تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


چگونگی حفاظت از سیستم مترو در برابر بلایای طبیعی
تاريخ خبر: سه شنبه، 12 دی 1396 ساعت: 14:56

به گزارش گروه اخبار بین الملل تهرانی نیوز ؛ غلظت جمعیت در شهرها و قرارگرفتن در معرض خطرات و بلایای طبیعی از جمله زلزله، یکی از بزرگترین معضلات برای سیستم های حمل و نقل در بسیاری از کشورهای دنیا است.

در سال 2007 زلزله ای با شدت 8 ریشتر در طول ساحل جنوبی کشور پرو، جان 520 نفر را گرفت و ساختمان های بیشماری را نابود کرد. در سال 2016 نیز زلزله اکوادور منجر به مرگ بیش از 200 نفر شد. با این حال بلایای طبیعی تنها منحصر به کشورهای آمریکای لاتین نیستند.

کشور ژاپن اگرچه یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیااست اما تجربه های منحصربه فردی در برابر بلایای طبیعی دارد. بخش حمل و نقل عمومی در این کشور در برابر خطرات ناشی از بلایای طبیعی به خوبی مدیریت و محافظت می شود.

از سال 1992، معرفی یک سیستم هشدار اولیه مبنی بر امواج لرزه ای، یک موفقیت بزرگ در زمینه ایمنی بود: زمانی که این سیستم نزدیک شدن به زمان زمین لرزه را شناسایی کرد، قطارهای ژاپنی به طور کامل از حرکت ایستادند.

پس از وقوع زلزله بزرگ هانشین در سال 1995 که موجب مرگ بیش از 5 هزار نفر و ویرانی بیش از 110 هزار ساختمان شد، این کشور برای بازنگری کدهای لرزه نگاری و اجرای استانداردهای ایمنی سخت تر، از جمله تطبیق و ترمیم سیستم های حمل و نقل، اقدام کرده است. در حال حاضر تنها 30 ثانیه قبل از وقوع زلزله سیستم‌ های هشدار سریع فعال شده و از طریق پیامک تلفن همراه، تلویزیون ملی و تلویزیون‌ های سطح شهر به مردم منطقه نسبت به این واقعه هشدار می ‌دهند. همچنین قطارها به صورت خودکار از حرکت باز می ‌ایستند تا بر اثر لرزش ‌ها از خط خارج نشوند.

در ژاپن، بازنگری در سامانه های اعلام هشدار عامل مهمی در افزایش انعطاف پذیری سیستم حمل و نقل در برابر زلزله بوده است. این اصلاحات همراه با دیگر تجربیات موفق ژاپن، اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه را برای کشورهای دیگر نمایان می کند.

در عین حال، کشور ژاپن اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی مربوط به نحوه انعطاف پذیری زیرساخت های مترو برای کشورهای دیگر از جمله پرو و اکوادور کرده و به طور خاص، نمایندگان و کارشناسان ژاپنی استانداردهای لرزه ای ساختمان های متروی زیرزمینی، نحوه طراحی و ساخت و ساز، و همچنین آمادگی های اضطراری و پروتکل تخلیه مترو را با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته اند.

ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های متروی زیرزمینی به وضوح نشان می دهد که کشورهای دنیا در یک هدف مشترک قرار دارند و آن، به حداقل رساندن هزینه های ناشی از خسارات بلایای طبیعی و کاهش آسیب ها است.

بنا به اعتقاد کارشناسان ژاپنی، همه کشورهای دنیا باید در زمینه قانون لرزه شناسی و تصویب یک استاندارد بین المللی، دست به دست هم بدهند.