جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 آبان 1393     
تاثیر سياست هاي گوناگون حمل و نقلي بر شهر و شهروندان تعیین می شود

به گزارش گروه حمل ونقل ترافیک شهری شهرداری نیوز،مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران با «ساخت مدل حمل و نقل فعاليت مبناي شهر تهران» براي نخستين بار در كشور، گامي نو در جهت ايجاد نظام مطالعاتي نوين و قابل اعتماد براي سياستگذاران بخش حمل و نقل برداشته است.

محمد حسین نوروزي در با بيان اينكه شهر تهران با جمعيت ساکن حدود 8 ميليون نفر، پرجمعيت ترين کلانشهر ايران است كه با مشکلات عديده‌اي در سيستم حمل‌و‌نقل و ترافيك مواجه است، گفت: به دنبال افزايش مالكيت خودرو تا مرز 3ميليون دستگاه در دهه‌ اخير، تعداد سفرهاي سواره روزانه در شبكه معابر شهر تهران به مرز 18 ميليون سفر رسيده است كه اين حجم از سفرها علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، مصرف نزديك به 11 ميليون ليتر بنزين و 4 ميليون ليتر نفت‌گاز در روز، موجب آلودگي محيط زيست و تهديد سلامت شهروندان شده است.به طوري كه، افزايش روزهاي ناپاكي هوا در ساليان اخير خود شاهدي بر اين مدعاست.

مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: امروزه مسائل حمل و نقل و ترافيك شهر تهران به‌صورت كلاف پيچيده و سردرگمي در آمده است كه ارائه راهكارهايي جهت تقليل يا رفع معضلات ناشي از آن جز بر پايه مطالعه و تحقيق ميسر نیست. به تعبير ديگر، بدون مطالعات و بررسي هاي چندجانبه احتمال تصميم‌هاي نادرست بالا بوده كه چنين تصميماتي علاوه بر صرف هزينه‌هاي كلان، باعث انتقال ازدحام خودروها و آلودگي ها به نقاط ديگر، اتلاف وقت و انرژي، و بروز خسارت هاي جبران‌ناپذير و تخلفات ترافيكي خواهد شد. از اين رو پس از ده سال مطالعات ساخت مدل هاي فعاليت مبناي شهر تهران در تهران آغاز شد .

نوروزي هدف از اين مطالعه شبيه‌سازي وضعيت حمل و نقل موجود و پيش‌بيني نيازهاي حمل و نقلي با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي آينده و اثرسنجي اعمال سياست هاي گوناگون حمل و نقلي بر شهر و شهروندان  دانست و تاكيد كرد: شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران در راستاي اهداف خود برآن شده است تا با "ساخت مدل حمل و نقل فعاليت مبناي شهر تهران" براي نخستين بار در كشور، گامي نو در جهت ايجاد نظام مطالعاتي نوين و قابل اعتماد براي سياستگذاران بخش حمل و نقل بردارد.هدف از اين مطالعه شبيه‌سازي وضعيت حمل و نقل موجود و پيش‌بيني نيازهاي حمل و نقلي با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي آينده و اثرسنجي اعمال سياست هاي گوناگون حمل و نقلي بر شهر و شهروندان است.

وي گفت: اين مطالعات ضمن ساخت و به هنگام‌سازي مدل‌هاي تقاضا و عرضه حمل و نقل همگاني و شخصي، بر اساس فعاليت هاي روزانه شهروندان، وضعيت آمد و شد شهري را در سال هاي آينده شبيه‌سازي مي‌كند. به اين ترتيب، مي‌توان به شاخص‌هايي مانند حجم تردد، زمان سفر، سرعت، مصرف سوخت، ميزان آلاينده‌هاي حاصل از تردد وسايل ‌نقليه مختلف در شبكه معابر، حجم مسافران حمل و نقل همگاني در مسيرهاي مختلف و ميزان مسافران سواره و پياده شده در هر ايستگاه و در نهايت به الگوي سفرهاي روزانه شهر تهران در صورت اجراي گزينه‌هاي پيشنهادي سياستگذاران حمل ونقل شهري دست يافت.

نوروزي با اشاره به اينكه اين طرح با شعار «تهران امروز، تهران فردا» و طي 7 مرحله به گردآوري آمار و اطلاعات وسيع از سفرهاي روزانه شهروندان تهران مي‌پردازد، گفت: اطلاعات بدست آمده در چندين مرحله مورد ارزيابي قرار گرفته‌ و در نهايت براي ساخت مدل‌هاي فعاليت مبناي حمل و نقل شهر تهران به کار گرفته خواهد شد.

به گفته مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در آمارگيري دروازه‌اي اطلاعات مربوط به مسافران ورودي و خروجي از دروازه هاي شهر از طريق محورهاي منتهي به آن گردآوري مي‌شوند كه در اجراي اين اطلاعات به تفكيك انواع وسايل نقليه در ساعت هاي مختلف روز و هنگام عبور وسايل نقليه از ايستگاه هايي كه بر روي محورهاي ارتباطي منتهي به شهر تهران انتخاب شده‌اند، كسب مي‌شود.

