جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 آبان 1393     
توصیه محیط زیستی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی به مناطق 22گانه ابلاغ شد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درخصوص نظارت بر عملكرد هيات های مذهبي در راستاي عدم استفاده از ظروف پلاستيكي گفت: توصیه می شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف تولیدشده در کارخانه های استاندارد و عرضه شده در فروشگاه های معتبر استفاده کنند.

 علی محمد شاعری درباره توصيه هاي محيط زيستي براي حفظ سلامت عزاداران حسيني در ایام ماه محرم گفت: همه ساله با فرا رسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان در ايام محرم و صفر حجم عظيمي از نذورات در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در هيات ها، مساجد و تكاياي مذهبي در سطح شهر تهران توزيع مي شود. لذا با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌، چرب و خاصيت اسيدي ايجاد مرده و مواد بسيار خطرناكي تولید مي کند كه اكثرا سرطان زا بوده و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي شود، توصیه می شود از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی استفاده شود.

وی با بیان اینکه دير تجزيه شدن ظروف پلاستيكي و عدم تفكيك مناسب پسماندهاي ناشي از اين ظروف و تخليه شدن اين ظروف در انهار و به تبع آن آبگرفتگي معابر، خسارات جبران ناپذيري به سلامت شهروندان و وضعیت بهداشت و محيط زيست شهري وارد مي کند، ادامه داد: در اين راستا ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران به منظور حفظ محيط زيست شهري و سلامت شهروندان، توصيه نامه هاي زيست محيطي-بهداشتي در اين زمينه تهيه و به مناطق 22 گانه جهت اجرا ابلاغ کرده است.

رییس سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اين دستور‌العمل فني توانسته در مراسم عزاداري سالار شهيدان جهت حفظ محيط زيست شهري، بهداشت و سلامت شهروندان گام هاي موثري بردارد، اضافه کرد: اقدامات اجرايي درخصوص مدیریت بهینه پسماندهای خشک و تر در اطراف هیات ها، مساجد، تکایا و همچنین اقدامات آموزشی و فرهنگی و اطلاع رساني در خصوص کاهش مصرف و مضرات بهداشتی و زیست ‌محیطی ظروف پلاستيكي از موضوعاتی است که در این ایام مدنظر قرار گرفته شده است.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی و فرهنگی و اطلاع رساني در خصوص حفاظت از محیط زیست شهری یاد آور شد: برگزاری کلاس های آموزشی جهت مسئولان مساجد، تكايا و هيات های مذهبي درخصوص مضرات استفاده از ظروف‌يكبار مصرف پلاستيكي، رعايت مسائل زيست محيطي و ارائه دستورالعمل آموزش محيط زيست از مسایلی است که قبل از آغاز ماه محرم انجام شده است.

شاعری به برگزاري جلسات هم انديشي با ائمه جماعات مساجد جهت گنجاندن مسائل محيط زيست و مضرات استفاده ظروف پلاستيكي در جلسات و سخنراني هاي مساجد به منظور انتقال مفاهيم كاربردي به عزاداران حسيني اشاره کرد و افزود: نظارت بر هيات های مذهبي و توزيع سطل هاي آبي رنگ ويژه پسماندهای خشک در هيات ها، تكايا و مساجد فاقد مخزن هاي جمع آوري زباله و همچنین لايروبي انهار اطراف تكايا، هيات های مذهبي و مساجد در 3 نوبت صبح، ظهر و شب در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص نظارت بر عملكرد هيات های مذهبي در راستاي عدم استفاده از ظروف پلاستيكي گفت: اطلاع رساني نصب بنرهاي پارچه اي و پرهيز از نصب بنرهاي پلاستيكي در محل با محوريت آگاه سازي و اطلاع رساني با بهره گيري از آيات و احاديث در حوزه توجه به محیط زیست و پيام هاي علمي ابلاغ شده است.

وی با توجه به اينكه غذاهاي گرم، چرب و ترش مزه داراي خاصيت اسيدي در تماس با ظروف يكبار مصرف پلاستيكي واكنش داده و مواد بسيار خطرناكي آزاد مي کنند كه معمولا سرطان زا هستند، افزود: ضروري است در مورد اين دسته از غذاها، در اولويت اول از ظروف كاغذي و در اولويت دوم از ظروف یک بار مصرف با پايه گياهي و بهداشتي و غيرپلاستيكي استفاده کرد.

شاعری با تاکید بر اینکه لازم است جهت توزيع چاي، شير داغ و يا هر نوع نوشيدني ديگر از ليوان هاي يكبار مصرف كاغذي يا با پايه گياهي بهداشتي استفاده شود، افزود: با توجه به افزايش حجم آب گرفتگي هاي معابر در ايام سوگواري محرم به دليل تخليه ظروف در انهار و معابر ضروري است‌ هيات ها، مساجد و تكايا نسبت به جمع آوري ظروف استفاده شده اقدام کنند. لذا در محل توزيع نذورات مخازن جمع آوري پسماندها را تعبيه شده تا از رها نمودن ظروف در محل خودداري شود. ضمن اینکه روي جمع آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند.

رییس سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت توزيع كيسه هاي با پايه گياهي و تجزيه پذير استفاده شده، ادامه داد: توصیه می شود ظروف یکبار مصرف از کارخانه های معتبر و فروشگاه های بزرگ که دارای علامت استاندارد هستند، خریداری شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئوليت اجراي آن دستورالعمل در منطقه بر عهده معاونت خدمات شهري و محيط زيست منطقه و مسئوليت نظارت بر حسن اجراي بر عهده ستاد محيط زيست و توسعه پايدار است،گفت:به منظور نظارت دقیق تر واحد محيط زيست هر منطقه موظف شده است، گزارش اجراي دستورالعمل را به صورت هفتگي به ستاد محيط زيست و توسعه پايدار ارائه دهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: