جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 اسفند 1392     
ترافيك و آلودگي هوا تنها مشكل تهران نيست,مشكل كشور است

به گزارش شهرداری نیوز، وزير كشور كه به عنوان ميهمان ويژه مراسم اختتاميه «سيزدهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» حضور يافته بود، طي سخناني از شهرداري تهران به واسطه برگزاري اين كنفرانس قدرداني و از رشد تعداد مقالات و شمار شركت كنندگان در كنفرانس مذكور به عنوان فرصتي براي هم‌انديشي و انتقال تجربه تقدير كرد.

دكتر عبدالرضا رحماني فضلي افزود: توجه به حمل و نقل و ترافيك نه تنها مسأله‌‌اي ضروري كه امري واجب است كه به عنوان معضل مهم حيات بشري بايد به آن نگاه كنيم، چرا كه امروزه ترافيك و آلودگي هوا و آثار رواني، اجتماعي و اقتصادي ناشي از آن تنها مشکل تهران و ساير شهرهاي بزرگ کشور نیست، بلكه در شهرهاي متوسط و حتي كوچك كشورمان نيز به مشكلي بزرگ تبديل شده است.

وي لزوم توجه كالبدي به ترافيك در قالب يك مدل ملي را مورد تأكيد قرار داد و اعلام كرد: در غير اين صورت با مشكلات بزرگ‌تري مواجه خواهيم شد و امروزه حلقه مفقوده يا علت‌العلل مشكلات ما نوع نظام برنامه‌ريزي سكونتگاه‌هاي شهري و نگاه حاكم بر زيست‌بوم‌ شهرهايمان است.

اتومبيل به وسيله نمايش تشخص و تفاخر تبديل شده است

وزير كشور با اشاره به اين كه خودروسازان همچون بنگاه‌هاي اقتصادي، نگاه مبتني بر سودآوري را اصل قرار داده‌اند، اظهار كرد: توليد انبوه خودرو به عنوان محصولي پر سود و مصرف روزافزون اين محصول پر سود و فضاي مورد نياز به منظور تردد خودروهاي جديد، رقابت نابرابري را رقم زده است.

دكتر رحماني فضلي با بيان اين كه اتومبيل در جامعه ما به وسيله‌اي براي نشان دادن تشخص و تفاخر تبديل شده، تصريح كرد: خودرو به جاي اين كه به عنوان وسيله‌اي آرامش‌¬بخش در خدمت انسان قرار گيرد، به عنوان وسيله‌اي مشكل‌‌آفرين اسباب زحمت شهروندان را فراهم آورده است.

ریيس شوراي امنيت كشور با تأكيد بر اين كه در موضوع حل مشكل ترافيك مي‌توانيم دو نگاه متفاوت داشته باشيم، اضافه كرد: نگرش نخست، معطوف به حل مشكل در ابعاد ناحيه‌اي و حداكثر منطقه‌اي و نگاه بعدي، مبتني بر نگرش توسعه محور بر اساس الگوهاي توسعه پايدار است كه ترجيح ما نگاه دوم است.

اگر برنامه‌ريزي نكنيم مشكل امروز به فردا تبديل مي‌شود

وزير كشور با اشاره به اين كه فرآيند برنامه‌ريزي در كشورمان از دهه 1340 آغاز شد و به سه دوره تاريخي قابل تقسيم است، اظهار كرد: دوره اول با برنامه‌ريزي بخشي و مبتني بر توزيع منابع بر اساس فعاليت‌ و جمعيت آغاز شد كه شكل‌گيري كلان شهرها در كشور محصول اين دوره است.

دكتر رحماني فضلي با بيان اين كه برنامه‌ريزي جامع، دومين دوره بود كه در آن عامل فضا و مكان ناديده گرفته شد، تصريح كرد: در اين دوره عناصر مؤثر در برنامه‌ريزي به مراتب پيچيده‌تر شدند و سومين دوره نيز برنامه‌ريزي فضايي مبتني بر آمايش سرزمين است كه متأسفانه ورود جدي به آن نداشته‌ايم.

جانشين فرمانده كل قوا در نيروي انتظامي با تأكيد بر اين كه بحث حمل و نقل و ترافيك را بايد در قالب برنامه‌ريزي مبتني بر آمايش سرزمين ببينيم، اضافه كرد: در غير اين صورت مشكل از امروز به فردا منتقل شده و مشكلات هر روز انباشته‌تر مي‌شوند.

نگاه مبتني بر توسعه پایدار کلید حل مشكل ترافيك است

وزير كشور با اشاره با اين كه نگاه مبتني بر توسعه پايدار كه در آن عنصر انسان و مكان فعاليت وي مورد توجه قرار مي‌گيرد، كليد حل بسياري از مشكلات موجود از جمله مشكل ترافيك است، اظهار كرد: علاوه بر مهندسان حمل و نقل، كارشناسان علوم اجتماعي، محيط زيست، جغرافيا، اقتصاد و ساير علوم نيز بايد به كمك حل مشكل ترافيك بيايند.

دكتر رحماني فضلي با بيان اين كه ترافيك، رشته‌اي منزوي و منقطع نيست، بلکه با بسياري از علوم ارتباط نزديك دارد، تصريح كرد: اگر به اين موضوع دقت نكنيم، وارد مداري بسته خواهيم شد و هر چند ممكن است بتوانيم مشكلات را به صورت موردي و محلي كنترل كنيم اما در ابعاد ملي هرگز نمي‌توانيم آن‌ها را حل و فصل نماييم.

وي با تأكيد بر اين كه مديريت شهري تهران با كارهاي بسيار پسنديده‌اي كه انجام داده، مشكلات اين كلان شهر را مديريت كرده، اضافه كرد: اگر نگاه جامع نداشته باشيم و در محيط زيست خود تعامل و توازن ايجاد نكنيم، هرگز نمي‌توانيم موفق شويم.

حل مسائل و مشكلات شهر نيازمند نگاه انسان محور است

وزير كشور با اشاره به اين كه حل مسائل و مشكلات شهرها نيازمند نگاه انسان محور است نه خودرو محور، اظهار كرد: شعار هر خانواده ايراني يك پيكان قبل از انقلاب اسلامی، ناشي از نگاه به خودرو به عنوان وسيله‌‌اي براي نشان دادن موقعيت اجتماعي بود.

دكتر رحماني فضلي با بيان اين كه خدمات حمل و نقل عمومي بايد راحت، ارزان، سريع و به موقع به شهروندان ارائه شود، تصریح كرد: در اين صورت خانواده‌ها صرفاً براي سفر، تفريح و گذران اوقات فراغت خود از خودروي شخصي استفاده مي‌كنند.

رييس شوراي امنيت كشور با تأكيد بر اين كه شلوغي شهر و ترافيك باعث خستگی مردم و ناتوان شدن و ناكارآمد شدن آن‌ها در محيط كار و زندگي مي‌شود، اضافه كرد: در حمل و نقل عمومي بايد به دنبال مدل‌هاي برويم كه مبتني برخواست و نياز مردم و متناسب با شرايط اقتصادي و زيست محيطي‌مان باشد.

دولت گام‌هاي بلندي را در حوزه حمل و نقل در دستور كار دارد

وزير كشور با اشاره به اين كه دولت برداشتن گام‌هاي بلند در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور كار دارد، گفت: از جمله اين اقدامات، اصلاح قوانين و مقررات و ارتقای سهم حمل و نقل عمومي در مرحله دوم طرح هدفندي يارانه‌هاست.

دكتر رحماني فضلي با بيان اين كه در بحث سوخت، اصلاح و ارتقاي بنزین در دستور كار دولت قرار دارد، افزود: همچنين تقويت حمل و نقل عمومي و توسعه حمل و نقل ريلي با استفاده از تفكرات علمی اساتید و صاحب نظران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جانشين فرمانده كل قوا در نيروي انتظامي در پايان با قدرداني مجدد از شهرداري تهران به منظور برگزاري «كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» خاطرنشان كرد: اين كنفرانس با نتايج علمي خود مي‌تواند گامي رو به جلو به طرف تأمين فضاي حياتي سالم در شهرهای كشور بوده و فضاي زيست مناسب را براي شهروندان كشورمان امكان‌پذير نمايد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: