تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


احیای بافت تاریخی تهران قدیم برای بازگشت هویت به پایتخت
تاريخ خبر: دوشنبه، 1 ارديبهشت 1393 ساعت: 12:49

طراحی و تولید هدفمند نقشه گردشگری تهران

به گزارش شهرداری نیوز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه احیای بناها و بافت تاریخی شهر تهران در سال جاری در دستور کار قرار دارد، گفت:در این راستا حوزه مدیریتی بناهای تاریخی به عنوان اولین قدم در احیای بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران تشکیل شده است.

مهندس علیرضا نادری با بیان اینکه  بیشتر بافت و بناهای تاریخی تهران در محدوده حصار صفوی و ناصری واقع شده است، افزود: شهر تهران از یک حصار صفوی به مساحت 670 هکتار با پیشینه و تاریخچه 400 ساله و حصار ناصری با 2900 هکتار وسعت تشکیل شده است .

وی افزود :  بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران در این دو حصار واقع شده است که معاونت شهرسازی و معماری در صدد احیای این محدوده‌ها به عنوان هویت شهر تهران است.

نادری با تاکید بر اهمیت تقویت هویت تاریخی پایتخت اظهار کرد : کشورهایی که شاید قدمت آنها به 100 سال و یا کمتر می‌رسد، برای خودشان  هویت سازی می‌کنند اما متاسفانه ما با هویت 7000 ساله به هویت تاریخی خود بی توجهی کرده ایم.

معاون شهردار تهران تصریح کرد : در این راستا معاونت شهرسازی و معماری  احیای بافت های تاریخی را که مربوط به تاریخ 1400 ساله اسلامی و 7000 ساله ماست را در دستور کار خود قرار داده است .

نادری  با اشاره به ویژگی های حصار نادری خاطر نشان کرد :  محدوده حصار ناصری از جنوب  به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر، از شرق به خیابان 17 شهریور و از شمال نیز به خیابان انقلاب  محدود می‌شود که در آن عناصر و فضاهای شهری تاریخی نظیر میدان مشق و بناهای ارزشمند نظیر کاخ گلستان، شمس العماره و ... قرار دارد.

وی با بیان برنامه های در دست انجام این معاونت  برای احیای هویت تاریخی پایتخت گفت : احیای نقشه‌های قدیمی شهر تهران از جمله اقداماتی است که انجام شده تا محدوده‌های تاریخی و قدیمی شهر تهران برای اجرای طرح‌های شهرسازی کاملا مشخص شود.

نادری تصریح کرد :  همچنین برای نخستین بار این معاونت اقدام به چاپ کتاب بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران کرده است که در این کتاب به تفکیک مناطق سعی شده  تا تمامی بناهای تاریخی شهر تهران مشخص و معرفی شود.

وی افزود :  همچنین طراحی و تولید هدفمند نقشه گردشگری تهران که در آن بناها و عناصر ارزشمند تاریخی و مسیرهای گردشگری و پیشنهادی در بافت تاریخی تهران مشخص شده از دیگر اقداماتی است که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است .

 معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بیشترین بافت های تاریخی پایتخت در محدوده منطقه 12 قرار دارد، اظهار کرد:براساس نتایجی که از این مطالعات به دست آمده منطقه 12 با 164 بنا و بافت تاریخی بیشترین حجم از بافت تاریخی را در خود جای داده است که بخشی از این بناها توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

به گفته نادری ، برخی از بناها ساختمان آن تاریخی است و بخشی نیز در آن یک رویداد تاریخی اتفاق افتاده است به عنوان مثال خانه اخوان ثالث به واسطه رویداد تاریخی که در آن اتفاق افتاده است مورد توجه قرار دارد.