جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 دی 1396     
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در واکنش به پیشنهاد شهرداری عنوان کرد
ظرفیت افزایش قیمت بنزین تا 2 هزار تومان

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اعلام موافقت در خصوص افزایش قیمت بنزین به منظور کاهش آلودگی هوا، گفت: به منظور رسیدگی کوتاه مدت به مسئله آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ از طریق اختصاص پیدا کردن منابعی از روش های مختلف نظیر افزایش قیمت سوخت، باید در دستور کار قرار گیرد. اما اگر خواهان حل و فصل دراز مدت این معضل هستیم، باید نسبت به آمایش سرزمینی اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.

 

سمیع الله مکارم در جلسه ای همراه با اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، به بیان پیشنهادات شهرداری تهران به منظور بررسی و وارد کردن آن در بودجه سال 97 دولت پرداخت.

 یکی از پیشنهادات مکارم، در نظر گرفتن سهم شهرداری تهران از افزایش قیمت بنزین بود؛ وی عنوان کرده بود که در شهری مانند تهران و سایر کلان‌شهر‌ها، 150 تومان به قیمت نهایی بنزین اضافه شود. به ‌طور مثال اگر قیمت نهایی بنزین 1500 تومان مصوب شد، 150 تومان نیز به آن اضافه شود تا این میزان را هم برای کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها و هم به درآمد پایدار شهرداری‌ها اختصاص یابد.

در همین خصوص، شهاب الدین بی مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، در خصوص جلسه سمیع الله مکارم با این کمیسیون می گوید: بنده موافق افزایش قیمت سوخت و هزینه کرد مابه التفاوت آن در کلان شهرهای کشور به منظور کاهش آلودگی هوا هستم. دلیل این افزایش هم طبیعی است؛ چراکه بیشترین میزان مصرف سوخت در کلان شهرها است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین حتی تا 2 هزار تومان نیز ظرفیت دارد، عنوان کرد: چراکه بسیاری از مصارف بنزین در این شهرها در خصوص رفت و آمدهای غیرضروری صورت می گیرد.

بی مقدار با موثر دانستن این تصمیم بر جلوگیری از اسراف در مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تاثیرات افزایش قیمت سوخت، مبارزه با قاچاق آن است؛ چراکه وقتی میزان تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه زیاد نباشد، انجام این کار صرف نمی کند.

نماینده مردم تبریز در ادامه گفت: علاوه بر موضوعات یاد شده، دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده که مابه التفاوت افزایش قیمت سوخت، علاوه بر صرف در کاهش آلودگی هوا، در اشتغال آفرینی نیز مصرف خواهد شد.

وی با اشاره به کم تاثیر بودن منابع ذخیره شده در طرح افزایش بنزین بر کاهش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: مشکل آلودگی هوای تهران به منابع بسیار بیشتری نیاز دارد تا بتوان آن را حل و فصل کرد. دولت و شهرداری تهران به منظور مقابله با این معضل باید اقدام به آمایش سرزمینی کند تا به صورت سالانه، 6 درصد به جمعیت تهران اضافه نشود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه افزود: بنابراین تنها با این کار است که می توان از بروز آلودگی هوا جلوگیری کرد. در نتیجه بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت سوخت، باید صرف انجام آمایش سرزمینی شود.

وی یکی دیگر از اقدامات موثر بر جلوگیری از آلودگی هوای شهر تهران را افزایش سرانه درآمد شهرهای کوچک دانست و گفت: وقتی در شهرهای کوچک و روستاها اشتغال ایجاد شود، ساکنین آن نواحی دیگر به شهرهای بزرگ مهاجرت نمی کنند، در نتیجه تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور خواهند گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته با این حال به منظور رسیدگی کوتاه مدت به مسئله آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ از طریق اختصاص پیدا کردن منابعی از روش های مختلف نظیر افزایش قیمت سوخت، باید در دستور کار قرار گیرد. اما اگر خواهان حل و فصل دراز مدت این معضل هستیم، باید نسبت به آمایش سرزمینی اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: