تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


نوسازی ناوگان تجاری کشور با هدایت مردم به سرمایه گذاری در تولید و حذف واسطه گری
تاريخ خبر: چهارشنبه، 29 مرداد 1399 ساعت: 13:28

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از معیارهای لازم جهت نوسازی ناوگان تجاری کشور سخن گفت.

مصطفی طاهری بیان کرد: به منظور نوسازی ناوگان تجاری کشور باید دو معیار را در نظر گرفت. یک معیار نرخ سرمایه گذاری در واحد های تولیدی جدید و معیار دیگر میزان اسقاط خودروهای فرسوده است. اگر میزان سرمایه گذاری برای نوسازی خودروهای سنگین کمتر از میزان اسقاط خودروهای فرسوده باشد که متاسفانه ما در این مرحله هستیم، برای نسل آینده کشور زنگ خطری است چرا که تولید ناخالص ملی و ارزش پول ملی کاهش یافته و تورم ایجاد خواهد شد. لذا می بایست به این موضوع توجه جدی شود.
 
وی با اشاره به راهکارهای موجود در جهت نوسازی ناوگان تجاری کشور تشریح کرد: پیشنهاد بنده دو راه حل است. یکی از آنها تسهیل روند تولید و کسب و کار و تحقق جهش تولید است مانند قانونی که یک از بندهای آن در مجلس به تصویب رسید، مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی جدید از طریق بورس جذب سرمایه کرده و بتوانند با افزایش نقدینگی و تامین سرمایه در گردش تولیدات خود را توسعه دهند. مردم علاقه به جذب نقدینگی خود در بورس داشته و واحدهای تولیدی قصد نوسازی ناوگان را داشته اما به دلیل کمبود نقدینگی نتوانسته تولیدات خود را افزایش دهند و ما با تصویب این مصوبه در مجلس این مجوز را به واحدهای تولیدی داده ایم که در راستای نوسازی ناوگان تجاری گام بردارند.
 
نماینده مردم زنجان در مجلس ادامه داد: راه حل دیگر حذف موانعی است که از جذب نقدینگی به سمت تولید جلوگیری کرده است. در سال های اخیر اکثر سرمایه کشور به سوی دلالی رفته و هدف نمایندگان مجلس این است که با ابزار مالیات افراد را مجبور به هدایت سرمایه خود به سوی تولید کنیم و تا زمانی که پول درآوردن با سود زیاد امکان پذیر باشد سرمایه گذاری در تولید تنها در حد یک شعار باقی می ماند. لذا واسطه گری و دلالی و کسب درآمد آسان همراه با سودهای هنگفت باید حذف شده و افراد به سمت سرمایه گذاری در تولید هدایت شوند .
 
طاهری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در حال حاضر پیشنهاد شما برای نوسازی ناوگان تجاری از محل واردات است یا تولیدات داخل، گفت: پیشنهاد بنده برای نوسازی این ناوگان در کوتاه مدت واردات بوده اما این وابستگی نباید همیشگی باشد و برنامه ریزی های لازم جهت کاهش وابستگی و به همان میزان تولید آنها در داخل به صورت سالانه صورت بگیرد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی راه حل افزایش کیفیت تولید خودروهای سنگین در داخل را ایجاد رقابت در تولید دانست و گفت: با ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و ایجاد تناسب میزان عوارض گمرکی واردات خودروهای سنگین با زمان بندی تولیدات بخش داخلی می توان به تولید کنندگان فرصت داد اما ایجاد این فرصت نباید تا ابد باشد و مقرر شود که پس از مدت معینی این حمایت قطع خواهد شد. بنابراین در یک بازه زمانی 4 یا 5 ساله می توان به بخش خصوصی فرصت داد تا بتوانند عقب ماندگی خود را جبران کند.