تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


گشایشی در عرصه تولید و رقابت پذیری در صنعت خودرو
تاريخ خبر: يکشنبه، 12 شهريور 1396 ساعت: 13:17

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است : سود بالای سپرده ها و تسهیلات بانکی یکی از موانع اصلی تولید در کشور است.

 

رامین نورقلی پور اظهار داشت : بر اساس قانون رفع موانع تولید که در مجلس به تصویب رسیده است ، متاسفانه بانک ها خود یکی از موانع اصلی فضای تولید در کشور هستند در حالی که همین بانک ها اصلی ترین منابع سرمایه تولیدکنندگان در کشور نیز محسوب می شوند.

وی گفت : علی رغم اینکه در اغلب کشورها به جهت سود بسیار کم تسهیلات بانکی ، تولید پر رونق و فضای رقابت پذیری خوبی در این حوزه حاکم است در کشور ما این عرصه برای خودروسازان و قطعه سازان بسیار تنگ و مشکل است.

وی تصریح کرد : با توجه به سود بالای تسهیلات بانکی قطعا قدرت رقابت در تولیدکننده داخلی بسیار محدود است و با توجه به اینکه راندمان کاری نیز در کشور ما پایین است متاسفانه کالای نهایی دارای قیمت تمام شده بسیار بالایی است و عملا شرایط رقابت پذیری را از بین می برد.

وی خاطر نشان کرد : شاید یکی از کارهایی که دولت در 4 سال آتی می تواند به صورت کلی انجام دهد کاهش سود تسهیلات در عرصه های مختلف اقتصادی است که چنانچه این کار صورت گیرد قطعا مجلس نیز در این مسیر حامی دولت بوده و بی شک این حرکت تاثیر ملموسی را در کیفیت تولید و تثبیت قیمت ها در بازار خودرو خواهد گذاشت.

نماینده کردکوی و بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : با توجه به تورمی که وجود دارد، این حرکت موجب می شود که افزایش قیمت خودرو در آینده بتعی باشد و اگر نگوییم قیمت خودرو پایین می آید حداقل در آینده تثبیت خواهد شد.

نورقلی پور افزود : به تدریج می توان در راستای شرایط فراهم شده و رشد کیفیت و تنوع در تولید محصولات به بازارهای جهانی فکر کرد.

وی گفت : امید است در 4 سال آینده بتوانیم مسیر سخت تولید در کشور را طی کنیم و سود تسهیلات را کاهش داد هر چند به نظر اقدام آسانی نیست .

وی اظهار داشت : البته کاهش سود سپرده ها نیز هم می تواند تاثیر گذار باشد چرا که این جریان نیز خود عامل مهمی در افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی است.