جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 1 آبان 1393     
آغاز مرمت تکیه زنجیری شاهرود

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان،«حمیدرضا حسنی» با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، کار سبک‌سازی، تعویض تخته‌ها و آجرفرش بام قسمت شاه‌نشین و نیز آجرنمای جانبی آن آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه قدمت این تکیه مربوط به دوره قاجار است، گفت: این بنای تاریخی در سال 1380 به شماره 3997 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

رئیس اداره‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: بنای قدیمی تکیه شامل یک حیاط مرکزی است که دو ورودی شمالی و جنوبی دارد و ورودی جنوبی با انجام تزئینات، کتیبه گچی و پیشانی چوبی که با آجرکاری و کاشی کاری مزین شده، اهمیت بیشتری نسبت به ورودی شمالی دارد.

 

حسنی گفت: شاه‌نشین‌ها روی ورودی‌های شمالی و جنوبی چند پله بالاتر از کف طبقه اول قرار دارند و شاه‌نشین طبقه‌ی اول، سه ستون با سر ستون مقرنس کاری شده در طرف حیاط دارد و احتمالاً در گذشته محل استقرار مقامات در زمان برگزاری مراسم تعزیه و عزاداری بوده است.

 

وی افزود: به‌علت وقوع این تکیه در مسیر بازار قدیم شاهرود، آن را تکیه «بازار» نیز می‌نامند.

 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه پوش(چادر) صحن تکیه مربوط به دوره‌ی قاجار بوده و در ایام عزاداری از آن برای پوشش صحن استفاده می‌شده است، خاطرنشان کرد: نصب زنجیر قطور فلزی برای نگه داشتن پوش از گذشته تاکنون، سبب شده که اهالی شهر از آن تحت عنوان تکیه «زنجیری» یاد کنند.

 

پوش نام محلی چادر در شاهرود است




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: