تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


ده شهر فوق‌العاده آلوده
تاريخ خبر: چهارشنبه، 20 آبان 1394 ساعت: 11:32
فرارو- یاشار بوم راشین؛ بخش دوم گزارش «بوی این ده شهر فوق‌العاده آلوده، فرق دارد؟»:
بخش اول گزارش را اینجا بخوانید.


۶-ریاض، عربستان سعودی

جریانات ماسه در آلودگی هوا ی ریاض نقش دارند. این آلودگی در نواحی خشک و نیمه خشک اتفاق می‌افتد و در زمانی که بادی شدید ماسه و غبار را از سطح خشک بلند می‌کند. ذرات متحرک فرسایش خاک را در یک منطقه ایجاد کرده و به جای دیگر می‌روند.

محدوده گسترده‌ای از آلاینده‌ها از قبیل غبار، دوده، خاکس‌تر فرار، ذرات خروجی از موتورهای دیزلی، دود چوب و آئروسل‌های سولفات می‌توانند به شکل ذرات ریز هوا دیده شوند. بعضی از این ذرات ریز در شش‌ها جا گرفته و حملات آسم را بوجود می‌آورند. مطالعات نشان داده است که تعداد بستری شدن‌ها با افزایش مواد ذره‌ای هوا بی‌ارتباط نبوده است.

۷-ونیز، ایتالیا
این شهر در هنگام پایین رفتن بوی بد می‌دهد. هر چند ونیز زیبایی غیر قابل انکاری دارد، دارای کانال‌هایی است که به طور گسترده به عنوان فاضلابرو شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب این جریانات با سوخت دیزل قایق موتوری‌ها بوی فوق العاده نامطبوعی بوجود می‌آورد. این بوی بد در تابستان که همه چیز‌ها داغ و مرطوب است، غالب‌تر هم خواهد بود.

۸-مسکو، روسیه
مسکو پایتخت و پر جمعیت‌ترین ناحیه روسیه است. شهر یک ناحیه مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در روسیه و اروپا است.

نواحی کوچکتری هم هستند. مسکو مرکز بخش اروپایی روسیه را به اشغال خود در آورده است. رسوبات غنی از سنگ آهن و زغال قهوه‌ای در اطراف تولا، ورونز و کورسک و حوزه بزرگ پودمسکووسک یافت می‌شوند. در ناحیه میانه مسکو قرار گرفته که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر و مرکز صنعتی روسیه است. در اطراف مسکو یک سری شهر اقماری با صنایع سنگین وجود دارد. مسکو پنج فرودگاه، بندرگاه و رودخانه‌های قابل کشتیرانی دارد که به پنج دریا متصل هستند. مراکز عمده صنعتی دیگر عبارتند از: جاروسلاو، ایوانووو، تولا، ولادیمیر، اسمولنسک و خیلی‌های دیگر.

بر مبنای اطلاعات، محتویات مواد مضر (دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، اکسیدهای ازت و مواد ذره‌ای) در برخی نواحی مسکو از ۵ تا ۸ برابر استاندارد بیشتر است.

وقتی زغال و نفت خام سوزانده می‌شوند دی اکسید گوگرد تولید می‌شود. نیروگا ههای سوخت زغالی و به ویژه قدیمی تر‌ها که زغال را بدون کنترل‌های دی اکسید گوگرد می‌سوزانند بد‌ترین آلاینده‌های دی اکسید گوگرد هستند. پالایشگاههای نفت و موتورهای دیزلی که سوخت با گوگرد بالا را می‌سوزانند نیز مقادیر زیادی دی اکسید گوگرد به داخل هوا می‌فرستند.

۹-مکزیکو سیتی
مکزیکوسیتی یکی از بزرگ‌ترین شهر‌ها است که جمعیت آن به ۱۹ میلیون نفر می‌رسد. این شهر در حوضچه‌ای قرار گرفته و سه طرف اطرافش را کوه‌های غیر قابل دسترسی گرفته‌اند. معذالک شهر مشکلات بزرگی با زمین لرزه‌های مخرب و فقدان آب آشامیدنی دارد.

افزایش سریع جمعیت رشد سریعی را در مکزیکوسیتی ایجاد کرده و منابع و اولیای امور اندازه گیری‌هایی را به منظور کنترل رشد صورت داده‌اند. رشد جمعیت میزبان مشکلاتی همچون کمبود مسکن، افزایش تعداد افراد بی‌خانمان و آلودگی هوا است.

ارتباط مستقیمی بین رشد جمعیت و عواملی همچون انتشارات دی اکسید کربن، تخریب محیط زیست، گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی وجود دارد. امروزه به سبب فعالیت‌های آدمی شاهد مقادیر زیادی از تجمع گازهای گلخانه‌ای نیز هستیم. هرچند مردم بیشتر ضرورتا به مفهوم انتشارات بیشتر نیست.

اگرچه در دو دهه اخیر آلودگی هوای مکزیکو به میزان قابل ملاحظه‌ای کم شده است، آلاینده‌های مضری همچون مواد ذره‌ای و ازن هنوز بالای مقادیر استاندارد توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت می‌باشند.

مقادیر قابل قبول دی کسید گوگرد که توسط قوانین مکزیک بیان گردیده متوسط ماکزیمم روزانه را ۰. ۱۳ پی پی‌ام و متوسط سالانه را ۰. ۰۳ پی پی‌ام می‌داند.

مقادیر معمول دی اکسید گوگرد ۰. ۰۷۶ برای متوسط ماکزیمم روزانه و ۰. ۱ برای متوسط سالانه می‌باشد. هر دو این ارقام طبق استانداردهای مکزیک پذیرفتنی هستند.

اگرچه طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت متوسط روزانه ۲۰ میکروگرم بر متر مکعب و پیک متوسط ۱۰ دقیقه‌ای ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب است. در قیاس با این استاندارد‌ها مکزیکو سیتی با ۱۵۶ میکرو گرم بر متر مکعب روزانه و ۹۶۷ میکرو گرم بر متر مکعب متوسط حداکثر در ۱۰ دقیقه مردود می‌شود.

مقدار ازن در مکزیکو سیتی ۰. ۱۲۳ پی پی‌ام در ۸ ساعت است که بالا‌تر از استاندارد مکزیک می‌باشد. در قیاس با توصیه سازمان جهانی بهداشت که محدوده ایمنی مواد ذره‌ای را ۱۰۰ میکروگرم بر متر مکعب می‌داند، در سال ۲۰۱۱ مواد ذره‌ای با قطر کمتر از ۱۰ میکرون ۹۳ و مواد ذره‌ای با قطر کمتر از ۲. ۵ میکرون ۲۵ بوده‌اند.

یکی از مقصر‌ترین‌ها بخش حمل و نقل است: ناوگان ناکارآمد اتومبیل‌ها و کامیون‌ها که سوخت‌های دیزلی کثیف را مصرف می‌کنند و مقادیر زیادی از کربن سیاه و مواد ذره‌ای را منتشر می‌کنند که از این میان اولی، بعد از دی اکسید کربن بیشترین نقش را در تغییرات اقلیمی بر عهده دارد. این آلاینده‌ها نه فقط روی محیط زیست اثر دارند و تغییرات اقلیمی را بد‌تر می‌کنند بلکه بر خود آدم‌ها هم اثرات منفی دارند. سازمان بین المللی پژوهش‌های سرطان کربن سیاه، مواد ذره‌ای و آلودگی هوای بیرونی را در زمره عوامل سرطان زا تقسیم بندی نموده است. 

۱۰-داکا، بنگلادش
داکا که پایتخت بنگلادش است یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا می‌باشد.

مطابق با نظریه سازمان جهانی بهداشت، وسایط نقلیه قدیمی که به موقع تعمیر و تنظیم نمی‌شوند، کوره‌های آجر پزی که ۱۰۰۰ تایشان در اطراف داکا هستند، گرد و غبار حاصل از جاده‌ها و مکان‌های ساخت و ساز و بخارات سمی حاصل از مکان‌های صنعتی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا هستند.

در سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای داکا را برای پی‌ام ۱۰ معادل ۱۸۰ و برای پی‌ام ۲. ۵ برابر ۸۶ دانسته است.

مطابق با آنچه بخش محیط زیست بیان کرده، دانسیته مواد ذره‌ای منتقله از راه هوا (پی‌ام) به ۴۶۳ میکروگرم در متر مکعب در شهر در طی فصل خشک (دسامبر-مارس) می‌رسد که بالا‌ترین مقدار دنیا است.

در طی فصل خشک، انتشارات حاصل از وسایل نقلیه، به ویژه موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های دیزلی و فرسایش زمین‌های بی‌حفاظ توسط باد، سوزاندن بیومس در مکان‌های آجر پزی و زباله سوزهای شهری عمده دلایل تولید مواد ذره‌ای هستند.

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه‌های یال و کلمبیا از کشور امریکا انجام شد داکا سی و یکمین شهر آلوده دنیا از میان ۱۳۲ شهر سراسر دنیا تشخیص داده شد. مطالعه ۱۵۰۰۰ مرگ پیش رس و همچنین چندین میلیون بیماری تنفسی، ریوی را وابسته به کیفیت ضعیف هوای داکا تشخیص داد