي توانيم يك قطعه صنعتي داخل كشور را بومي كنيم و فقط براي يكي از اجزاي آن استاندارد تهيه كنيم زيرا كل يك مجموعه بايد شامل استاندارد شود.به گفته بافتده وجود نمايشگاه مشاركت توليدكنندگان ايراني مي تواند زمينه همفكري بين سازندگان و مجامع علمي و دانشگاهي به وجود آورد تا استانداردسازي نه تنها براي جزييات مجموعه بلكه براي كل مجموعه اتفاق بيفتد.مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران تاكيد بر بحث استانداردسازي افزود:امروز در كشور ايران يك سري استانداردهاي داخلي براي صنعت مترو وجود دارد به همين دليل هر شهري منطبق با استانداردهاي خود قطار تهيه مي كند، بنابراين پنج يا شش مدل قطار در شهرهاي مختلف وجود دارد.

 وي تصريح كرد:براي صنعت گر توجيه اقتصادي ندارد كه براي پنج و يا شش مدل قطار قطعات رانش بسازد.احمدی بافنده با اشاره به ضرورت استاندارد ملي در حوزه مترو گفت :اگر ما يك استاندارد ملي در حوزه مترو داشته باشيم براي سازندگان و خريداران در بومي سازي مترو ظرفيت بهتري ايجاد مي كند، بنابراين  استاندارد ملي يكپارچه كه با جغرافياي ايران ضروري باشد بسيار ضروري به نظر مي رسد. وي با تاكيد بر اينكه صنعت مترو با صنايع ديگر متفاوت است ،گفت:واگن ها مترو وسيستم ريلي كاملا قابل اورهال بوده و به راحتي فرسوده نمي شوند.