تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


زائران به مقررات کشور عراق احترام بگذارند
تاريخ خبر: دوشنبه، 15 مهر 1398 ساعت: 09:15
خبرگزاری ایسنا: سردار محسن فتحی زاده درباره برنامه های ستاد اربعین حسینی، گفت: از ابتدای محرم امسال بیش از یک میلیون و ۱۲۴ هزار جلد گذرنامه چاپ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۷۷ درصدی بوده ایم.
 
وی با توجه به افزایش چشمگیر تردد زائران نسبت به سال گذشته گفت: برای حل این مشکل در جلسه ای که با حضور وزیران و مقام های عالی کشوری انجام شد طرحی در خصوص جایگزینی برگ موقت تردد به جای گذرنامه مطرح شد و با موافقت مقامات در دستور کار قرار گرفت و درحالی که تهیه این سندها و انجام هماهنگی های لازم با کشور مقصد حدود پنج تا شش ماه زمان لازم دارد، اما با در نظر گرفتن شرایط اضطراری موجود این امر ظرف مدت یک هفته انجام و ۳۰۸ هزار برگ تردد از ابتدای ماه صفر تابه امروز چاپ شده است.
 
فتحی زاده آمار تردد زائران از ابتدای ماه صفر را با افزایش پنج برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد و گفت: در این مدت ۳۵۵ هزار زائر از مرز سه گانه به سمت کشور عراق حرکت کرده اند.
 
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا درباره اقدامات انجام شده در مرزها نیز گفت: در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران با افزایش نیروها در گیت ها شرایط برای عبور هر چه بهتر زائران را فراهم کرده ایم ؛ همچنین پلیس های راهور و پیشگیری از مبداء حرکت تا مقصد زائران را همراهی می کنند.
 
فتحی زاده با اشاره به افزایش تردد زائران در مرزهای مخلتف گفت: زائران باید سفر خود را مدیریت کنند و انجام این فریضه الهی را به اوج شلوغی موکول نکنند. تردد در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران به صورت عادی است اما مرز خسروی هنوز بسته است و زائرانی که قصد تردد از این مرز را داشته باشند باید به مرز مهران مراجعه کنند.
 
وی در خصوص تردد ماشین های شخصی، اتوبوس ها وکامیون ها گفت: عبور خودروهای کاپوتاژ شده به طور کل از سمت دولت عراق ممنوع شده است اما کامیون های حامل موکب های اربعین حسینی ترددشان به صورت عادی انجام می شود در خصوص اتوبوس ها نیز تعداد معدودی که قبلا هماهنگی شده عبور آنها بلامانع است.
 
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا از افزایش ۳۰ هزار نفری نیروها برای تامین امنیت زائران خبر داد وگفت: این نیروها که شامل پلیس آگاهی ، مواد مخدر، راهور و پیشگیری می شوند مدیریت پارکینگ ها ، مرزها و تردد زائران از ابتدای مسیر تا مقصد را به صورت شبانه روز پوشش می دهند.
 
فتحی زاده با اشاره به گزارش های اداره ترافیک شهری و مدیریت خودروها در این ایام گفت: تکمیل زیرساخت ها برای پارکینگ خودروهای زائران در ایام اربعین از سال پیش مورد بررسی قرار گرفته و طی اقدامات انجام شده شاهد افزایش ۳۰ درصدی در تکمیل این زیرساخت ها هستیم.
 
وی در خصوص ایجاد شرایط اضطراری و اقدامات پیشگیرانه برای تجمع در مرزها گفت: در شهرهای مرزی مکان هایی برای استراحت اضطراری زائران تهیه شده است، که در صورت بروز مشکل در مرز ها توانایی استفاده از آن ها را دارند، این نظارت ها برای پیشگیری از ایجاد مشکل شامل لایه های کنترلی مختلف از مبدأ تا مرز است. ناجا در مرزهای سه گانه به صورت جداگانه موکب های خود را مستقر کرده است و هر جایی که احساس کند زائران اربعین حسینی دچار مشکل شده اند از ظرفیت های اندوخته خود استفاده می کند. به طور مثال در سال گذشته مشکل آب رسانی در بعضی از بخش ها مشهود بود که با حضور به موقع نیروهای ناجا و آب رسانی به زائران این مشکل برطرف شد.
 
براساس اعلام سایت پلیس، فتحی زاده در خصوص همکاری کنسولگری های عراق با پلیس ایران در خصوص زائران گفت: طی همکاری های شایسته انجام شده هر زائری که مدارک هویتی خود را گم کند می تواند با حضور در کنسولگری عراق و طرح مشکل خود، پس از بررسی های لازم توسط کنسولگری عراق با پلیس ایران، برگ تردد برای بازگشت به کشور را تهیه کند.
 
فرمانده قرارگاه اربعین حسینی یکی از موضوعات مهم را فرآیند بازگشت بیان کرد و گفت: سال گذشته شاهد عبور ۲۴۰ هزار نفری زائران از یک مرز بوده ایم که در نوع خود این امر کم سابقه است. تجمع جمعیت باید به کمک خود زائران و مدیریت آنها در زمان بازگشت کنترل شود.
 
وی در پایان زیارت اربعین را یک سفر خارجی عنوان کرد و گفت: زائران باید به مقررات کشور مقصد احترام بگذارند و از خودروهایی که مخصوص است برای تردد استفاده کنند. همچنین در مسیرهای اصلی و معتبر به صورت گروهی و جمعی به پیاده روی اربعین بپردازند.