تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تدوین چهارچوب راهنمای نما برای ساختمان‌های با اهمیت شهری
تاريخ خبر: سه شنبه، 13 اسفند 1392 ساعت: 12:51

به گزارش شهرداری نیوز ، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تدوین چهارچوب راهنمای نما برای ساختمان‌های با اهمیت شهری و گونه شناسی نمای این بناها خبر داد و گفت : در این راستا بخشنامه های پیشین نما نیز بازنگری شده است .

مهندس علیرضا نادری  با اشاره به  اقدامات شناختی انجام شده به منظور شناخت هویت و شرایط امروز تهران گفت : در این راستا بخشنامه‌های پیشین بازنگری شده است و همچنین مناطق پایلوت جهت ساماندهی نمای ابنیه و تشکیل کمیته تخصصی نما در این مناطق شناسایی شدند .

 

وی افزود : ساماندهی نمای شاخص شهر و تشکیل " کمیته ارتقای کیفی سیما و نمای شهر تهران "، به منظور سازماندهی اقدامات مداخله در نماهای ساختمان‌های شاخص احداثی و در کنار آن ساماندهی بناهای مرتبط با شهرداری ازجمله سرای محلات و ساختمان‌های نواحی، که خروجی کلی این مطالعات  منجر به تدوین دستورالعمل و ضوابطی مبسوط و تفصیلی، برای ساخت همه  ابنیه شهرداری نواحی و همچنین سرای محلات شده،  پس از ابلاغ تحت عنوان ارگان‌های ذیربط، از جمله معاونت اجتماعی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، لازم الاجرا شد .

 

نادری در ادامه اظهار کرد : باتوجه به این که ضوابط سیما و نمای شهری در هر یک از معابر 12 گانه، توسط مشاوران طراحی شهری، تدوین شده است با هدف اجرایی و عملیاتی کردن این ضوابط ، نسبت به تعریف پروژه‌های ساماندهی جداره محورهای امام خمینی، پیروزی و محور دماوند، اقدام شد .

 

معاون شهردار تهران در ادامه تصریح کرد : در راستای تحقق اقدامات قبلی و رسیدن به ملاک‌های ارزیابی بناهای شاخص و در راستای تعریف این گونه بناها و ارائه شاخص‌ها و مبنای راهبردی ارزیابی بناهای با اهمیت،  تدوین چهارچوب راهنمای نما برای ساختمان‌های با اهمیت شهری و گونه شناسی نماهای  این بناها انجام شد .

 

به گفته نادری پس از انجام این اقدامات و با بهره گیری از نتایج و راهبردهای این مطالعات و اقدامات عملیاتی در حوزه شهرسازی، زمینه تدوین و استخراج ضوابط و مقررات نما منطبق با اصول و معیارهای اسلامی و ایرانی فراهم شده که گام مهمی در این زمینه بوده است .