تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


هزینه‌ استفاده از خودروهای فرسوده و پرمصرف بیش از واردات است
تاريخ خبر: سه شنبه، 20 مهر 1400 ساعت: 15:58

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت رقابتی شدن تولید خودرو در کشور گفت: هزینه‌های ناشی از استفاده از خودروهای فرسوده، پرمصرف، با ایمنی اندک و هزینه‌های بالا بسیار بیشتر از واردات است.

الله‌وردی دهقانی ضمن تاکید بر ضرورت رقابتی شدن تولید خودرو در کشور اظهار داشت: آسیب ناشی از استفاده از خودروهای فرسوده، پرمصرف، با ایمنی اندک و هزینه‌های بالا بسیار بیشتر از واردات است.
 
وی در خصوص ایرادات و ابهامات وارده بر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان افزود: بر اساس قانون، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام متاع خواهد بود. روند قانونی به این شکل است که در صورت ابرام و اصرار مجلس بر مصوبه‌ای که مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
 
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی بر اختیارات این شورا در تعیین سقف و نوع خودروهای وارداتی بر اساس مصوبه ساماندهی صنعت خودرو افزود: تعیین نوع و میزان نیاز بازار به خودروهای وارداتی با هدف ایجاد تعادل در بازار کشور به شورای رقابت واگذار شده و البته وزارت صمت و دستگاه‌های حاکمیتی نیز می‌توانند به منظور تامین خلاء بازار، برآوردی از میزان تقاضا و واردات و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده که مصرف بالایی از بنزین و آلایندگی محیط زیست را به خود اختصاص می‌دهند، داشته باشد. البته مشروط بر اینکه دولت برای اقدام در این باره به این جمع‌بندی برسد.
 
دهقانی گفت: منظور از نوع، مباحث ایمنی، مصرف سوخت، قیمت و آلایندگی است که واردات چه نوع خودروهایی با توجه به میزان نیاز کشور به ویژه در بحث ماشین‌آلات سنگین و حمل‌ونقل عمومی انجام شود.
 
وی در خصوص جایگاه اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی در مصوبه ساماندهی صنعت خودرو گفت: در این مصوبه بر واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی تاکید شده است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت مصوبه ساماندهی صنعت خودرو با سیاست‌های کلان و اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مغایرت با اقتصاد مقاومتی در زمانی قابل طرح است که تولید خودروی داخلی متوقف شود، در حالی که صنعت خودروی داخلی بر اساس سیاست‌گذاری‌ها از سوی تولیدکنندگان داخلی با حداکثر ظرفیت در حال تولید است. البته خودروسازان داخلی می‌بایست در راستای توسعه و بروزرسانی محصولات خود از طریق مشارکت با شرکای داخلی و خارجی از لحاظ مالی، فنی و ساخت خودروهای پاک، کم‌مصرف و الکتریکی اقدام نمایند.