تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


کرمانشاه، زادگاه مادها
تاريخ خبر: شنبه، 11 مرداد 1393 ساعت: 09:53

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛مادها در پايان سده هشتم و آغاز سده هفتم قبل از ميلاد در نواحي غرب ايران حكومت مي كردند. اين سلسله اولين حكومتي است كه به شيوه پادشاهي و از نژاد آريایي ها بودند.

 

علیرضا مرادی بیستونی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ، در این باره گفت: نخستين اشاره به قوم مادها در كتيبه اي به تاريخ 837 قبل از ميلاد است كه در آن سرزمین مادها را كوههاي كردستان و كرمانشاهان دانسته اند.

 

وی افزود: اين قوم كه از نژاد آريایي است پس از آنكه نتوانست بر دولت مقتدر آرارات پيروز شود سرزمينهاي امروزي آذربايجان – كردستان و كرمانشاهان  را اشغال كرد. اين پيروزي ها ممالك مجاور را نگران كرد پس دولت آشور به ماد حمله كرد و قوم ماد پس از پذيرفتن خسارتهاي سنگين در سال 838 قبل از ميلاد تابعيت دولت آشور را پذيرفت.

 

 

مرادی بیستونی گفت: در سال 550 قبل از ميلاد حكومت مادها به دست كورش پادشاه ممالك پارس پس از 158 سال خاتمه يافت و ماد و پارسوا يكپارچه شد. همچنین در سالهاي بين 727 – 715 قبل از ميلاد يكي از سران ماد به نام ديائوكو به مخالفت با سارگن به آشور لشكر كشيد و چون قواي سارگن بيشتر بود شكست خورد.

 

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به آثار به جاي مانده از دوران مادها در استان کرمانشاه، گفت:گوردخمه ها یکی از اصلی ترین آثار به جای مانده از دوران مادها در استان کرمانشاه است.

 

وی در مورد گوردخمه های مادی، افزود: شيوه تدفين مردگان در ايران باستان متفاوت بوده است و با توجه به باورهاي ديني مردم در هر عصر و زماني به گونه اي خاص صورت مي گرفته است گاهي جسد شخص مرده را در نزديكي محل سكونت او مثلا كف غار يا در كف منزل وي دفن مي كردند و گاهي در صخره ها قرار مي دادند در برهه اي آن را در زمين دفن مي كردند و در دوراني هم از تابوت اعم از سنگي يا سفالين و يا خمره هاي بزرگ استفاده مي شد.

 

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: گور دخمه به آرامگاههاي سنتي گفته مي شود كه از سنگ و در دل كوه تراشيده مي شود.

 

این باستان شناس کرمانشاهی در مورد گوردخمه های مادی در استان کرمانشاه اظهارکرد: گوردخمه بيستون در شهر بيستون و در محوطه آثار باستاني و بالاتر از مجسمه هركول قرار دارد. اين گوردخمه با عمق 57 سانتي متر و اندازه دهانه پائين آن 100 سانتيمتر و دهانه بالایي آن 85 سانتيمتر و گودي كف آن 10 سانتي متر است و ارتفاع بلندترين نقطه سقف آن 75 سانتي متر است. این گوردخمه از كوچك ترين گوردخمه هاي استان به شمار مي رود که دهانه اين گوردخمه به طرف شرق مي باشد