جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 24 مرداد 1398     
طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک کلید خورد

 به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز، رئیس پلیس راهور ناجا صبح دیروز در نشست خبری اذعان داشت: امروز دغدغه اصلی ما دو چیز است یکی توسعه انضباط ترافیکی در کشور که بنا است از مهر ماه در سراسر کشور بنا به ظرفیتی که در مردم وجود دارد آغاز شود و دیگری استفاده از ظرفیت های اجتماعی است.

 سردار سید کمال هادیانفر همچنین افزود: توجه به خطوط عابر پیاده و استفاده از زیر گذرها و روگذرها برای عابرین پیاده بحث توقف از خطوط عابر پیاده ، رعایت موتور سیکلت سواران، الزام آنها به قانون و استفاده از کلاه ایمنی و پلاک، و حرکت نکردن در خلاف جهت و یا خطوط ویژه یا پیاده روهها ، حرکت بین خطوط خودرو ها ، رعایت سرعت مطمئنه مواردی است که باید به جد به آن توجه شود.
 
سردار هادیانفر اظهار داشت: ما به تمام برنامه هایی که تا کنون اعلام کرده ایم وفادار و پایدار هستیم و در بخش هایی که دست ماست تلاش خود را خواهیم کرد. اما اجرای بعضی از برنامه ها نیازمند منابع مالیست و بعضی دیگر نیازمند مطالبه اجتماعی مردم و خبرنگاران است تا این برنامه ها از تک صدایی به یک کمپین اجتماعی تبدیل بشود. 
 
وی اعلام کرد: متاسفانه 27% از کشته ها عابرین پیاده هستند که این میزان در شهرهای زیارتی بیشتر و در شهرهای شمالی تا 82% از کشته ها را راکبان موتور سیکلت و عابرین پیاده تشکیل می دهند که این میزان برای کشور اصلا خوب نیست. 
 
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: فضای حاضر فضایی نیست که بخواهیم با حضور یگان ویژه و ملزم کردن متخلفان بتوان این کار را انجام بدهیم حتما نیازمند تغییر رفتار مردم و ارتقا فرهنگ مردم است . عملکرد رسانه ها بسیار می توانند در این رابطه کار ساز باشند.
 
سردار هادیانفر افزود: این زیبنده کشور ما نیست که با رعایت نکردن قوانین و مقررات در سال گذشته شاهد کشته شدن 17 هزار و 138 نفر در جاده ها و شهر های کشور باشیم. 
 
وی تصریح کرد: طبق گزارشات 11 ساله تصادفات، عبور از پل عابر پیاده برای افراد بالای 50 سال در بسیاری از مواقع مقدور نیست به همین دلیل از کف خیابان برای عبور و مرور استفاده می کنند و متاسفانه فوتی و مجروحیت آنها در تصادفات رقم بالایی است. لازم است برای عبور این افراد زیر گذرهایی احداث شود. برای داشتن توجیه اقتصادی می توان زیرگذرها را تجاری کرد.
 
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین اذعان داشت: لازم است خود مردم احساس مسئولیت کنند چرا که ما در کشور 80 میلیون جمعیت داریم. نسبت پلیس کشور یک هشتم این جمعیت هم نیست این غیر ممکن است که برای هر نفر یک پلیس یا یک دوربین یا تابلو قرار دهیم.
 
طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک کلید خورد
 
سردار هادیانفر با بیان اینکه وضعیت ما در میزان تصادفات طی دو سه سال گذشته وضعیت خوبی نبوده است و شاهد رشد آن بوده ایم گفت: در سال 96 میزان تصادفات 1.2% رشد و در سال 97 نیز 1.7% رشد داشته ایم. در این 4 ماه و چند روز بیش از 6 هزار و 534 نفر در شهرها و جاده های ما بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند. این یعنی روزانه 46 نفر جان خود را از دست داده اند و هر ساعت نزدیک به دو نفر(1.9) با ضریب 3.2 تیعنی تقریبا 6.5 نفر طی این تصادفات دچار جراحات از مصدومیت سطحی گرفته تا معلولیت می شوند.
 
وی با بیان اینکه 62% فوتیهایی در حریم 30 کیلومتری شهرها هستند افزود: همچنین در کشور 5200 نقطعه حادثه خیز در کشور وجو دارد که 3200تای آن در جاده های کشور است اگر تنها 251 نقطه را به عنوان اولویت اول ایمن کنیم تا 26% تصادفات منجر به فوت کاهش پیدا می کند و اگر 1585 نقطه را درست کنیم 56% درصد از مرگ و میر ها کاهش پیدا میکند.
 
رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص نا ایمن بودن خودروی پراید اعلام کرد: درخواست ما از خودرو سازان و مسئولین این است که یک خودروی ارزان و ایمن برای قشر ضعیف جایگزین خودروی پراید تولید شود . یا همین خودروهای با ایمنی بالاتر که در کشور تولید می شود با قیمت متناسب ارائه شود به طوری که کسانیکه قدرت خرید پراید را دارند بتوانند بتوانند خودروهای ایمن تر بخرند.
 
سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه روزی 46 نفر کشته عدد بسیار زیادی است الیته با مجروحینی که در حین مداوا فوت می شوند این رقم به 60 نفر در روز هم میرسد گفت: بیمه مرکزی در این حوزه کم کاری می کند . من منطقی در این نمیبینم چطور حاضر می شوند برای 6هزار و 534 نفر دیه متوسط 220 میلیونی بدهند و برای هر مجروح و خودرو خسارت بدهند ولی حاضر نیستند یک دهم و یا حتی یک بیستم آن را در اختیار دستگاههای اجرایی مثل پلیس ، اورژانس و هلال احمر قرار دهند تا کاهش کشته ها اتفاق بیفتد.
 
وی تصریح کرد: به استناد تبصره 3 ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 ظرفیت همیار از سال 83 کلید خورد و 84 اوج گرفت و اموزش پرورش و صدا سیما و سانه ها در آن سالها کمک جدی کرده اند و مورد توجه خانواده ها و همیاران شد و تاثیر آن را در کاهش تصادفات در سال 85 دیدیم 18% درصد در تصادفات کاهش ایجاد کرد در چند سال اخیر به آن پرداخته نشده و در این جدی نبوده ایم.
 
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین افزود: در چند سال گذشته از ظرفیت خانم ها در پلیس راهور استفاده نشده است . طبق گزارشات دو سوم کارهای مهم دنیا دست خانم هاست در کشور ما نزدیک به 40 میلیون نفر از جمعیت را خانم تشکیل می دهند که یا همسر خانواده ای هستند و یا در دستگاه یا سازمانی مسئولند و یا راننده و عابر و یا همراه وسیله هستند در هر صورت یک لایه جدی اجتماعی به شمار می روند که باید به آن توجه کرد.
 
سردار هادیانفر بیان داشت: باید توجه داشت که تقریبا 6میلیون و 700 هزار از این گروه دارای گواهینامه هستند یعنی خود در جامعه ترافیکی نقش مستقیم دارند و حداقل یکبار قوانین را خوانده و نمره قبولی کسب کرده اند این ظرفیتی است که باید از آن استفاده کنیم . 
 
وی تاکید داشت: آموزش بانوان به عنوان یکی از کاربران ترافیکی توسعه فرهنگ ترافیک جزو اهدافی است که دنبال می شود او برنامه داریم از این ظرفیت برای احراز تخلف و گزارشاتی که به استناد تبصره سه استفاده نماییم . در این راستا از این لحظه طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک را کلید میزنیم. در ابتدا از بانوان شاغل در آموزشگاههای رانندگی و رسانه ها و در مرحله های بعد از سایر افراد در این ارتباط استفاده خواهد شد.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: