جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 31 فروردين 1398     
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تاکید کرد
لزوم انجام نظارت میدانی بر ساخت و سازهای جدید

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،محمد سالاری د درباره جزییات ایمن سازی ساختمان های پرخطر در برنامه 5 ساله سوم شهر تهران اظهار کرد: دلیل نگاه مبنایی شورای پنجم به تاب آوری و ایمن سازی شهر به آن جایی برمی‌گردد که متاسفانه طی دهه‌های گذشته مأموریت تاب‌آوری و ایمن‌سازی مغفول مانده است.

وی با تاکید بر این نکته که سازمان ها، نهادها و مدیریت شهری در این باره به وظایفشان عمل نکرده اند، افزود: در حوزه فرهنگ سازی هم تا امروز هیچ اقدام مناسبی انجام نشده است؛ ضمن اینکه طی سال های گذشته الزامات قانونی که برای متولیان ساخت و ساز و مجریان اجرای پروژه های عمرانی در شبکه های انتقال نیرو و غیر وجود داشته؛ جدی گرفته نشده است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب ایمنی ساختمان های پایتخت نسبت به کل کشور هم قابلیت تعمیم دارد، اضافه کرد: پیوست‌های مطالعاتی مثل پدافند غیرعامل به هنگام ساخت و سازها مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که قرار است یک پروژه تحت عنوان سازه یک ساختمان عمومی یا پل اجرایی شود باید مطالعات اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی، ترافیکی و پدافند غیر عامل آن اول مورد مطالعه قرار گیرد و در نهایت مشخص شود مکان یابی و ویژگی پروژه باید چگونه باشد.

سالاری با اشاره به اینکه تهران به شدت آسیب‌پذیر و ناایمن است، گفت: ایمنی شهر شهر تهران بسیار وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد؛ اگر چه تلاش شده در برنامه سوم توسعه به این موضوع توجه شود، قوانین باید به گونه ای باشند که در پروژه های بعدی حتما به این پیوست‌ها توجه شود.

وی با بیان اینکه از ماه های گذشته شناسایی و ایمن سازی ساختمان های پرخطر و ناایمن از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: این موضوع به روال افتاده؛ به عنوان مثال در خصوص پاساژهایی که در مناطق مرکزی شهر تهران وجود دارند این رصد آغاز و به ساختمان های پرخطر تذکر کتبی داده شده و برای ایمن سازی ساختمان های پرخطر مهلت مشخصی تعیین شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به هماهنگی های مدیریت شهری با دستگاه قضایی عنوان کرد: با هماهنگی خوبی که قوه قضاییه و سازمان آتش نشانی در این خصوص داشتند، از طریق مشاورین و شرکت‌های ذیصلاح نسبت به ایمن‌سازی اولیه برخی از این اماکن اقدام شده؛ هرچند که ایمن‌سازی جامع کامل و نهایی کمی مشکل تر است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه الزامات ایمنی باید در ساخت ساختمان های جدید رعایت شود، تصریح کرد: باید در حین فرایند ساخت و سازهای جدید نظارت میدانی صورت گیرد، بخش مهمی از مبحث ایمن سازی به فرهنگ سازی مرتبط می شود، اگرچه هنوز جامعه شهری موضوع ایمن سازی را جدی نگرفته است.

سالاری تاکید کرد: به دنبال وقوع حادثه پلاسکو که اتفاق بسیار ناگواری بود و هزینه های قابل توجهی برای مدیریت شهری و شهروندان به جا گذاشت، ما گمان می کردیم که این موضوع نقطه عطف و تحولی در حوزه ایمن سازی و تاب آوری شهر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه البته در ابتدا توجه به بحث ایمن سازی به خوبی پیش می‌رفت و مدیران شهری و ملی به این موضوع وارد شده بودند، عنوان کرد: اما در حال حاضر این موضوع کمرنگ شد؛ اگرچه تبعات ناشی از عدم ایمن سازی به صورت آنی بروز و ظهور پیدا نمی‌کند و مردم گمان می‌کنند که وقوع این اتفاقات برای دیگران است و خطری آن ها را تهدید نخواهد 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: