جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 آبان 1393     
معاینه فنی خودرو ؛ جدی گرفته شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت : بالا رفتن میزان آلودگی هوا در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی هوا یکی از مواردی است که باید مورد توجه مدیران شهری قرار داشته باشد.

شاعری در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در تمام دنیا شهر هایی هستند که حتی جمعیتی بیشتر از تهران داشته اند ولی به دلیل کنترل منابع آلاینده و استفاده از حمل و نقل عمومی استاندارد در سطحی گسترده توانسته اند آلودگی هوا را کاهش دهند .

وی در ادامه افزود: در صورتی که دولت در زمینه تعهدات بودجه ای خود اقدامات لازم را انجام دهد ، در کوتاه ترین زمان حمل و نقل عمومی به وضعیتی استاندارد نزدیک خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع که منابع آلاینده هوا به دو دسته متحرک و ثابث دسته بندی می شوند ، با اجرای طرح هایی مانند معاینه فنی خودرو و معاینه فنی ساختمان خواهیم توانست بخش عمده از آلودگی هوا در تهران را مهار کنیم .

شاعری در خصوص رعایت استانداردهای آلایندگی در ساختمان  گفت :  اولین بار بحث معاینه فنی ساختمان در سازمان محیط زیست مطرح شد و توانستیم این استاندارد را در سال 90 به تصویب کمیسیون زیر بنایی دولت برسانیم .این پروژه در حال حاضر به صورت پایلوت در بیشتر ساختمان های متعلق به شهرداری تهران در حال انجام است .

وی در ادامه افزود: بنابراین در نظر داریم رعایت استاندارد آلایندگی در بخش ساختمان برای تمام سازندگان  تبدیل به یک الزام شود و این مهم با همکاری سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

شاعری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 40 درصد مصرف  انرژی، مربوط به مصارف خانگی و صنعتی است و تقریبا 10 برابر دنیا برای گرم کردن ساختمان های خود انرژی مصرف می کنیم. میزان مصرف انرژی در تهران در هر متر مربع ساختمان در حدود 500 کیلو وات ساعت است ، این در حالی است که در کشورهای حوزه یورو این عدد در حدود 25 تا 30 کیلو وات در ساعت است .

 وی در ادامه افزود: بنابراین شهرداری تهران مدیریت مصرف انرژی و آب را در بخش ساختمان در اولویت کار خود قرار داده است . باید درنظر داشته باشیم که در حوزه یورو ساخت ساختمان هایی با انرژی صرفا خورشیدی در حال برنامه ریزی و اجراست و ما هنوز در کشورمان به دنبال مصرف سوخت های فسیلی هستیم.

شاعری در خصوص معاینه فنی خودروها و نقش آن در کاهش آلودگی هوا گفت :  در چند سال گذشته شاهد این امر بودیم که خطوط معاینه فنی خودرو گسترش داده شد ولی متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون معاینه فنی خودرو را از 2 سال به 5 سال تغییر دادند که همین امر در این چند سال، یکی از عوامل آلودگی هوای تهران بوده است.

وی در ادامه افزود : امیدواریم نمایندگان مجلس موضوع را با توجه به شرایط جوی در نیمه دوم سال که منجر به وارونگی هوا است ، بیشتر مورد توجه قرار دهند. در چند سال گذشته بخش زیادی از آلودگی مربوط به سوخت ( بنزین ) مورد تجدید نظر قرار گرفت و بنزین یورو 4 در حدود 20 میلیون لیتر در پالایشگاه ها تولید می شود که توانسته پمپ بنزین های تهران را مورد پوشش قرار دهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: