تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


اصلاح انحرافات مدیریت شهری در دستور کار شورای پنجم
تاريخ خبر: دوشنبه، 2 مرداد 1396 ساعت: 10:02

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو مجمع نمایندگان تهران با تاکید بر تبعیت شهرداری جدید پایتخت از برنامه‌های توسعه‌ای شهر، گفت: شورای پنجم شهر باید اصلاح انحراف‌های سلیقه‌ای عمل کردن مدیران قبل را در اولویت قرار دهد.

علیرضا رحیمی گفت: با توجه به اینکه آهنگ مدیریتی کشور برنامه‌محوری است و دولت با تکیه به برنامه‌های 5 ساله، قائل به حرکت کشور به صورت عمومی در مسیر فضای توسعه‌ای و پیشرفت مشخص است، قطعا پایتخت هم جدای از کشور نخواهد بود.

شهرداری پایتخت باید تابع برنامه‌های توسعه شهری و اسناد بالا‌دستی باشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرداری پایتخت باید تابع برنامه‌ریزی‌های توسعه کل کشور باشد، تصریح کرد: وجود اسناد بالادستی برای شهرداری تهران چون طرح‌های تفصیلی و جامع به علاوه برنامه 5 ساله توسعه که هم اکنون برنامه دوم آن در مرحله اجراست، فرایند حرکت در مسیر برنامه‌‌ها را برای شهرداری و شورای شهر مشخص کرده است.

وی با یادآوری اینکه دست‌آوردهای منسجم و قابل اندازه‌گیری نتیجه تابعیت شهرداران از برنامه‌های توسعه‌ شهری است، افزود: شهرداران اگر بر اساس برنامه‌های مدونِ از پیش تعیین شدهِ موجود حرکت کنند، شورای شهر نیز امکانات نظارتی خود را بیشتر و بهتر به کار خواهد گرفت.

بروز خسارات غیرقابل جبران نتیجه مدیریت سلیقه‌ای و قائل به فرد در شهرداری

رحیمی با اشاره به فضاهای مدیریت سلیقه‌ای در کل کشور و شهرداری پایتخت، گفت:  مدیریت‌های سلیقه‌ای در سالهای اخیر خسارات بسیار و غیر قابل جبرانی به شهر و شهروندان تحمیل کرد که یکی از این خسارت‌های بنیادی، مدیریت سلیقه‌ای و قائل به فرد در اداره شهر بوده، مدیریت خارج از نوار برنامه‌ای مدون خارج که  هم‌اکنون کار را بسیار سخت و پر‌هزینه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اداره شهر بر اساس ضوابط و مقررات مصوب شهرداری، افزود: اعضای شورای پنجم شهر تهران فضای انتخاب شهردار را به سمت انتخاب بر اساس ملاک‌های مدیریتی و تکیه بر سوابق مدیرتی برده‌اند چرا که اذعان دارند شهردار تهران باید نگاه ملی در اداره داشته زیرا امور بین المللی هم در شهرداری وجود دارد.

توجه به منافع ملی و مدیریت حرفه‌ای باید اولویت شهردار منتخب پایتخت باشد

وی ادامه داد: اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به انتخاب شهرداری برنامه حرفه‌ای و بر اساس مشورت پیش گرفته‌اند لذا امیدواریم شهردار منتخب منافع ملی را در اولویت و در وهله دوم مدیریت حرفه ای را مورد نظر قرار دهد، همچنین در مورد برنامه‌ها و عملکرد خود نسبت به شورای شهر، مردم و حتی مجلس شورای سالامی روحیه پاسخ گویی داشته باشد.

اصلاح انحرافات شهرداری در دستور کار شورای پنجم قرار گیرد

رحیمی یادآور شد: یکی از اولویت‌های شورای شهر پنجم، اصلاح انحراف‌هایی صورت گرفته از برنامه‌های توسعه‌ای شهر در گذشته است، اقدامات سلیقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل، خدمات شهری، عمرانی و شهرسازی با انحراف‌هایی همراه بوده که باید اصلاح و به سمت برنامه بازگردد، در این صورت اصلاحات موضعی نسبت به عملکرد انحرافی در برخی موارد محقق می‌شود لذا قدمی در جهت حرکت برنامه‌ای در دوره جدید خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان قضاوت از نظر حجم و درصد درباره تخطی شهرداری در دوره‌های گذشته داشت، گفت: مردم عادی نیز در خیلی موارد شاهد تصیمات سلیقه‌ای در سطوح بالا و میانی مدیران شهرداری، خارج از برنامه‌ها و مصوبات شورای شهر بوده‌اند، در حوزه ترافیک، عمرانی، تراکم فروشی و حتی در حوزه خدمات شهری موادری به صورت سلیقه‌ای عمل شده است. 

لزوم انتخاب شهردار، معاون شهردار و شهرداران مناطقِ برنامه‌محور در پایتخت

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: صرف نظر از انحراف مدیران شهرداری از برنامه‌ها و مدیریت سلیقه‌ای پایتخت، در فرصت جدیدی که مردم، در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار دادند؛ تمامی انحراف‌های خارج از برنامه باید اصلاح شود، نه تنها شهردار پایتخت بلکه معاونان و شهرداران مناطق هم اساسا باید از افراد معتقد به کار برنامه‌ای انتخاب شوند./