تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تولید کنندگان موتورسیکلت فرمان را از مونتاژ به سمت تولید و نوآوری بچرخانند
تاريخ خبر: چهارشنبه، 20 شهريور 1398 ساعت: 09:06

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس بیان داشت: در شرایطی که قیمت دلار به بیش از 12 هزار تومان است چرا شرکت های تولید کننده نباید به سمت و سویی بروند که با اتکا به توانمندیهای داخلی بتوانند قطعات موتورسیکلت را در داخل تولید کنند. این باید به عنوان یک مطالبه تلقی شود.

محسن کوهکن ریزی گفت: البته شرکت های مختلفی روی تعمیق داخلی سازی و بهینه سازی موتورسیکلت های داخلی به خصوص ساخت موتورهای برقی با توجه به وضعیت سوخت و یارانه ای که روی آن داده می شود و با اولویت کاهش آلایندگی ها کار کرده اند.

وی اذعان داشت: موتورهای برقی برخلاف موتورهای سوخت فسیلی بصورت طبیعی صدا ندارند. آنطور که من اطلاع دارم در استان اصفهان برای حل معضل سرعت موتورسیکلت های برقی اقداماتی انجام شده و به نتایج خوبی هم رسیده اند تا از این طریق نظرات پلیس راهور را هم به نوعی تامین کنند. پلیس راهور مطرح کرده که این موتورها با توجه به برقی بودن از سرعت بالایی برخوردارند و به خاطر صدای کم ممکن است حادثه آفرین باشند.

کوهکن افزود: مشکل اینجاست که در مورد موتورهای فسیلی با بالا رفتن سرعت صدا هم شدیدا افزایش می یابد و این خود برای عابر پیاده هشداری است اما در مورد موتورهای برقی به دلیل بی صدا بودن آنها این قضیه صدق نمی کند و ممکن است مخاطراتی برای شهروندان ایجاد کند.خواسته پلیس این است که سرعت این موتورها کاهش یابد تا ریسک حادثه پایین بیاید.

نماینده مردم لنجان در مجلس تاکید کرد: یکی از مشکلاتی کشور این است که در حوزه های بخش های خصوصی و عمومی غیردولتی همانند شبه جزیره های مستقل از همدیگر عمل می کنند و انسجامی بین آنها نیست.

عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی در مجلس گفت: بصورت طبیعی تا زمانیکه قیمت ارز به صورتی باشد که وارد کردن قطعات و مونتاژ کردن و قیمت نهایی آنها سود مکفی داشته باشند نباید آنها را بابت عدم داخلی سازی شماتت کرد این امری است که برای سایر کالاهای تولیدی در کشور نیز سرنوشتش همین است.

وی بیان داشت: اما از زمانی که نرخ ارز افزایش یافته است انجام برخی از امور در داخل کشور نسبت به خارج از کشور اقتصادی تر شده است. در شرایطی که قیمت دلار به بیش از 12 هزار تومان است چرا شرکت های تولید کننده نباید به سمت و سویی بروند که با اتکا به توانمندیهای داخلی بتوانند قطعات موتورسیکلت را در داخل تولید کنند. این باید به عنوان یک مطالبه تلقی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس افزود: مونتاژ کارانی که در زمانی به دلیل به صرفه بودن واردات قطعه و سرهم کردن آنها موتور تحویل می دادند حالا که ارز چند برابر شده دیگر هنر این نیست که باز هم قطعه وارد کنند و قیمت سه برابری بر روی تولیدات خود بگذارند. اقتضای عرق ایرانی بودن و عرق حمایت از تولیدات وطنی این است که الان که از نظر قیمت می تواند قطعاتی در داخل تولید کند که با قطعات خارجی رقابت کند مسیر مونتاژ را به سمت و سوی تولید پیش ببرد.

کوهکن اذعان داشت: اگر در صنعت خودرو امروز می توانیم خیلی از قطعات را تولید کنیم در موتور سیکلت که به مراتب پیچیدگی کمتری دارد نیز می توانیم اینکار را بکنیم. در چنین شرایطی انتظار مردم این است که تولید کنندگان این دستگاهها به سمت داخلی سازی و تولید قطعات در داخل بروند تا هم قیمت تمام شده را نسبت به مونتاژ آن کاهش دهند و هم از کیفیت قابل قبولی شروع کنند و دائما در تلاش برای ارتقاء آن باشند.

نماینده مردم لنجان در مجلس تاکید داشت: در کشور یک سند دخل و خرج سالانه به نام بودجه داریم که حتی اگر یک فرد عادی آن را بخواند می تواند ببیند که همه ساله در آن یک سری تسهیلات برای کسانیکه مبادرت به تولید می کنند در نظر گرفته می شود. معمولا مجلس به صورت مصداقی ورود پیدا نمیکند اما همواره برای تمام کسانیکه قصد دارند در تولیدات وارد شوند تسهیلاتی را قائل می شود.

عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی در مجلس گفت:کسانی که قطعه وارد می کنند و مونتاژ می کنند قائدتا نمی توانند توقع تسهیلات چندانی داشته باشند اما اگر همان شرکت ها در راستای تولید داخلی قدمی بردارند قطعا تسهیلات خوبی در اختیار آنها قرار می گیرد. البته منظور این نیست که امکاناتی که در اختیار آنها قرار میگیرد امکانات بسیاری است. اینطور نیست اما برای شروع قابل قبول است.

وی در پایان افزود: شرکت های تولید کننده باید فرمان را از سمت مونتاژ به سمت تولید و نوآوری بچرخانند تا امکاناتی را که انتظار داشتند در اختیار آنها قرار گیرد و تا کنون نگرفته بود دریافت کنند. هر چند مسیر اخذ آن مقداری سنگلاخی است که البته عمدتا هیات رفع موانع کسب و کار و کمیسیون اصل 44 در رفع و رجوع بندهای موانع، به تولیدکنندگان کمک می کنند.