جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 شهريور 1396     
خضری:
تعامل دولت و مجلس در راستای سند آمایش سرزمینی باعث هم افزایی می شود

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اگر در راستای سند آمایش سرزمینی دولت و مجلس تعامل داشته باشند باعث هم افزایی است و در غیر این صورت باعث هدر رفت سرمایه ملی می شود و ما فقط اسم منطقه آزاد را داریم.

دکتر رسول خضری با اشاره به سند ملی آمایش رهبردی سرزمینی در کشور ابراز داشت: متاسفانه ما در کشور آمایش راهبردی نداریم و نمی دانیم در کجا چه ظرفیت هایی مغفول مانده و می توانیم شکوفا کنیم و یا چه استعدادهایی در آن منطقه وجود دارد و از سرمایه گذاری در جاهای بیهوده جلوگیری می شود.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی در سطح کشور داریم، گفت: برخی از این مناطق به جای اینکه صادرات و ارزآوری و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشند که دو اصل فلسفه وجود مناطق آزاد همین است یعنی صادرات محور با نیت ارزآوری و جذب سرمایه گذار خارجی ولی عکس این اهداف حرکت می کنند.

خضری با اشاره به منطقه آزاد کیش اظهار داشت: منطقه آزاد کیش، منطقه گردشگری است و اهداف صادرات محوری و جذب سرمایه گذار خارجی را ندارد.

وی از کردستان عراق، به عنوان مصرفی ترین بازار خاورمیانه یاد کرد و متذکر شد: در منطقه آذربایجان غربی منطقه آزاد ماکو را داریم که با ترکیه در ارتباط است و جای سوال است که با ترکیه چه چیزی می توانیم صادرات کنیم به جز واردات پوشاک، ولی در جنوب استان پیرانشهر و سردشت دو شهری هستند که با اربیل و سلمانیه عراق بیشترین میزان صادرات را می توانیم به اقلیم کردستان عراق داشته باشیم.

خضری ادامه داد: با توجه به نشست های مکرری که با رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد داشتیم متاسفانه هیچ نتیجه ای فعلا نگرفته ایم و این یک خبط بزرگ و فرصت سوزی نابخشودنی است.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم شعار امسال محقق شود باید ببینیم در کجا تولید اشتغالزا خواهیم داشت متاسفانه عدم توجه به این ظرفیت ها منجر به کج سلیگی ها شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، به دلایل رای منفی مجلس به لایحه هفت منطقه آزاد پرداخت و عنوان کرد: نظر نمایندگان این بود که هفت منطقه ای که از ابتدا تا الان مصوب دولت مصوب کرده، نتوانسته انتظارات و اهداف مترتب بر تشکیل مناطق آزاد را به ارمغان داشته باشد. متاسفانه در برخی از مناطق به جای صادرات، واردات می شود و سرمایه گذار خارجی هم جذب نکرده است.

وی با اظهار به اینکه در مرزهای مختلف کشور باید ببینیم در کجا می توانیم صادرات داشته باشیم و سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم، بیان داشت: مرز به مثابه تامین امنیت و یک پوشش برای کشور است که امنیت پایدار در گرو معیشت و رفاه پایدار مرز نشینان است. بهترین مرزبانان مرز نشینان مستقر در مرز هستند و اگر به درستی توجه شود و برای آنجا فکر اساسی با توجه به ظرفیت های آن منطقه شود قطعا این مسایل را در تامین امنیت پایدار مملکت پر رنگ تر هم خواهیم داد.

 نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر در راستای سند آمایش سرزمینی دولت و مجلس تعامل داشته باشند باعث هم افزایی است و در غیر این صورت باعث هدر رفت سرمایه ملی می شود و ما فقط اسم منطقه آزاد را داریم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: