جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 آبان 1393     
میراث طبیعی جهان در معرض تهدید جدی است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور گفت: میراث طبیعی جهان به طورجدی مورد تهدید واقع شده است و تنوع زیستی که اساس و مبنای حیات است درحال از بین رفتن است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت از محیط زیست در مراسم گرامیداشت ثبت جهانی میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو گفت: روز میراث دیداری و شنیداری از بعد ملی و جهانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به بحران معنویت در جهان اظهار داشت: در سراسر جهان در زمینه‌های مختلف از جمله هویت فرهنگی، انسانی و تاریخی در حال فراموشی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: درپاره‌ای از اوقات میراث به صورت یک حافظه از دست می‌دهیم و در بعضی از موارد میراث اصلی را که طبیعت است فراموش می‌کنیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه میراث جهانی در حال تهدید است تصریح کرد: میراث طبیعی جهان به طور جدی مورد تهدید واقع شده است و تنوع زیستی که اساس و مبنای حیات است درحال از بین رفتن است.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: یونسکو کمیته ویژه ای را برای حفاظت از تنوع زیستی و فرهنگی تشکیل داده است.

وی با تاکید بر اینکه باید میراث طبیعی و فرهنگی خود را بازشناسایی کنیم گفت: این میراث می‌تواند زمینه خوبی برای تحول فکری، فرهنگی و اجتماعی باشد و بسیاری از مسائلی را که دنیا را آزرده کرده است و موجب خشونت انسانها علیه یکدیگر و علیه طبیعت شده است تحت الشعاع قرار دهد.

ابتکار با اشاره به آثار ارزشمند علمی و فرهنگی که از گذشته بر جای مانده است افزود: کارهای بسیار ارزنده‌ای در گذشته صورت گرفته است که ازجمله آن می‌توان به اثر ارزشمند ابن سینا، کتاب قانون اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد:ابن سینا درکتاب قانون در یک فصل کامل به محیط زیست پرداخته است، یکی از بحث های صورت گرفته دراین کتاب در موردآلودگی هوا است.

ابتکار با اشاره به اعجاب انگیز بودن ارائه این بحث توسط ابن سینا بیان داشت: مسئله آلودگی هوا، 100 تا 120 سال است که در جهان مطرح شده است اما ابن سینا خیلی زیبا به هوای آلوده و اثرات آن بر انسان پرداخته است که این امرنشان دهنده نبوغ بیش از حد این دانشمند است.اطلاعات این دانشمند در گذشته با دانش  محققان و دانشمندان امروزی برابری می کند.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست یک بحران جهانی است اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست صرفا ملی نیست، خشکسالی‌هایی، کاهش بارندگی،کاهش روان آب‌ها، ریشه دراقداماتی دارد که در نقاط دیگر جهان اتفاق افتاده است و این امر موجب گرمتر شدن کره زمین شده است.

ابتکار در ادامه توضیح داد: کشورهای پیشرفته با فعالیت‌های صنعتی خود موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای شده‌اند و درحال حاضر ما اثر آن در همه نقاط  جهان مشاهده می کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به آثار ارزشمند استاد فرشچیان گفت: آثار استاد فرشچیان که نشاط و خلاقیت را در بیننده ایجاد می کند نشان دهنده تنوع زیستی در ایران است، آثار فرشچیان نقطه برگشت ناپذیر تنوع زیستی را مطرح می‌کند.

ابتکار در پایان گفت: رسانه ملی در معرفی میراث طبیعی و فرهنگی نقش ویژه ای را ایفا می‌کند زیرا می تواند افراد را به صلح و دوستی و حفاظت از محیط زیست دعوت کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: