تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


خودروسازان ایران توان سرمایه گذاری برای تولید محصولات جدید را ندارد
تاريخ خبر: شنبه، 12 تير 1395 ساعت: 09:45

به گزارش شهرداری نیوز، دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با اعلام اين كه آنچه امروز صنعت خودروي ايران بايد دنبال نمايد، مشاركت با خودروسازان صاحب تكنولوژي و توليد محصول با بِرند داخلي است، گفت: با توجه به آغاز سرمايه گذاري خارجي در جريان پَسابرجام، قطعاً هر گونه تعامل و همكاري با خودروسازان معتبر جهان، باعث انتقال تكنولوژي و ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي خواهد شد.

 

دكتر شهرام آزادي افزود: البته نحوه اجراي توافقات بر روند موفقيت همكاري ها نقش مؤثري خواهد داشت، ضمن اين كه در موضوع سرمايه گذاري خارجي، نبايد شرايط همكاري يك طرفه باشد و با نام توليد محصول مشترك و بدون ورود دانش و تكنولوژي جديد، صرفاً نسبت به مونتاژ در داخل اقدام كنيم.

وی با اشاره به اين كه در سرمايه گذاري خارجي، نبايد توليد تنها يك محصول مشترك مطرح باشد، بلكه بايد تمركز بر توليد خودروهاي جديد و متنوع باشد، اظهار كرد: در توليد محصولات مشترك، بايد همزمان با تغيير سطح تكنولوژي و نوع محصول در شركت هاي خارجي، در ايران نيز محصولات به روز شود و در قالب چنين همكاري است كه مي توانيم به تكنولوژي بالاي توليد دست پيدا كنيم.

آزادی با بیان اين كه تولید خودرو با تيراژ پايين اصلاً اقتصادي نيست، تصریح کرد: توليد خودروهايي با سطح قيمت متوسط و پايين مناسب تر است، چرا كه معمولاً ميزان فروش خودروهاي گران قيمت در تيراژي نيست كه مقرون به صرفه باشد.

وی با اشاره به این که از نتايج مثبت همكاري با شركت های خودروساز بین المللی، ورود سرمايه هاي خارجي به كشورمان است، اظهار کرد: این مهم، در شرايطي كه منابع مالي خودروسازان ايران بسيار محدود است و آنها توان سرمايه گذاري براي توليد محصولات جديد را ندارند، در بهبود وضعیت موجود صنعت خودروی کشورمان می تواند مؤثر باشد.

اين دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پايان با تأكيد بر اين كه در شرايط كنوني بايد از فرصت سرمايه گذاري خارجي بهره برده و منابع مالي را به توليد محصولات با بِرند داخلي اختصاص دهيم، خاطرنشان كرد: همچنين لازم است منابع مذكور در تحقيق و توسعه صنعت خودرو به كار گرفته شده و بودجه هاي تحقيقاتي براي توسعه محصولات جديد اختصاص پيدا كند.