تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


توسعه هر خط مترو برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می کند
تاريخ خبر: دوشنبه، 4 شهريور 1398 ساعت: 14:32

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،رییس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح ایستگاه محمدیه و بسیج از خط 7 مترو گفت: امیدواریم ایمن سازی و تجهیز خطوط به خصوص تجهیزات ایمنی-محرکی که این خط لازم دارد ادامه پیدا کند. شرکت مترو از تبصره 18 قانون شهرداری ها استفاده و اعتبار لازم برای تجهیز و توسعه خطوط را فراهم کند.

محسن هاشمی با بیان اینکه ۴ دستگاه حفار اتومات وجود داشت که یک دستگاه از تهران خارج شده و در اسلامشهر کار می‌کند، تصریح کرد: اینها دستگاه‌های گرانی است که قیمتی برابر با ۲۵ میلیون دلار دارند. یک دستگاه توسط قرارگاه خانم النبیاء در خط ۷ مورد استفاده قرار گرفت و دستگاه دیگر توسط شرکت آهاب در خط ۶ بکار گرفته شد. مجموعا به نرخ امروز صد میلیون دلار دستگاه اتومات تونل کن اتوماتیک در تهران داریم که هر دستگاه می‌تواند به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ متر تونل حفر کند، درحال حاضر یک متر هم حفر نمی‌کند.  

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: لازم است که این صد میلیون دلار سرمایه گذاری که برای خطوط مترو تهران انجام شده مورد استفاده قرار گیرد.  مترو تهران باید به دوازده خط و ۴۶۰ کیلومتر و ۲۵۶ ایستگاه توسعه یابد. همانطور که آقای نوبخت گفت تبصره ۱۸ قانون شهرداری ها برای تولید و اشتغال پول پرداخت می‌کند، شرکت مترو می‌تواند با درخواست از دولت چندجبهه‌ی ساخت تونل جدید فعال کند و این امر مصادف با خارج شدن دستگاه‌های حفار از تهران نباشد. دستگاه‌ها تا حد محدودی می‌توانند تونل بسازند و بعد از آن مستهلک می‌شوند و دیگر قادر به ارائه سرویس دهی نخواهند بود. 

هاشمی یکی از درخواست‌های شورای شهر تهران را ادامه پیدا کردن روند توسعه و ساخت مترو دانست و گفت: باید مصوبات لازم برای تکمیل خطوط ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، و ۱۲  گرفته شود. هر خط مترو به صورت مستقیم ده هزار نفر را بکار می‌گیرد. تولیدات شرکت واگن سازی تولیدات پیشرفته‌ای است؛ در کشور ۴ کارخانه واگن سازی وجود دارد که این شرکت‌ها می‌توانند از تبصره ۱۸ پول دریافت و واگن تولید کنند. برای تجهیزات ثابت اعم از نیروی انسانی، سیستم‌های بلیط، تهویه، سیگنالینگ، پله برقی، آسانسور و ... تولید انجام می‌شود و در کنار آن هم اشتغال صورت می‌گیرد. 

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰ از مترو تهران رونمایی شد، تصریح کرد: در آن تاریخ طولانی ترین مترو لندن، پر مسافرترین مترو مسکو‌و‌‌، پر ایستگاه ترین مترو نیویورک‌ و زیباترین مترو تهران بود اما درحال حاضر همه این «ترین‌ها» به چین رفته‌اند.  اولین مترو دنیا از نظر مسافر و ایستگاه شانگهای است و دومین مترو، پکن است. پکن اقدامات خود برای راه اندازی مترو را همزمان با تهران شروع کرد. درحال حاضر پکن ۲۰ خط مترو دارد و تعداد سفرهای روزانه در بیست سال گذشته برابر با  ۶۰هزار سفر بود و الان این عدد به ده میلیون سفر رسیده است. رکورد سیزده میلیون سفر در روز را شکسته‌اند. قرار است طول مترو‌ پکن به هزار کیلومتر و ۱۸ میلیون سفر در روز برسد.