جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396     
در دوره اخیر مدیریت شهری انجام شد؛
حمایت تجهیزی، برنامه ای و عمرانی از 49 درصد از مدارس پایتخت

به گزارش گروه آموزش وفرهنگ سازی تهرانی نیوز؛اداره کل آموزش های شهروندی با هدف ارتقاي آگاهي‌ها، خواسته‌ها و مهارت‌های زندگی شهروندان در راستای ایجاد حيات اجتماعي مطلوب با محوریت شهروند و محله در سال 1385 تشکیل شد. این اداره کل طی 11 سال اخیر با اجرای طرح غنچه های شهر، شهردار خانواده، شهرسازان جوان، شهردار مدرسه، طرح حمایت از مدارس شهر تهران و مدارس هیأت امنایی و صدها برنامه فرهنگی و اجتماعی تلاش کرد تا رنگ و بوی تازه ای به مشارکت شهروندان در امور شهری دهد.

 

اداره کل آموزش های شهروندی با هدف افزایش آگاهی شهروندان به ویژه دانش آموزان در ساخت شهری انسان محور پایه گذاری شد. در همین راستا و با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار دانش آموزان در امر توسعه اجتماعی و فرهنگی، طی سال های گذشته موضوع حمایت از مدارس به طور ویژه مورد توجه متولیان امر قرار گرفت. به این ترتیب از مجموع 4 هزار و 249 مدرسه موجود در مناطق 22 گانه شهر تهران مجموعاً تعداد هزار و 965 مدرسه معادل49 درصد از كل مدارس در سه محور برنامه ای، عمرانی و تجهیزی تحت پوشش حمايتي قرار گرفتند.

برگزاری 709 تور نیم روزه آموزشی با حضور 26هزارو517 نفر، برگزاری 269 تور تهرانگردی ویژه دانش آموزان با حضور 5078 نفر و راه‌اندازی 609 ایستگاه های تندرستی و تفریحی در مدارس منتخب از دیگر اقدامات صورت گرفته در مدارس است. البته، در این مدت 770 کارگاه با موضوع آموزش اخلاق شهروندی، 312 کارگاه با موضوع آموزش مهارت‌های زندگی، 735 کارگاه با محتوای آموزش پسماند و محیط زیست شهری و 336 کارگاه ویژه مدارس هیئت امنایی با همت شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، شاید یکی از مهم ترین اقدامات شهرداری تهران در مدارس بهسازی این اماکن آموزشی باشد. از آن جا که بخش قابل توجهی از مدارس نه تنها در تهران که در تمامی کشور فرسوده است، اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران از سال85 اقدامات مربوط به تعمیر 86  نمازخانه، اتصال 107 مدرسه به شبکه فاضلاب شهری، آسفالت حدود 980 متر حیاط مدرسه و تعمیر 100 متر مربع سرویس های بهداشتی را در دستور کار خود قرار داد.

شهردار مدرسه خود باشیم

این طرح برای اولین بار در سال تحصیلی 77-78 در 20 مدرسه منتخب به اجرا درآمد.  نتایج مثبت حاصل از اجرای این طرح در اولین دوره سبب تعمیم طرح به 40  مدرسه در سال آتی شد.  طرح شهردار مدرسه در سال های 84 و 85 مورد بازنگری قرار گرفته و در محتوا و نحوه اجرای آن تغییراتی ایجاد شد. طرح شهردار مدرسه در سال های 1390 تا 1392 با برگزاری انتخابات همزمان در 220 مدرسه راهنمایی منتخب اجرا شد. در سال های 1393 ، 1394 و 1395 نیز این طرح با مشارکت440  مدرسه دخترانه و پسرانه در مقطع دبیرستان دوره اول و بر اساس طرح بازنگری شده در سال 85 برگزار شد.

شهر دوستدار کودک

مصوبه شهر دوستدار کودک با 32 عنوان فعالیت در سال 1388 توسط شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ و در سال 1394 آئین نامه اجرایی و جدول زمان بندی و عملیاتی آن با 168 زیر عنوان فعالیت توسط اداره کل آموزش ‌و مشارکت های اجتماعی تهیه شد. پس از این اقدام طرح هایی همچون راه اندازی کانون‌های کودک و بزرگسالان و انجام مراحل اخذ مجوز برای فعالیت پیش دبستانی و مهدسرا در سراهای محلات در اولویت کار مدیریت شهری قرار گرفت.

لازم به ذکر است، در این مدت 123 هزار و 420 کلاس و کارگاه آموزشی در سرای محلات برگزار شد و حدود 3 میلیون نفر نیز مخاطب این کلاس ها بودند.

مشکات؛ سرآغاز مشارکت اجتماعی کانون های آموزشی

جشنواره مهارت و مشارکت های اجتماعی کانون های آموزشی تهران که به طور مختصر " مشکات" نامیده می شود در واقع جشنواره ای آموزشی – ترویجی است که مرتبط با فعالیت خانه های آموزش شهروندی سرای محلات است. این جشنواره  از سال 1391 تا کنون با هدف الگوسازی، نشاط آفرینی، معرفی ظرفیت های محلی و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه در 354 محله شهر تهران برگزار  می شود و کانون خانه های آموزش شهروندی سرای محلات را به رقابت فرا می خواند. 

بر اساس آمارهای موجود، طی دوره های گذشته بیش از دو میلیون و پانصد اثر در سامانه مشکات ثبت شده است که سال گذشته با ثبت بیش از یک میلیون اثر رکورد کم سابقه ای از مشارکت شهروندی در جشنواره به یادگار ماند.

تأسیس مرکز علمی-کاربردی آموزش و مشارکت های اجتماعی

مجوز تأسیس مرکز علمی کاربردی آموزش و مشارکت های اجتماعی در مهرماه 1390 از دانشگاه جامع علمی کاربردی اخذ شد. در حال حاضر، تعداد رشته های تحصیلی مرکز در مقطع کاردانی حرفه ای 7 رشته و در مقطع کارشناسی حرفه ای 4 رشته است.

بر اساس اطلاعات مندرج، در سال تحصیلی 91-90 73 دانشجو، 92-91 74 دانشجو، 93-92 179 دانشجو و 94-93 117 دانشجو در مرکز علمی کاربردی آموزش و مشارکت های اجتماعی پذیرش شدند.

در سال 1391 نیز ارائه آموزش های پودمانی به نیروهای نهادهای محلی به ویژه طرح مدیریت محله آغاز شد و در همین راستا، تدوین و اجرای پودمان های مدیریت شهری محله محور، توانمند سازی ساختار مدیریت محله و کمک مربی خانه کودک در سرای محله با کسب مجوز از دانشگاه جامع در دستور کار مرکز قرار گرفت.

 با توجه به تاکید اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران بر امر آموزش و آماده‌سازی نوجوانان و جوانان شهر تهران در علوم دقیقه با توافقنامه رئیس هیئت مدیره شورای خانه‌های ریاضیات ایران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خانه ریاضیات به‌ عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: