جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 30 مهر 1393     
ورود دانشگاه‌ها به موضوع نوسازی مشوقی برای مدیریت شهری است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: راه‌اندازی ستاد ملی شهرهای کشور با عضویت شهردار تهران از جمله گام‌های مثبتی است که در دولت جدید شاهد آن هستیم.

عباداله فتح اللهی با بیان این‌که در نوسازی مردمی بیشترین بار فعالیت بر دوش مردم قرار دارد و کنشگرانی مانند مشاورین شهرسازی، سرمایه گذاران، شهرداری و دولت همگی مکمل فعالیت‌های مردم خواهند بود، افزود: شورای اسلامی شهر تهران با پیگیری‌های شهرداری تهران و در جهت کمک به مردم پشتیبان‌هایی را برای انجام ساخت و سازهای مردمی تصویب کرده که از سال 84 تا به امروز 144 هزار واحد مسکونی با زیرساخت‌های حداقلی توسط مردم نوسازی شده است.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت جدید و مصوبات اخیر دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده و راه اندازی ستاد ملی شهرهای کشور با عضویت شهردار تهران از جمله گام های مثبتی است که در دولت جدید شاهد آن هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ورود علمی دانشگا‌ه‌ها به مبحث نوسازی بافت‌های فرسوده را مشوقی برای مدیریت شهری و همچنین مدیریت ملی دانست و افزود: تبادل تجربیات جهانی در زمینه نوسازی از طریق دانشگاه‌ها نیز می تواند نقش به سزایی در این راستا داشته باشد.

وی در ادامه اظهارکرد: در این مقطع زمانی مدیریت شهری تجربه کافی برای یک خیز بلند را پیدا کرده و دولت نیز پس از 8 سال دوری از بافت‌های فرسوده و تمرکز بر مسکن مهر، بازگشت مبارکی به مبحث نوسازی دارد، همچنین دانشگاه ها و فضاهای علمی نیز فرصت مناسبی را جهت در اختیار گذاشتن یافته‌های خود پیدا کرده‌اند.

فتح اللهی، سازمان نوسازی شهر تهران را مأمور نوسازی در این شهر دانست و افزود: شهر نیز همانند انسان دارای حیات است و با گذشت زمان دچار فرسودگی و پیری می شود؛ نوسازی شهر را برای همه نسل‌های آینده قابل حیات می‌کند و بنا بر قانون سازمان از سال 1347 تشکیل شده و تا به امروز سه دوره مدیریتی را پشت سر گذاشته است.

به گفته وی، سازمان نوسازی شهر تهران از سال 1347 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی با رویکرد مدرنیته، عمده ترین فعالیت‌های خود را بر مشارکت در طراحی میدان آزادی و پارک ملت معطوف داشته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و باعنایت به آرمان ها و شعارهای مردمی مبنی بر از بین بردن بخش کهنه شهر، فعالیت‌های خود را در نوسازی گودهای عرب در میدان شوش با نگاه انسان محور و توجه به رفع نارسایی ها از جنوب تهران پیش برده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: در این مقطع زمانی، به دلیل عدم وجود ساز و کارهای مردمی ناظر بر سیستم و آغاز جنگ تحمیلی فعالیت های سازمان نوسازی محدودتر شده بود و پس از آن نیز در زمان مدیریت دکتر کرباسچی عمده فعالیت های خود را بر روی نوسازی پروژه نواب به عنوان یکی از شاهراه های اصلی پایتخت متمرکز کرد که بیشتر یک پروژه کالبدی بود و پیوست های اجتماعی و انسانی کمتر در آن لحاظ شده بود.

فتح اللهی با بیان این که مبحث نوسازی شهری در دوره مدیریت شهری قالیباف با جمع بندی تجربیات گذشته با تمرکز بر رویکرد اجتماعی و انسان محور تکمیل شده است، گفت: در حال حاضر سازمان نوسازی مطالعات خود را در 85 محله که عمدتا مناطق جنوبی تهران هستند، کامل کرده و با تغییر رویکرد، نوسازی را از نوسازی عامرانه متمرکز به نوسازی مردمی تغییر جهت داده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: