جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 مرداد 1398     
نژادبهرام:
جدی ترین عامل پیشگیری از وقوع سیلاب انسان است

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، زهرا نژاد بهرام از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در هفتمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، دو مفهوم عادت واره و تاب آوری را از اصلی ترین مفاهیم این حوزه دانست.

زهرا نژادبهرام با اشاره به نقش انسان در وقوع سیلاب و همچنین آسیب پذیری انسان ها در برابر آن، توجه به سه مسئله پیشگیری از وقوع سیلاب، بستر و زمان وقوع آن و مدیریت پساسیلاب را ضروری دانست و گفت: اگر شهر را متشکل از سه بخش انسان، بنا و فعالیت بدانیم، ارتباط بین این سه بخش می تواند ما را در موضوع سیلاب بیشتر یاری کند.
 
نژاد بهرام افزود: عادت واره تصویری است که در مورد محل عبور رودخانه ها و سیلاب ها از ذهن ما می گذرد و ما را به این فکر می اندازد که چرا از ظرفیت زمین کنار رودخانه های کم آبی که از سطح شهر می گذرند، استفاده نکنیم. وقتی ساختمان های بانک حکمت را در مسیر رودخانه درکه می ساختند به خودم لرزیدم و فکر کردم در صورت وقوع سیلاب چه اتفاقی برای ساکنان این ساختمان ها خواهد افتاد.بنابراین آن چیزی که باعث تشدید سیلاب می شود انسان است که با نوع مدیریت و تغییر وضعیت کاربری آن به این مسئله دامن می زند.
 
وی با بیان اینکه جدی ترین عامل پیشگیری از وقوع سیلاب انسان است، گفت: آگاهی بخشی در این حوزه می تواند اثر گذار باشد، آنچه که برای ما بیش از هر حادثه دیگری نمود دارد زلزله است، در حالی که سیلاب هم به همان اندازه می تواند خطر آفرین باشد.تهران در معرض سه خطر بزرگ است؛ سیلاب، زلزله و فرونشست زمین.
 
نژاد بهرام با اشاره به مفهوم عادت واره، اظهار داشت: موضوع سیلاب با دیدن رودخانه های خشک و کم آب در طول سال ها از ذهن ما خارج می شود و عادت می کنیم به اینکه خطری ما را تهدید نمی کند.بنابراین باید به سمت تغییر عادت برویم. اگر از عادت واره خارج شویم دیگر حریم رودخانه محلی برای ساخت و ساز نیست، بلکه محل عبور سیلاب و آب رودخانه است.
 
وی از «تاب آوری» به عنوان دیگر مفهوم مهم این حوزه نام برد و یادآور شد: میزان تاب آوری پس از وقوع سیل در هر منطقه بستگی به میزان پیشگیری از وقوع آن دارد. به نظر می رسد از این مسئله هم غافل ماندیم و نتوانستیم میزان تاب آوری را در مورد بحران های این چنینی بالا ببریم. به عنوان مثال در زلزله ها و سیل های اخیر در نقاط مختلف کشور ، چقدر طول کشید که آن مناطق به حالت اولیه برگردند؟ ضمن اینکه این مسئله فقط به امکانات و آن محدوده مرتبط نیست، بلکه به خود انسان هم ربط پیدا می کند، مثلا چقدر طول خواهد کشید تا خود انسان ها هم به شرایط زندگی نرمال برگردند؟
 
نژاد بهرام در پایان تاکید کرد: باید از عادت واره خارج شویم و به مسئله تاب آوری توجه بیشتری داشته باشیم و پیشگیری را به عنوان اصلی ترین راه حل در وقوع سیل، زلزله و فرونشست زمین در نظر بگیریم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: