تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


حداقل نیمی از سهمیه وام 25 میلیونی را به حمل و نقل عمومی اختصاص می دادند
تاريخ خبر: يکشنبه، 22 آذر 1394 ساعت: 08:55

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت وام 25 میلیونی خودرو گفت: دولت با این کار تصمیم داشت تا کمک شایانی را هم به صنعت خودروسازی و هم به مردم کرده باشد که این عمل شایسته ای بود،  اما این کار یک عمل مقطعی و همچنین یک برنامه ای بدون زیرساخت های اساسی را رغم زد.

سید سعید زمانیان در ادامه به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت: دولت تصمیم داشت تا با این کار به سیستم اقتصادی کشور رونق ببخشد اما در همین لحظه عده ای فرصت طلب نیز از این موقعیت سوء استفاده کردند، زیرا پر واضح است که مشکل اساسی صنعت خودروسازی ما چیز دیگریست  به نظر شما ما در حوزه خودروسازی خصوصی دچار مشکل بودیم یا حمل و نقل عمومی ؟ صد البته حمل و نقل عمومی ما در اولویت این گونه برنامه ها باید قرار می گرفت.

وی در  ادامه گفت: بنده اعتقادم بر این است که در هنگامی که تصمیم به انجام همچین کاری گرفته می شد باید در رابطه با اختصاص دادن نیمی از این سهمیه به حمل و نقل عمومی نیز تدابیری اندیشه می شد تا در شهر بزرگی مانند تهران که پایتخت یک کشور نیز هست خودروهایی با چنین فرسودگی های بالا و آلایندگی های شدید دیده و در حال تردد نباشند.این نشان دهنده این است که تصمیم گیری در ارتباط با این موضوع اشکالات فراوانی دارد.

وی در ادامه افزود : به نظر بنده دولت در ارتباط با این قضیه باید به خاطر مطلوب شدن وضعیت شهر 15 الی 20 هزار تاکسی نو با سوخت مناسب و آلایندگی کم را جایگزین خودروهای فرسوده می کرد ، خودروهایی که درخور شأن و شخصیت مردم شهرمان باشند تا این وضعیت بد ترافیکی و آلودگی شدید هوا کمتر دیده می شد،این نوسازی باید حداقل تا 30 هزار تاکسی پیش برود تا بتواند بخشی از مشکلات مردم را در جابه جایی و ترددشان بر طرف کند.

دولت به تمامی تعهدات خود در ارتباط با مترو باید دقیقا عمل کند

زمانیان در خصوص اینکه مترو بری اینکه بتواند به عنوان شاخص ترین وسیله حمل و نقل عمومی شناخته شود و نیاز به چه شرایطی دارد به خبرنگار شهرداری نیوز گفت: برای اینکه مترو یک وسیله حمل ونقل عمومی شایسته ای در تهران و دیگر شهرها شناخته شود،ابتدا دولت باید به تمامی تعهدات خود در ارتباط با مترو دقیقا عمل کند،یعنی دولت باید باعث تولید و ارتقا کیفیت  مترو با انجام دادن به تعهداتی که به شهرداری داده است شود،در واقع باید اعتبارات لازم به این بخش تزریق شود و دولت و تمامی وزراء نیز در این ارتباط کمک کنند.

وی در ادامه گفت : همان طور که دیده می شود در بسیاری از کشورهای جهان سیستم حمل نقل عمومی آنها بخصوص مترو روزانه در حال توسعه و پیشرفت است، ما نیز باید همگام با دیگر کشورهای جهان برای پیشرفت و توسعه هرچه بهتر مترو و خدمات رسانی به مردم عمل کنیم،با این کار حتما مردم برای تردد خود بیشتر از مترو استفاده خواهند کرد که این موضوع بسیاری از مشکلات مارا در جابجایی مسافران برطرف خواهد کرد.

وی در ارتباط با حجم جابجایی مسافران در کشور به وسلیه مترو گفت: زمانی که با کمبود ایستگاه مواجه هستیم ، با وجود مسافت های طولانی ، ترددهای بدون انضباط را شاهد باشیم و زمان پیک مسافر را در نظر نگیریم ، به زیر ساخت های اساسی توجه نکنیم و تنها به فکر رفت و آمد باشیم صد درصد روز به روز به مشکلات بیشتری برخورد خواهیم کرد.نمی شود با فرض اینکه چند ایستگاه به مترو اضافه کرده ایم پس مشکلاتمان حل شده است خیر! ما اینگونه نمی توانیم به نتیجه ای مطلوب در این زمینه برسیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خدمات رسانی مترو بسیار مطلوب است اما دولت نیز باید به این بخش کمک کند تا بشود در تهران و شهرهای دیگر مترو را گسترش و توسعه داد.