وي تصريح كرد: در اين آمارگيري انواع وسايل نقليه عبوري و تعداد سرنشين آنها شمارش شده و از آنها پرسشگري محل مبدا و مقصد مسافران به عمل آمده است. همچنين اطلاعات جابجايي بار از وسائل نقليه باري نيز اخذ شده نتايج بدست آمده به تعيين حجم و ويژگي سفرهايی با مبدأ بيرون شهر به مقصد داخل شهر و بالعكس منجر مي‌شود.

به گفته نوروزي اين آماربرداري روز يكشنبه 27 مهرماه در 19 دروازه‌ي شهر تهران انجام و در مجموع با 3300 نفر-ساعت آمارگيرحدود 7500 مسافر و 4500 وسيله باري مورد پرسش قرار گرفتند.

وي با اشاره به انجام آمارگيري مبدا- مقصد ساكنان شهر تهران گفت: اطلاعات سفرهاي مبدأ- مقصد غير ساكنان شهر تهران كه از راه فرودگاه، ايستگاه راه‌آهن يا پايانه‌هاي مسافربري به شهر تهران وارد يا از آن خارج شده‌اند نيز به منظور تكميل اطلاعات مبدا- مقصد، آمارگيري پايانه ها به منظور آگاهي از مبدا و مقصد مسافران در فرودگاه، راه‌آهن، مترو کرج و پايانه‌هاي اتوبوس برون شهري انجام روز دوشنبه 28 مهرماه انجام و طي آن درمجموع 2600 نفر- ساعت آمارگير در 11 پايانه شهر تهران حدود 15000 مسافر را مورد پرسش قرار دادند.

وي با اشاره به آمارگيري بار و كالاي شهر تهران در روز 29 مهرماه در مرز محدوده كاميون ممنوع شهر تهران هم گفت: اين آمارگيري به منظور بررسي و سنجش وضعيت حمل بار و كالاي شهر تهران انجام شد كه طي آن 2700 نفر- ساعت آمارگير، تمامي وسايل وارد شده به محدوده را شمارش و اقدام به پرسشگري در خصوص مبادي و مقاصد سفرها و حجم كالاي در حال حمل از 5000 وسيله نقليه باري کردند.

مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تصريح كرد: آمارگيري مبدا- مقصد با هدف تشخيص الگوي سفرهاي خانواده‌هاي ساكن در شهر به تفكيك ناحيه‌هاي ترافيكي انجام شد كه هدف اصلي از انجام اين آمارگيري دستيابي به اطلاعات مربوط به ويژگي‌هاي اقتصادي- اجتماعي، ويژگي‌هاي سفرهاي روزانه و ويژگي‌هاي سفرهاي مبدا تا مقصد ساكنين شهر تهران است. اين آمارگيري به صورت پرسشگري سفرهاي روزانه شهروندان با همكاري اداره كل آموزش و پرورش شهر و استان تهران از طريق همكاري دانش‌آموزان و معلمان صورت گرفته كه در مرحله اول، دانش‌آموزان مقطع دوم دبيرستان (كلاس هشتم) به عنوان آمارگير انتخاب شدند و علاوه بر جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز در ارتباط با خانواده خود و سفرهاي روزانه آنها، همين اطلاعات را در ارتباط با يك خانواده همسايه محل سكونت خود جمع‌آوري كرده اند.

وي ادامه داد: اين دانش آموزان كه توسط معلمين خود آموزش لازم را ديده اند، ساعت 8شب و پس از انجام فعاليت هاي روزانه خانواده به منزل خانواده همسايه خود مراجعه کرده و اطلاعات سفرهاي آن خانواده ها را در پرسشنامه ها ثبت مي‌كنند. در اين مرحله 200 هزار خانوار تهراني با كمك 100 هزار دانش‌آموز مورد پرسشگري قرار گرفتند. مرحله دوم پرسشگري، با همكاري معلمان است كه در اين قسمت معلمان علاوه بر مشخصات اقتصادي اجتماعي، اطلاعات دقيق تري از فعاليت‌هاي روزانه خانواده همسايه محل سكونت خود به تفكيك نوع فعالیت، محل فعالیت و طريقه رسيدن به محل آن و نیز زمان ورود و خروج به/از محل فعاليت به همراه محل تغيير وسيله و نيز وضعيت پاركينگ در مقصد را از آنها كسب مي کنند. علاوه بر فعاليت‌هاي روزانه، سؤالاتي مرتبط با تصميمات افراد در برابر سياست‌هاي مديريت تقاضاي سفرهاي شهر تهران نيز مدنظر بوده كه به همين طريق اطلاعات مربوط به آن نيزجمع‌آوري مي‌ شود. جهت جمع‌آوري اطلاعات توسط معلمان، از يك نرم افزار طراحي شده از طريق تبلت استفاده مي شود. در اين مرحله با كمك 3000 معلم اطلاعات 12 هزار خانواده در سطح شهر تهران گردآوري مي‌شود.

اين دو بخش ازآماربرداري در هفته سوم آبان ماه انجام مي‌شود.

وي با اشاره به آمارگيري خطوط برشي در اين طرح گفت: بيش از 300ايستگاه در طول 4 بزرگراه اصلي شهر تهران درنظر گرفته شده است كه طي 18 ساعت، در طول 4 روز و باحضور بيش از 1500 آمارگير، شمارش حجم و سرنشين در آن‌ها انجام خواهد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: