تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


هدف از احیای کارت سوخت ٬ سهمیه بندی و دو نرخی شدن آن نیست
تاريخ خبر: شنبه، 12 مرداد 1398 ساعت: 08:35

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: هدف از احیای کارت سوخت سهمیه بندی سوخت و دو نرخی شدن آن نیست بلکه تنها هدف آن اشراف بر میزان تولید و مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان شده است. هر چند ممکن است الزام به استفاده از این کارت ها مقدمه ای بر آن باشد.

سلام امینی گفت: استفاده از کارت سوخت برای کنترل میزان مصرف برنامه ریزی شده بود که در گذشته تجریه شد و در آن موقع خاص نتیجه مثبتی از آنها حاصل شد. مهم ترین مزیت این طرح که برای شرایط ویژه ای چون تحریم در نظر گرفته شده است این است که می توان میزان مصرف سوخت را مشخص کرد و دولت از این طریق می تواند با بررسی میزان مصرف داخلی و موارد مصرف آن، برنامه ریزی لازم را در موارد مختلف انجام دهد.
 
وی تاکید کرد: هدف از احیاء کارت سوخت سهمیه بندی سوخت و دو نرخی شدن نیست بلکه تنها هدف آن اشراف بر میزان تولید و مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان شده است. هر چند ممکن است الزام به استفاده از این کارت ها مقدمه ای بر سهمیه بندی و دو نرخی شدن آن باشد.
 
امینی بیان داشت: بسیاری از دارندگان خودروهای سبک و سنگین که در مواردی دارای دو باک یا باکهای بزرگ چند صد لیتری نیز هستند در شرایط سخت کنونی و حتی در شرایطی که ما مجبور به واردات بنزین بودیم گاها تا هزار لیتر گازوئیل و یا صدها لیتر بنزین را با نرخ دولتی برای قاچاق آن بارگیری می کردند و به این شکل از ارزان بودن بنزین در کشور سوء استفاده می کردند این روند همچنان ادامه دارد .
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در زمانی که تسلطی بر مصرف سوخت وجود نداشته باشد به دلیل باز بودن راههای سوءاستفاده، روزانه هزاران لیتر سوخت با یارانه دولتی از مرز خارج می شود. لذا لازمه جلوگیری از قاچاق سوخت و ایجاد مانع برای آن و کنترل بر روی مصرف افراد، اجباری شدن استفاده از کارت سوخت است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر سوخت نسبت به تمامی اقلام دیگر در داخل کشور بسیار ارزان تر است همچنین سطح آن نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه نیز بسیار کمتر است . گفت: افزایش نرخ سوخت بارها در کمیسیون انرژی و صحن علنی بارها مطرح شده است اما به دلیل تاثیر آن بر قیمت ها فعلا در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است. دولت نیز هم قصد افزایش نرخ سوخت را دارد و هم دارای اختیار و توانایی اصلاح آن است اما تمایل دارد مجلس مسئولیت تصویب آن را به عهده بگیرد.
 
نماینده مردم ایلام ، ایوان و چرداول تاکید کرد: با توجه به اینکه سوخت یک شاخص اقتصادی است لذا کوچکترین تغییری در قیمت آن قطعا باعث ایجاد التهاب شدید در بازار خواهد شد به همین خاطر من به عنوان نماینده مجلس به خاطر رفاه حال مردم در شرایط سخت معیشتی کنونی موافق سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین نیستم در حالی که می دانم نرخ بنزین از این که هست بالاتر است.
 
به گفته وی همینکه برای اکثریت غریب به اتفاق دارندگان خودروها استفاده از کارتهای سوخت مقدور است برای اجباری شدن استفاده از این کارتها کافی است . بالاخره باید از یک نقطه ای کار را شروع کرد در کنار آن برای کسانی که به هر دلیلی فاقد این کارتها هستند راهکار و مکانیزم لازم جهت تسهیل در سوخت گیری ارائه شود همچنین هر چه سریعتر برای صدور کارت نیز برنامه ریزی شود. اینکه منتظر باشیم همه دارندگان خودروها کارت سوخت را دریافت کند و بعد طرح اجرا شود اصلا منطقی نیست. به هر حال تا فشاری تحمیل نشود و دارندگان خودروهای فاقد کارت ملزم به تهیه آن نشوند نمی توان امید داشت همه برای دریافت این کارت ها اقدام کنند.