جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 30 مهر 1393     
بهینه سازی مصرف انرژی؛ گامی مهم در جهت کاهش آلاینده های هوای تهران

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران در خصوص اقداماتی که در سال 93  در زمینه کاهش آلاینده ها توسط شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است گفت : شهرداری تهران در برنامه دوم اقدامات  زیادی را در جهت کاهش آلاینده ها در شهر تهران به اجرا در آورده است که از مهمترین آنها می توان به " بهینه سازی مصرف انرژی" اشاره کرد.

دکتر شاعری در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در همین راستا پروژه های " بهینه سازی مصرف انرژی از  طریق معاینه فنی خودروها و ساختمان ها " ،" هوشمند سازی سیستم انرژی در ساختمان ها "،" معاینه فنی ماشین آلات ساختمانی و نیز موتور ها و ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی ها " در شهرداری تهران در حال پی گیری است .

وی در ادامه افزود: در خصوص معاینه فنی ساختمان های شهرداری برنامه جامعی به عنوان نمونه برای سایر ساختمان های شهر تهران در حال انجام است. با معاینه فنی ساختمان ها در تهران خواهیم توانست به میزان 21 درصد کاهش در مصرف انرژی داشته باشیم و تا 95 درصد آلاینده گاز مونوکسید کربن را در هوای تهران کاهش دهیم.

شاعری در خصوص تاثیرات مثبتی که انجام معاینه فنی خودرو ها در پی خواهد داشت گفت : با انجام به موقع معاینه فنی خودرو ها ، شاهد کاهش در سهم 70 درصدی آلایندگی خودروها در آینده  خواهیم بود.  

وی در ادامه افزود: متاسفانه  در حال حاضر حدود 50 درصد از خودروهایی که در تهران تردد می کنند فاقد معاینه فنی هستند که بر همین اساس ، دستور العمل اجرایی در خصوص انجام معاینه فنی خودروهای در خدمت شهرداری را به اجرا در آوردیم. به همین جهت تمام خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس ، مینی بوس ، تاکسی ، سرویس ویژه کارکنان و پیمانکاران ، خودروهای کارکنان موظف به انجام معاینه فنی شده و تمام خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند ، حق تردد در محدوده طرح اصلی و زوج و فرد را ندارند .

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در همین زمینه توسط پلیس انجام خواهد گرفت گفت : پلیس راهنمایی و رانندگی برخورد با خودرو های دود زا و اسقاطی را نیز به شکل جدی در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر شاعری در خصوص ساماندهی به وضع صنایع آلاینده که 30 درصد از الودگی شهر تهران متعلق به آنهاست گفت : با توجه به این موضوع که 30 درصد از آلودگی تهران متعلق به مصارف خانگی ، صنعتی و تجاری است ، اینگونه واحد های صنعتی که نقش آلایندگی زیادی در هوای تهران دارند، مورد شناسایی قرار گرفته اند و طی دستور العملی  مقرر شده تا با هماهنگی و همکاری خود این واحد های صنعتی نسبت به نصب فیلتر های مناسب و اصلاح فرایند های آلایندگی و معاینه فنی موتور خانه ها و بهینه سازی مصرف انرژی در این مراکز اقدامات گسترده ای صورت گیرد.

وی در خاتمه افزود : در این دستور العمل تاکید داشته ایم تا نسبت به کنترل و مدیریت کارخانه های شن و ماسه در مناطق غربی شهر تهران اقدامات جدی صورت گیرد و مهلتی هم به این واحد ها داده شده که اگر در زمان مقرر اقدام موثر در جهت کاهش آلودگی هوا انجام ندهند ، دستور پلمپ آن واحد صنعتی داده خواهد شد. ضمنا به کارخانه هایی که در زمینه تولید آسفالت و مواد معدنی فعال هستند هشدار داده شده که در زمان وضعیت اضطرار برای هوای تهران از انجام فعالیت عمرانی جدا خود داری کنند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: