جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 ارديبهشت 1396     
توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران :
مدیریت سانحه در سامانه های حمل و نقل هوشمند منتشر شد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛ مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک از چاپ و انتشار کتاب مدیریت سانحه در سامانه های حمل و نقل هوشمند خبر داد .

 

محمد حسین نوروزی گفت : تراکم زیاد راه های شهری مدت هاست که به عنوان یک مسأله جدی شناخته شده و چشم انداز آینده نیز چندان دلگرم کننده نیست به نظر می رسد که تقلای روزانه میلیون ها مسافر دائمی و غیردائمی در راه های گره خورده از ترافیک، به ویژه شهرهای بزرگ، کماکان ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد : تراکم های ترافیکی را می توان به دو نوع همیشگی و مقطعی طبقه بندی کرد. تراکم های همیشگی در اثر افزایش یافتن تقاضای ترافیک در ساعت اوج نسبت به ظرفیت معبر اما در مقابل بیشتر تراکم های مقطعی در اثر سوانح ترافیکی نظیر نقص خودروها و یا پنچری به وجود می آیند و افزون بر این، بین تراکم های ترافیکی و ایجاد حوادث رانندگی نیز ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نوروزی تاکید کرد : تراکم های ترافیکی یکی از علت های عمده سوانح ترافیکی است، که به نوبه خود باعث ازدحام بیشتر و باز هم تصادف بیشتر می شود. این چرخه، مشکل عمده ای است که تحرک و ایمنی جامعه را تهدید می کند.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات مدیریت سانحه را مجموعه فعالیت هایی که توسط یک یا چند نهاد یا سازمان برای بازگرداندن جریان ترافیک به حالت عادی بعد از وقوع سانحه به عمل می آید. دانست و افزود : سازماندهی و هماهنگی خوب عملیات مدیریت سانحه باعث کاهش هزینه سانحه از لحاظ تأخیر و اتلاف انرژی خواهد شد. برنامه های مدیریت سانحه ای که برای مدیریت حوادث و کاهش ازدحام ناشی از آن ها طراحی شده است شامل چهار گام متوالی شناسایی، پاسخگویی، پاکسازی و بازیافت است.

وی خاطر نشان کرد : با توجه به اهمیت موضوع مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران درصدد برآمد با ترجمه کتابIncident Management in Intelligent Transportation Systems اثر دو تن از اساتید دانشگاه استانبول که از ج مهمترین و معتبرترین کتابهای مدیریت حوادث ترافیکی است، گامی موثر در راستای افزایش و ارتقای دانش مدیریت حوادث ترافیکی در مقیاس درون شهری بردارد.

این کتاب در فصل اول به بیان مقدماتی در زمینه مدیریت حوادث ترافیکی اختصاص دارد و در فصل 2 بر مطالعات و تحقیقات پیشین در چهارچوب عمومی ایجاد شده برای تدوین سیستم های رایانه ای پشتیبانی مدیریت سانحه مروری جامع داشته است و از فصل 3 تا جزییات مدل های عملی یک سیستم مدیریت سانحه، شناسایی سانحه، پیش بینی مدت سانحه و برآورد تأخیر ناشی از آن، تدوین برنامه پاسخگویی به سانحه، و ایجاد شبکه برای تغییر مسیر و کنترل ترافیک برای انحراف مسیر را تشریح می کند.

گفتنی است کتاب «مدیریت سانحه در سامانه های حمل و نقل هوشمند» توسط آقایان جلیل شاهی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و علی نادران استاد دانشگاه امام خمینی قزوین ترجمه شده و توسط واحد انتشارات مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران چاپ ودر اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است..

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: