تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


راهکار مبارزه با مافیای ضد تولید ملی، خصوصی سازی است
تاريخ خبر: سه شنبه، 18 تير 1398 ساعت: 08:24
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که مهم ترین راهکار برای مبارزه و محو مافیای ضد تولید ملی، خصوصی سازی است؛ همچنین قوه قضاییه باید با تخلفات و فساد و رانت های موجود که کم هم نیست، برخورد کند.
 
محمدرضا منصوری درخصوص اقدامات لازم برای به صرفه بودن تولید و سرمایه گذاری در این بخش و مبارزه با مافیای ضد تولید ملی گفت: مساله اصلی این است که بخش اعظم سیستم تولید در کشور ما دولتی است و مقررات جدید و بهره وری پایین، موجب شده که تولید کارایی لازم را نداشته باشد.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذاری در امر تولید با حجم کم صورت می گیرد زیرا در این خصوص هم سرمایه گذاری دولتی و هم رانت وجود دارد و بخش خصوصی چندان موفق نیست. ما باید مانند تمام دنیا رفته رفته به سمتی حرکت کنیم که اصل 44 و خصوصی سازی را محقق کنیم تا رقابت در بخش خصوصی معنا پیدا کند و قبل از اینکه بخواهیم قوانینی برای بهبود تولید -مانند بهبود در وضعیت سود بانکی- وضع کنیم، مهم ترین امر این است که اقتصاد از دولت به بخش خصوصی منتقل شود؛ باید به سمتی حرکت کنیم که رقابت شکل گیرد و با این رقابت، سیستم دولتی از اقتصاد و تولید دور شود.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود یا عدم وجود مافیای ضد تولید ملی در کشور گفت: کسانی که در تمام زمینه ها از جمله در صنعت، کارهای دلالی و واسطه گری انجام می دهند بخصوص واسطه هایی که اقدام به وارد کردن کالا از خارج از کشور می نمایند، بیشتر سودهای موجود را عاید خود می کنند؛ تاکنون وضعیت به این شکل بوده که تجارت پرسودتر از تولید بوده، البته در حال حاضر با افزایش نرخ ارز، محدودیت هایی برای تجار و واردکنندگان نیز به وجود آمده و این وضعیت، شرایط خوبی برای امر تولید در کشور ما به وجود آورده و تولید در حال رونق است اما بزرگترین مشکل تولیدکنندگان در حال حاضر نقدینگی است و اگر نقدینگی تولیدکنندگان افزایش یابد، با توجه به اینکه واردات نیز صورت نمی گیرد، تولید رشد بیشتری خواهد داشت.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین راهکار برای مبارزه و محو مافیای ضد تولید ملی، خصوصی سازی است؛ همچنین قوه قضاییه باید با تخلفات و فساد و رانت های موجود -که کم هم نیست- برخورد کند و لازم است ورود و خروج کالاها کنترل شود و نیز کارت های بازرگانی یکبار مصرف تولید نشود تا از طریق آن صادرات صورت نگیرد و افراد بتوانند پول را به کشور برگردانند و به طور کلی باید راهکارهای بسیاری را در نظر گرفت تا ارزهای خارج از کشور به کشور برگردد.
 
منصوری درخصوص راهکارهای لازم برای تامین و افزایش نقدینگی تولیدکنندگان گفت: باید تکلیف پول های بلوکه شده در بانک ها مشخص شود و لازم است اموال دولتی که بلا استفاده مانده را به مردم بفروشند و پول و نقدینگی مردم و دولت، افزایش یابد تا در کارهای اقتصادی سرمایه گذاری شود.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر، این پولها تبدیل به مجموعه ای از املاک شده که توسط بخش دولتی خریداری شده و بلا استفاده مانده و به پول مردم نیز در بانک ها سود تعلق می گیرد؛ واگذاری این املاک، امری بسیار موثر در جهت افزایش نقدینگی تولیدکنندگان خواهد بود.