جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 19 فروردين 1396     
همه شهرهاي دوچرخه‌پسند دنيا

 جام جم/ در بيشتر کشورهاي دنيا، مسئولان شهري تدابيري براي تشويق مردم به دوچرخه‌سواري انديشيده‌اند و مردم هم از اين کار استقبال خوبي کرده‌اند. در شهرهاي ياد شده زير، بيشتر مردم رفت و آمدهاي خود را با دوچرخه‌سواري انجام مي‌دهند. 
کپنهاگ، دانمارک 
اين شهر، دوچرخه پسندترين شهر در جهان است. در اينجا افراد بسياري براي کارهاي روزمره خود از دوچرخه استفاده مي‌کنند. کودکان حتي قبل از اين که بتوانند به مدرسه بروند، دوچرخه‌سواري ياد مي‌گيرند. به لطف اقدامات مسئولان و تخصيص 390 کيلومتر خطوط دوچرخه‌سواري، 35 درصد از مردم، مسير خانه تا محل کارشان را با دوچرخه طي مي‌کنند. همچنين اين شهر بزرگراهي مخصوص دوچرخه‌سواران دارد که کپنهاگ را به شهر البرتس‌لاند متصل مي‌کند و در مسير تسهيلات مختلفي مانند تعميرات دوچرخه، چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي، تقاطع‌هاي امن و ... وجود دارد. 
آمستردام، هلند 
حدود 800هزار دوچرخه در آمستردام وجود دارد و اين بدين مفهوم است که تقريبا تمام شهروندان، دوچرخه دارند. در اين شهر علاوه بر تخصيص مسيرهاي مناسب دوچرخه‌سواري، تابلو و راهنماهايي براي تازه‌واردها در تمام قسمت‌هاي مختلف شهر نصب شده که آنها را راهنمايي مي‌کند. مردم براي رفتن به محل کار، رساندن فرزندانشان به مدرسه و خريد روزمره از دوچرخه استفاده مي‌کنند. 
پورتلند، ايالت اورگن در آمريکا 
مردم اين شهر هم به دوچرخه اهميت بسياري مي‌دهند. اداره حمل و نقل پورتلند در حال اصلاح و فراهم کردن شرايط دوچرخه‌سواري ايمن براي شهروندان است. دوچرخه‌هاي بسياري در کنار نقشه‌هاي مسيريابي دوچرخه‌سواري، به طوررايگان در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. البته موسسه‌هاي کرايه دوچرخه هم فعال هستند. اين شهر با تشويق مردم به انجام دادن کارهاي روزمره‌شان با استفاده از دوچرخه، به سبزترين شهر آمريکا معروف شده است. همچنين در اينجا کلاس‌هاي آموزش دوچرخه‌سواري، قفل دوچرخه و ديگر تسهيلات مربوط به دوچرخه ارائه مي‌شود. 
مونترال، کانادا 
شهر شلوغ و پر رفت و آمد مونترال، 600 کيلومتر مسير دوچرخه‌سواري دارد. شهردار اين شهر، براي به حداقل رساندن ترافيک و همچنين آلودگي هوا، با جذاب و خواستني کردن اين مسير، مردم را تشويق به استفاده از دوچرخه در کارهاي روزمره‌شان مي‌کند. جالب اين که اين شهر، هر سال برگزارکننده جشنواره دوچرخه‌سواري است و تمام مردم با هر سن و مهارتي مي‌توانند در اين جشن شرکت کنند. 
توکيو، ژاپن 
حدود 14درصد از مسافران درون‌شهري توکيو، دوچرخه‌سوار هستند. البته اين تعداد نسبت به 50 درصد کپنهاگ به نظر ناچيز مي‌آيد، اما وقتي به کوچک بودن توکيو توجه کنيد، چندان کم به نظر نمي‌آيد. در اين شهر مسيرهاي دوچرخه‌سواري کاملا امن هستند. همچنين براي دوچرخه‌سوارها، مکان‌هاي پارک بسياري وجود دارد. 
ريو دو ژانيرو، برزيل 
شهردار اين شهر در سال 1992، اولين مسير دوچرخه‌سواري را ساخت و مردم را به دوچرخه‌سواري تشويق کرد. امروز اين شهر مملو از افرادي است که کارهاي روزمره‌شان را با دوچرخه انجام مي‌دهند. در مسير دوچرخه‌سواري 60 ايستگاه و 600 دوچرخه بين مردم توزيع مي‌شود و البته هزينه اجاره اين دوچرخه‌ها، ماهانه 5/2 دلارآمريکاست. با اين اقدامات هر کس مايل باشد براحتي به امکانات مربوط به دوچرخه‌سواري دسترسي خواهد داشت. 
استراسبورگ، فرانسه 
شهر کوچک استراسبورگ، واقعا مکاني عالي براي دوچرخه‌سواري است. اين شهر بسيار زيباست و چشم اندازهاي منحصر به فردي دارد. 8 درصد از مردم اين شهر براي انجام کارهاي روزمره‌شان از دوچرخه استفاده مي‌کنند. اما شهردار اين شهر با بودجه‌اي که در اختيار دارد، برنامه‌هايي براي بالا بردن تعداد دوچرخه‌سوارها در اين شهر ترتيب داده است و او در نظر دارد کاري کند که تا سال 2025، افراد قابل توجه‌اي از مردم از دوچرخه‌سواري استقبال کنند. 
بارسلون، اسپانيا 
بارسلون بتازگي قدم‌هايي براي تبديل شدن به مکاني مناسب براي دوچرخه‌سواري برداشته است. مسئولان اين شهر در حال گسترش مسيرهاي دوچرخه‌سواري، به منظور کاهش ترافيک هستند و برنامه‌شان را طوري ترتيب داده‌اند که بتوانند عنوان بهترين شهر براي دوچرخه‌سواري در دنيا را به خود اختصاص دهند. در اين برنامه، ايمني دوچرخه‌سوار، اولويت د ارد. در اين شهر تورهاي دوچرخه‌سواري متعددي است که مي‌توان در آنها براي ديدن مناظر زيبا ثبت‌نام کرد. 
بوداپست، مجارستان 
ساکنان اين شهر از حدود 200 کيلومتر مسير دوچرخه‌سواري بهره‌مند هستند و دوچرخه‌سوارها مي‌توانند براي انجام کارهاي روزمره و همچنين خريد‌هايشان با اطمينان و در امنيت کامل، از دوچرخه استفاده کنند. در ضمن پارک‌هاي زيبايي در اين شهر وجود دارد که شهروندان مي‌توانند اطراف آن دوچرخه‌سواري کنند. 
پاريس، فرانسه 
اين شهر به لطف جاده‌هاي صاف و عبور و مرور آهسته خودروها و رفتار مناسب راننده‌هايش، به مکاني عالي براي دوچرخه‌سواري تبديل شده است. در اين شهر از سال 2007، به دنبال اجراي برنامه تشويق مردم به دوچرخه‌سواري، امکان اجاره 20هزار دوچرخه در 1800 ايستگاه با نرخي بسيار مناسب، وجود دارد. 
سويل، اسپانيا 
اگرچه سويل هنوز شبيه کپنهاگ يا آمستردام نشده، اما اين شهر بسرعت به سمت کسب عنوان دوچرخه پسندترين شهر در دنيا پيش مي‌رود. در حال حاضر بيش از 160 کيلومتر مسير دوچرخه‌سواري در اين شهر وجود دارد و هر روز 70 هزار دوچرخه‌سوار در خيابان‌هاي شهر ديده مي‌شود. درگذشته مردم اين شهر چندان توجهي به دوچرخه‌سواري نداشتند. اما در حال حاضر به تعداد افرادي که خواهان انجام کارهايشان با استفاده از دوچرخه هستند، اضافه شده است. 
دوبلين، ايرلند 
اين شهر داراي صد ايستگاه دوچرخه‌سواري است و با دريافت هزينه سالانه حدود 22 دلار، به مردم دوچرخه اجاره مي‌دهد. هرسال به تعداد شرکت‌هايي که براي دوچرخه‌سواران، راهنماهايي مناسب يا کلاس‌هاي آموزشي دوچرخه‌سواري برگزار مي‌کنند، اضافه مي‌شود. 
برلين، آلمان 
دوچرخه‌سواري در جاده‌هاي صاف و خيابان‌هاي پهن و همچنين مسيرهاي مخصوص دوچرخه‌سواري برلين، تجربه‌اي عالي و بي‌نظير است. 900 کيلومتر مسير دوچرخه‌سواري در اين شهر وجود دارد و دوچرخه‌سواران از تسهيلات ويژه‌اي در اين مسير بهره‌مند مي‌شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: