تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


افزایش نرخ بنزین تأثیر شدیدی بر قیمت سایر کالاهای مصرفی خواهد داشت
تاريخ خبر: شنبه، 2 آذر 1398 ساعت: 16:08

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: افزایش 300 درصدی نرخ بنزین تأثیر شدیدی بر قیمت سایر کالاهای مصرفی روزانه و ورود فشار به اقشار آسیب‌پذیر در برابر افزایش قیمت محصولات دیگر خواهد داشت.

هدایت‌الله خادمی در ادامه در خصوص آثار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: دولت توانایی کنترل قیمت‌ها را ندارد به گونه‌ای که در حال حاضر شاهد هستیم یک روز پس از اعلام افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ کرایه‌ خودروها و برخی لوازم منزل و توقف فروش کالاها در این شرایط مواجه شده‌ایم.

وی شرایط فعلی را نتیجه عملکرد ضعیف چند سال گذشته دولت دانست و افزود: این تصمیم موجب تشدید شرایط قبلی از جمله افزایش تورم، ورشکستگی برخی بنگاه‌ها و فقر اقشار کم‌درآمد جامعه خواهد شد، با توجه به اینکه اقشار پردرآمد در هر شرایطی سود خود را کسب می‌کنند و مشکلی برای معیشت و ادامه زندگی ندارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص درآمدهای حاصل از افزایش قیمت‌ها تحت اعطای یک بسته معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه و اینکه آیا اساسا چنین طرحی قابلیت اجرایی دارد یا خیر، گفت: میزان کمک‌های حمایتی قادر به پوشش افزایش قیمت کالاهای دیگر نیست و تجارب گذشته حاکی از آن است که تصمیمات قبلی مبنی بر تخصیص منابع حاصله در حوزه تولید، اشتغالزایی و توانمندسازی بر اساس گزارش‌های هدفمندسازی یارانه‌ها عملیاتی نشده و بلاعوض هزینه شده است.

خادمی در پایان با اشاره به اینکه این بسته حمایتی رقم تاثیرگذاری نیست، تاکید کرد: اجرای این مصوبه باعث رشد نقدینگی و تورم ناشی از آن خواهد شد، در حالی که می‌بایست بر افزایش تولید، اشتغالزایی، کنترل هزینه‌ها و حفظ ارزش پایه پولی کشور اهتمام ورزید.