هفت صبح/ سري جديد برنامه مهران مديري در حالي روي آنتن مي رود که نسبت به فصل اول پيشرفتي نداشته است. برنامه اي که حالا بدون نوآوري در ساختار تلاش دارد با درشت گويي هاي سياسي خودش را در کانون توجه قرار دهد. ضعف هاي اساسي آن را بررسي مي کنيم.
پيش درآمد
سال گذشته «دورهمي» مثل يک پديده نوظهور به ميدان آمد و همه توجه ها را به خودش جلب کرد. جذابيت برنامه آنقدر بالا رفت که در جاهايي خندوانه را هم با تمام تلاش هاي رامبد جوان بي اثر کرد و در رقابت «سه ستاره»، گوي سبقت را از «خندوانه» و «نود» روبد. در چنين وضعيتي منتظر بوديم فصل دوم برنامه، با يک انرژي ويژه به ميدان بيايد و با تغيير در ساختار و دکور و آيتم ها، روي دست فصل اول بلند شود.
فصل دوم «دورهمي» اما هيچ برگ برنده اي نداشت. انگار عوامل برنامه بعد از يک استراحت، مجددا ادامه فصل اول را ساخته و حالا در اين مسير، بخشي از بازيگران را هم از دست داده بودند. دکور کمترين تغييري نداشت. ساختار برنامه و آيتم ها، عملا همان قبلي بود. نمايش ها ساده تر شد و حتي در شيوه گفت و گو با مهمان هاي برنامه هم تغييري به وجود نيامد. تنها تغيير ايجادشده، پلاتوهاي سياسي مهران مديري بود که بعد از چند قسمت به تکرار رسيد. مروري داريم بر نقاط ضعف فصل جديد دورهمي.
دکور
بحث تغيير «دکور» دورهمي از اواسط فصل اول پيش آمد. آن زمان خود مهران مديري اعلام کرد دکور برنامه قرار است به زودي تغيير کند اما هيچ وقت چنين اتفاقي نيفتاد. بعد از پايان فصل اول، هاشم رضايت، تهيه کننده برنامه مصاحبه اي انجام داد و در آن تاکيد کرد که براي فصل دوم، حتما دکور را تغيير مي دهند. در شرايطي که همه منتظر بودند برنامه با دکوري کاملا جديد روي آنتن برود در کمال تعجب، کمترين تغييري در آن ايجاد نشد. فقط جاي مبل هاي آبي و نقره اي، يک دست مبل زرشکي رنگ آورده و چيده بودند وسط استوديو؛ همين و تمام.
يکي نبود بگويد وقتي بازيگران از برنامه رفته اند و آيتم هاي نمايشي به شکل و شمايل قبلي موجود نيست، دکور به اين عظيمي به چه دردي مي خورد؟ تا پيش از اين چند خانواده در نمايش هاي ميان برنامه وجود داشتند و خب اين خانه به عنوان محل زندگي اين خانواده ها منطق داشت. الان ما نمي دانيم قيمت و همسرش به همراه ارسلان توي آن خانه بزرگ قرار است چه داستاني داشته باشند.
آيتم هاي نمايشي
از ابتداي فصل اول، انتقادهاي زيادي نسبت به آيتم هاي نمايشي برنامه «دورهمي» وجود داشت. با رفتن مهراب قاسم خاني و تغيير تيم بازيگران، وضعيت تا حدي بهتر شد. درواقع بازي ها و داستان نمايش ها به استاندارد نزديک شدند و تا پايان فصل ادامه پيدا کردند. در شروع فصل دوم، اعلام شد که قرار است آيتم هاي نمايشي از برنامه حذف شود. هر کدام از بازيگران درگير پروژه اي بودند و امکان حضور در «دورهمي» را نداشتند.
مديري تصميم گرفت به جاي حذف آيتم هاي نمايشي، آنها را با سه بازيگر يعني سيامک انصاري، سروش جمشيدي و مه لقا باقري پيش ببرد. کاراکتر قيمت که در فصل اول به ستاره دورهمي تبديل شده بود در فصل دوم، بخش مهمي از جذابيت نمايش ها را به دست گرفته. اين کاراکتر در تمام آيتم هاي نمايشي حضور دارد و حتي سيامک انصاري را به حاشيه رانده است. با اينکه قيمت، کاراکتر جذابي است اما تکيه بيش از اندازه روي او و انداختن بار جذابيت آيتم هاي نمايشي روي دوش يک کاراکتر، طبيعتا به زودي اثر عکس مي گذارد و مخاطب آن را پس مي زند.
