تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


چالش های پیش رو در ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی
تاريخ خبر: سه شنبه، 2 آبان 1396 ساعت: 11:41

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است : امروز دو خودروساز بزرگ کشور به میزانی قدرتمند هستند که چنانچه بخش خصوصی بخواهد وارد عرصه رقابت شود با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهد شد.

 

عبدالله رضیان با توجه به تاکید وزیر صنعت و معدن مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی، اظهار داشت : اینکه بخش خصوصی خودروسازی را ایجاد کند که در تراز دو شرکت بزرگ داخلی رقابت نماید بسیار سخت و دشوار است مگر اینکه دولت کمک نموده و شرایطی را فراهم نماید که رقابت درست و منطقی ایجاد شود.

وی تصریح کرد : در حال حاضر که دو خودروساز داخلی از امکان و شرایط بالایی برخوردارند بنابر این اجرای چنین پیشنهادی توسط وزیر صنعت و معدن هر چند شدنی است اما قطعا بسیار سخت خواهد بود.

وی مبنای ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی را پیشنهاد منطقی دانست و خاطر نشان کرد :  البته اینکه در شرایط فعلی مجموعه ای در بخش خصوصی بتواند به عنوان قطب سوم وارد چرخه خودروسازی کشور شود و امکان رقابت داشته باشد ، به نظر می رسد بسیار خوشبینانه است.

وی تاکید کرد : البته باید دید دولت می تواند امکان حضور قطب جدیدی توسط بخش خصوصی را ایجاد و در این شرایط کمک نماید یا صرفا در حد ارائه پیشنهاد است که قطعا اجرای آن بسیار سخت خواهد بود.

وی نگاه و اراده وزیر صنعت و معدن را در جهت حمایت از صنعت و تولید کشور دانست و گفت : بی شک چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد که اجرای برخی تصمیمات و برنامه ها را برای وزیر صنعت و معدن سخت خواهد کرد.

نماینده قائم شهر در خانه ملت افزود : البته مجموعه اتاق بازرگانی به خودی خود نمی تواند  وارد عرصه تجارت  شود  و نسبت به ایجاد قطب سوم خودروسازی اقدام کند بلکه  تنها می تواند به عنوان معرفی سرمایه گذار تسهیل کننده این برنامه باشد.

رضیان با اشاره به فعالیت شرکتهایی مثل گروه بهمن و کرمان خودرو در بخش خصوصی اظهار داشت : البته این شرکتها سرمایه ، قدرت و توان کافی برای رقابت با دو خودروساز بزرگ کشور را در اختیار ندارند که بتوانند به عنوان قطب سوم فعالیت نمایند.

وی افزود : اینکه بخش خصوصی در حد دو شرکت بزرگ داخلی در کشور توان داشته و بخواهد این ریسک را بپذیرد بسیار سخت است.

وی همچنین به موضوع ایجاد قطب سوم با همکاری ایدرو و رنو اشاره کرد و گفت : در جریان قراردادهایی جدیدی که با شرکتهای پژو ، سیتروئن و رنو منعقد گردید، قرار بود که رنو حضور مستقل تری در ایران داشته و در مشارکت با ایدرو قطب جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد و در رقابت با دو شرکت بزرگ ، فعالیت نماید که با توجه به حضور ایدرو مطمئنا ایجاد این قطب جدید نیز دولتی خواهد بود.

وی افزود : امروز بخش خصوصی که بتواند با دو قطب خودروساز داخلی رقابت کند و مصرف کننده را به ارتقاء کیفیت ، کاهش قیمت و ایجاد فضای رقابتی امیدوار نماید، به نظر می رسد وجود ندارد و یا اگر هم باشد برای فعالیت نیازمند حمایت دولت است.