تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


پسماندهی الکترونیکی شهروندان شمال شرق تهران جمع آوری می شود
تاريخ خبر: سه شنبه، 7 مهر 1394 ساعت: 14:26

به گزارش محیط زیست شهرداری نیوز، رییس اداره پسماند شهرداری منطقه 4 از جمع آوری پسماندهای الکترونیکی شهروندان خبر داد و افزود: رها کردن این پسماندها خطرات زیادی را برای محیط زیست شهروندان ایجاد می کند.

فریبا خسروی رییس اداره پسماند شهرداری منطقه 4 با علام این خبر گفت: در راستای اهداف آسمان آبی زمین پاک و به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی در اثر ورود زباله های الکترونیکی، شهرداری منطقه 4 تهران به عنوان پیشگام در اجرای طرح جمع آوری پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی اقدام به جمع آوری این پسماندها و پسماندهایی که دارای خاصیت سمیت ، بیماری زایی ، پایایی در محیط پیرامون و حتی در پیکره جانداران ، خورندگی و مشابه آن می باشند را می نماید.

وی با بیان اینکه انتخاب شیوه های جمع آوری نقش بسزایی کاهش مخاطرات محیط زیست دارد افزود: جداسازی، پردازش، بازیافت، دفع مناسب و مبتنی بر اصول قابل پذیرش علمی کمک شایانی در کنترل و مداخله موثر در چرخه گردش مواد زاید و جهت دهی آن به سمت بهره گیری دوباره همزمان با کاهش مخاطرات زیست محیطی می شود.

خسروی در ادامه افزود : E-waste یک واژه عمومی است که برای کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی که توسط مصرف کنندگان اصلی آن به دور انداخته می شود و غیر قابل استفاده بکار برده می شود و این تجهیزات شامل یخچال ها، اجاق های مایکروویو، انواع باطری ها، تلویزیون ها و کامپیوترها و اجزای آنها می باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از آلاینده ها به صورت ترکیبات خالص در این پسماندها یافت نمی شوند اما از اجزای اصلی مواد ترکیبی هستند؛ مانند جیوه در سوئیچ ها و بنابراین جداسازی آنها از دیگر اجزاء بسیار مشکل خواهد بود.

خسروی با بیان اینکه بازیافت این پسماندها بسیار مشکل و پرهزینه و در عین حال از لحاظ زیست محیطی ضروری است نیز گفت: از سوی دیگر E-waste را می توان به عنوان یک منبع در نظر گرفت که حاوی بسیاری از ترکیبات ارزشمند است که بازیابی آنها ممکن است سودمند نیز باشد و همین ترکیبات و فلزات پسماندهای الکترونیکی مثل مس، قلع، سرب، آهن و آلومینیوم و... ، انگیزه اقتصادی اصلی را نیز علاوه بر انگیزه زیست محیطی برای بازیافت ایجاد می کند.

رئیس اداره مدیریت پسماند در پایان اذعان داشت : برهمین اساس هروندان می توانند پسماندهای الکترونیکی و الکتریک خود را به صورت جداگانه به غرف بازیافت مستقر در سطح منطقه 4 تحویل نمایند.