جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 مهر 1393     
مشاغل تهدیدکننده بهداشت عمومی طبق قانون مجازات می شوند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با توضیح اینکه تشخيص مجازات و تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط‏ زيست بر چه مبنایی تعیین می شود، گفت: اعلام جرم در این باره برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان حفاظت محيط ‏زيست است.

علی محمد شاعری با بیان اینکه با توجه به برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران اقدامات ویژه ای توسط مدیریت شهری در حوزه منابع آب انجام خواهد شد، افزود: این موضوع در حفظ و سلامت شهروندان و حفظ محیط زیست شهری کمک می کند.

وی با توضیح اینکه منظور از آلودگي محيط‏ زيست چیست، گفت: به پخش يا آميختن مواد خارجي به آب يا هوا يا خاك يا زمين به ميزاني كه كيفيت فيزيكي، شيميایي يا بيولوژيك آن را برای انسان، ساير موجودات زنده مانند گياهان يا آثار و ابنيه  تغيير دهد و مضر باشد، آلودگی محیط زیستی می گویند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره وظيفه شهرداري در خصوص رفع آلايندگي آب ها یادآور شد: قانونی که شهرداری تهران در خصوص رفع آلودگی ها می تواند مد نظر قرار دهد، بند 20 ماده 55 قانون شهرداری هاست. در این بند جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که بنحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنین شود یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد، بیان شده است.

وی  با بیان اینکه شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند جلوگیری به عمل آورد، گفت: شهرداری تهران باید از ایجاد اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران می کنند، جلوگیری به عمل آورد.

وی با بیان اینکه باید در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدامات جدی ای صورت پذیرد، افزود: با نظارت و مراقبت در وضع دودکش های اماکن، کارخانه ها و وسایط نقلیه که تولید دود می کنند، می توان از آلوده شدن تر هوای شهر جلوگیری کند.

شاعری با بیان اینکه هرگاه تاسیسات مذکور قبل از تصویب این قانون بوجود آمده باشد باید نسبت به تعطیلی آنها اقدام کرد، ادامه داد: در این صورت اگر لازم باشد، این مشاغل آلاینده باید به خارج از شهر انتقال یابند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین ماده قانونی جهت جلوگیری از آلودگی آب، ماده 688 قانون مجازات اسلامی مصوب 2 خردادماه سال 75 است، اظهار کرد: هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه‏ خانه ‏های فاضلاب برای مصارف کشاورزی، ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات‌های شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اینکه تشخيص اقدام مزبور تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط‏ زيست شناخته مي ‏شود يا خير اشاره کرد: اعلام جرم در این باره برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان حفاظت محيط ‏زيست است.

وی با اشاره به اینکه منابع آلاینده آب سدهای 5گانه تامین‌کننده آب شرب شهر تهران شامل فاضلاب های خانگی، مراکز خدماتی، تعمیرگاهی و گرمابه های عمومی است، ادامه داد: پساب كشاورزی، پساب ‌های صنعتی و معدنی، پساب پادگان ها و مراكز نظامی و انتظامی از جمله این فاضلاب هاب محسوب می شوند. همچنین مواد شیمیایی، فرآورده های نفتی و سایر هیدروکربن ها و رسوبات نیز از موارد دیگری است که در آلودگی آب ها نقش دارند.

شاعری با پرداختن به منابع آلاینده آب‌ های زیرزمینی و آب‌ های سطحی در شهر تهران گفت: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز صنعتی و کارخانجات بزرگ، مراکز صنعتی کوچک و کارگاه‌های صنعتی و خدماتی، مراکز نظامی و انتظامی و مجتمع‌های خدماتی و مسکونی نیز به مولدان آلودگی ها اضافه می شوند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین خاطر نشان کرد: پالایشگاه، انبارها، خطوط لوله و جایگاه‌ های عرضه محصولات نفتی، ایستگاه‌ های انتقال زباله و ایستگاه‌ های بازیافت و تفکیک زباله در سطح شهر از دیگر موارد آلوده کننده ای هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه آب‌هاي آلوده سطحي، آب‌هاي آلوده ناشی از بارندگي و استفاده مجدد آن‌ و اثرات منفی عمليات برف روبي بر منابع آب و خاک از جمله موارد مورد توجه است، افزود: نخاله‌هاي ساختماني و فاضلاب‌هاي تانكري و همچنین کودها و سموم شیمیایی مصرفی نیز جزو این گروه ها از آلاینده ها هستند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: