تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


رقم جرایم رانندگی از شهریور 50 تا شهریور 93 ،هزار برابر شده اما تخلفات کم نشده است
تاريخ خبر: پنجشنبه، 27 شهريور 1393 ساعت: 12:01

به گزارش گروه حمل ونقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی شهروندان را نیازمند بسترسازی همه  جانبه و طولانی مدت دانست و گفت: اگر چه اثرگذاری جرایم در کاهش تخلفات ترافیکی غیر قابل انکار است اما بدون ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه آموزش های ترافیکی، نمی‌توان انتظار داشت که صرفاً از طریق اِعمال قانون بتوان آمار این تخلفات را کاهش داد.

به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس حجت الله بهروز افزود: با وجود دارا بودن تمدن و فرهنگ چند هزار ساله، در خصوص رفتارهای ترافیکی دچار ضعف هستیم و یکی از دلایل، این است که فرهنگ ترافیک از نسل های گذشته تا به امروز بر پایه صحیح بنا نشده اما با ارائه آموزش های ترافیکی تأثیرگذار و هدفمند، این ضعف فرهنگی را جبران می کنیم.

وی با اشاره به این که 43 سال پيش در چنين روزهايي، پليس راهنمايي و رانندگي پایتخت قانون جديد اخذ جرايم رانندگي را به مرحله اجرا در آورد، اظهار کرد: بر این اساس، در شهریور 1350 رانندگان متخلف و عابران پیاده اي كه از نقاط خط‌كشي شده عبور نمي‌كردند، توسط پلیس تا سقف 100 تومان جريمه مي‌شدند.

مهندس بهروز با بیان این که امروز با گذشت بیش از 4 دهه از آن زمان و هزار برابر شدن رقم جرايم رانندگي، تخلفات ترافيكي همچنان يكي از دغدغه‌هاي اصلي پایتخت محسوب مي‌شود، تصریح کرد: طی این همه سال، با وجود وضع و اصلاح قوانین و مقررات ترافیکی، اِعمال و تشدید جرایم رانندگی و انجام اقدامات اساسی در زمینه مهندسی ترافیک، هنوز تا رسیدن به سطحی قابل قبول از رفتارهای ترافیکی و فرهنگ ترافیک، فرسنگ‌ها فاصله داریم.

وی با تأکید بر عدم سازگاری برخی قوانین و مقررات کنونی ترافیک با شرایط امروز جامعه، اضافه کرد: در آرشیو مطبوعات آمده که سال 1350 و در چنین روزهایی، مأموران پليس، رانندگان متخلف و عابران پیاده اي كه از نقاط خط‌كشي شده عبور نمي‌كردند را تا سقف 100 تومان جريمه مي‌كردند اما تورق تاریخ به ما می گوید که موضوع جریمه عابران پیاده پس از سپری شدن سال های متمادی هیچ گاه به صورت جدی و مستمر به مورد اجرا در نیامده است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با اعلام این که درصد قابل توجهی از تلفات ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی تهران، دامن گیر عابران پیاده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به پیشینه 40 ساله تشدید جرایم ترافیکی، بتوانیم از طریق اجرای مجموعه ای از اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری به کاهش تخلفات رانندگی، کاهش صدور قبض جریمه، کاهش تصادفات و در نتیجه کاهش تلفات ترافیکی دست پیدا کنیم.