ساختار برنامه
مهران مديري در فاصله فصل اول و دوم «دورهمي» سراغ ساخت نخستين فيلم سينمايي اش رفت. اين وقفه فرصت مغتنمي بود تا ساختار «دورهمي» شکل و شمايل متفاوت بگيرد اما چنين اتفاقي رخ نداده است و قالب برنامه همچون دکور و آيتم هاي نمايشي و... ثابت مانده. تيتراژ ابتدايي و انتهايي هماني هستند که در فصل اول شاهد بوديم و البته ترانه آن عوض نشده. مجري با سلام و عليک شروع مي کند، پلاتو مي گويد، آيتم نمايشي اجرا مي شود، مجري با حضور شرکت کننده ها مسابقه برگزار مي کند، مهمان ها رو به روي مهران مديري مي نشينند، مصابحه انجام مي شود، دوباره آيتم نمايشي، بعد از آن پلاتوي پاياني، خداحافظي و تمام.
حتي موسيقي ها داخل استوديو همان است که در فصل اول «دورهمي» مورد استفاده بود. نتيجه اين که ساختار برنامه «دورهمي» يکنواخت است و تنوعي در آن ديده نمي شود. اين در حالي است که رقيب يعني «خندوانه» در هر فصل دکوري تازه دارد و ساختارش عوض مي شود. (فارغ از اينکه موفق است يا نه). برنامه«دورهمي» براي فرار از ملال نيازمند تغيير در ساختار دارد.
سوالات مجري
بخش اعظمي از استواري برنامه اي در اندازه «دورهمي» به سوالات متفاوت مجري است، مشروط بر اين که سوالات از اصول خارج نشود. در مجموع مديري عملکرد قابل قبولي در اين زمينه دارد اما نمي توان از چند نکته چشم پوشي کرد. بديهي ترين مورد اين است: چرا مديري از فرمولي استفاده مي کند که خودش از آن متنفر است: سرک به زندگي شخصي. تا جايي که اندازه رعايت شود باکي نيست اما موردي مثل جواد عزتي و شوخي بيش از حد مديري با او و همسرش، مه لقا باقري در برنامه جمع شب مصداق «زياده روي» است.
مي دانيد که خانم باقري همسر عزتي است و پيش تر جلوي دوربين مديري در «باغ مظفر» و «قهوه تلخ» بوده. تاکيد بيش از حد مجري روي اين شوخي که مه لقا باقري بعد از ازدواج کم کم افسرده شده، خنده هاي هيستريک عزتي را به دنبال داشت.
نکته ديگر اين که چرا مديري فقط با امثال عزتي شوخي مي کند و در برابر بازيگر شهره تر تو لاک مي رود؟ همين جا اشاره کنيم که فصل دوم همان ايراد فصل پيش را دارد و آن هم حضور مهمان هاي نه چندان شاخص در «دورهمي» است؛ مثل سمانه پاکدل.
زياده روي در پلاتوهاي سياسي
به کرار اشاره کرده ايم که قوت اصلي «دورهمي» به پلاتوهايي است که مهران مديري مي خواند. او بعد از سال ها اجرا به پختگي در اين شيوه رسيده است و به شيوه اي منحصر به فرد استندآپ مي کند. معتقديم مديري و تيم سازندگان «دورهمي» حق دارند به همه «گير» بدهند و انتقاد کنند اما در دور جديد گرفتار افراط شده اند.
پلاتوي او در ايام تعطيلات نوروز مورد توجه کاربران فضاي مجازي و البته رسانه هاي منتقد دولت قرار گرفت و به نظر مي رسد مديري و دوستان را براي ادامه انتقاد ترغيب کرده. او گفته بود: «اگر انرژي ها مثل چهار سال قبل و زمان انتخابات بود الان بوي نفت بيشتري توي سفره ها مي پيچيد و...» مديري بعد از آن در گفت و گويي توضيح داد که اصلا سياسي نيست و به جناح خاصي نزده اما در فضاي سياست زده اين روزهاي جامعه آن هم در آستانه انتخابات پلاتوي سياسي ديگري جمعه شب رو کرد: «الحمدلله رونق اقتصادي بيداد مي کنه و به سقف چسبيده. آدم ديدم از بس رونق اقتصادي خوبه فرش منزلش رو هم فروخته، خلاصه تا رونق اقتصادي خوب هست بفروشيد، همه در حال خريد و فروشن.»