جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 آبان 1393     
آهوی نادر مشکین خون‌آشام

ایسنا:  آهوی مشکین افغان یکی از هفت گونه مرتبط آسیایی است که بنا بر بررسی جدید انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS)، هنوز در افغانستان زندگی می‌کند. شهرت این آهوی مشکین به دلیل داشتن دندان‌های نیش شبیه به خون‌آشام‌ها در جنس نر است. این دندان‌ها در آهوی مشکین نر در فصل جفتگیری رشد می‌کنند. آهوهای مشکین نر از این دندان‌ها در واقع برای رقابت با سایرین در فصل جفتگیری استفاده می‌کند. پیش از این تصور می‌شد که این جانور منقرض شده و آخرین مشاهدات کارشناسان حیات وحش که از سوی یک تیم دانمارکی صورت گرفت مربوط به سال 1948 میلادی بوده است.


 

به گزارش رجیستر، آهوی مشکین حدود 60 سال پس از آخرین مشاهده اکنون در کشمیر و استان «نورستان» افغانستان مشاهده شده است. به دلیل شکار غیرمجاز و نابودی زیستگاه، این جانور از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)‌ در فهرست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت. مشک این آهو بسیار باارزش است به طوری که ارزش آن معادل قیمت طلا برآورد می‌شود. در بازار سیاه هر کیلوگرم مشک این آهو 45 هزار دلار ارزش دارد.

«پیتر زالر»، معاون برنامه آسیایی انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS) می‌گوید: این جانور نادر همراه با گونه‌های شناخته شده دیگر حیات وحش نظیر پلنگ‌ها، ‌جزو میراث طبیعی این کشور بحران زده به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد: شرایطی رقم بخورد تا کارشناسان WCS بتوانند با همراهی افراد بومی برآوردهای بهتری از خدمات حفاظتی حیات وحش ارائه دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: