جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 17 فروردين 1396     
اظهارات جنجالي احمدي نژاد در نشست خبري؛ آن آقايي که مرد فرمان حمله به من را صادر کرد

 آخرين خبر/ امروز نشست خبري جنجالي و پر از حاشيه احمدي نژاد با اصحاب رسانه برگزار شد و شاه بيت آن اعلام عدم حضور احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري 96 و صرفا حمايت از بقايي بود.


پرسش و پاسخ اين نشست خبري در انتها درج شده است

به گزارش دولت بهار، متن کامل سخنراني دکتر احمدي نژاد در نخستين کنفرانس خبري سال 1396 به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه
سال نو و نوروز را به همه ملت و مقام معظم رهبري و شما عزيزان تبريک عرض مي نمايم و براي همگان سلامتي و عزت و موفقيت آرزو دارم.خداوند بزرگ را سپاسگزارم که فرصت اين ديدار و گفتگو را عنايت فرمود.از برادر عزيزم جناب آقاي بقايي به خاطر حضور در جلسه تشکر مي کنم.مي خواهم دقايقي درباره مباني و آرمانهاي انقلاب با شما صحبت نمايم . البته برخي ايراد مي گيرند و مي‌گويند چرا از انقلاب سخن مي گويي؟!

پاسخ اين است که انقلاب محصول فداکاري و تحول روحي و آرماني يک ملت بزرگ و تمدن ساز است ومن تلاش مي کنم تا از کاروخواست ملت دفاع کنم.
دفاع از انقلاب به معناي دفاع از عملکردهاي دستگاه ها و مديران و نهادها نيست‌، دفاع از يک ملت و آرمان و خواست و تلاش يک ملت است که همچنان ادامه دارد .
ملت ايران امروز بسيار جدي تر به دنبال اهداف انقلاب 1357 است.
اعتقاد دارم که عليرغم دستاوردهاي عظيم ، هنوز با آرمانهاي بلند انقلاب فاصله زيادي داريم.
مطالبات اصلي و نهايي انسانها فطري و مشترک است و تحولات انساني محدوده جغرافيايي و نژادي ندارد.
امروز هر آرماني را دنبال و يا مطالبه اي را فرياد و يا هر حقوق و ارزشي را مطرح مي‌کنيم مربوط به همه انسانهاست . سخن من و خطاب من جهاني است.
استقرار کامل توحيد ، آزادي ، عدالت ، کرامت و عشق و احياء حقيقت انسان و کمال انساني تحت رهبري انسان کامل امام عصر (عج) ، خواست فطري و آرزوي تاريخي همه انسانها بوده و هست. ما همۀ اينها و بالاترين رفاه را براي همه انسانها مي خواهيم.
همه بايد از زندگي مناسب و آرامش برخوردار باشند . استبداد ، ظلم ، فاصله طبقاتي تبعيض ، فقر و تحقير بايد جاي خود را به آزادي و عدالت و برادري و رفاه و عزت بدهد.
شيطان و شيطانيان، همواره با بديل تراشي در حوزه آرماني و يا روش رسيدن به آرمان ها تلاش کرده اند در مسير تحقق آرمانها مانع ايجاد نمايند.
تحريک و ترويج خودخواهي و خود برتر بيني اقليتي از انسانها ، يا همان اشرافيت اقتصادي و اشرافيت سياسي ، ريشه و رمز و راز همه مشکلات جامعه بشري و تبعيض ها ، ظلم ها ، جنگ ها و کينه ورزي هاي طول تاريخ بوده است.

امروز هم مشکل همين است.آزادي ، قدرت و ثروت با فريبکاري در انحصار عده اي از اشراف سياسي و اقتصادي خودخواه و خود برتر بين قرار گرفته و اکثريت ملت ها در محروميت به سر مي برند.نظام سرمايه داري ليبرال در واقع اوج خود‌ برتر‌بيني گروه حاکم بر جهان و ريشه تمام مشکلات است.
جهان پر از ثروت و امکانات است و اگر به درستي مديريت شود و همگان در مديريت مشارکت داشته باشند ، همه مي توانند در بهترين سطح از رفاه و در کمال آزادي ، عزت ، برادري ، صلح و امنيت زندگي کنند.

بزرگترين مانع تحقق آرمانهاي انساني، انحصار همه امکانات و فرصت ها در دست عده اي خاص حاکم بر جهان است.فرصت مناسبي است که درباره آرمانهاي انقلاب و حقوق اساسي مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي مواردي را بيان نمايم.اين قانون تنها سند معتبر و ميثاق ملي است که امروز براي اداره کشور در اختيار قرار دارد.قانون اساسي ايران در حوزه آرماني و حقوق اساسي مردم بسيار مترقي و جهان شمول و قابل استفاده در تمام کشورها است.در حوزه ساختار حکومتي ، توزيع و توازن اختيار و مسئوليت و سلسله مراتب تصميم گيري ، نواقص ، عدم شفافيت و مشکلاتي وجود دارد که در اين فرصت به آن نمي پردازم.اما درباره مباني و آرمانها و حقوق اساسي مردم مختصراً مواردي را بيان مي کنم.

کرامت و ارزش والاي انسان و فضائل اخلاقي
اصل دوم: جمهور ي اسلامي‏، نظامي‏ است‏ بر پايه‏ ايمان‏ به: 11- خداي‏ يکتا ( لااله‏ الاالله‏ ) و اختصاص‏ حاکميت‏ و تشريع به‏ او و لزوم‏ تسليم‏ در برابر امر او.
2 - وحي‏ الهي‏ و نقش‏ بنيادي‏ آن‏ در بيان‏ قوانين‏.
3 - معاد و نقش‏ سازنده‏ آن‏ در سير تکاملي‏ انسان‏ به‏ سوي‏ خدا.
4 - عدل‏ خدا در خلقت‏ و تشريع.
5 - امامت‏ و رهبري‏ مستمر و نقش‏ اساسي‏ آن‏ در تداوم‏ انقلاب‏ اسلام‏.
6 - کرامت‏ و ارزش‏ والاي‏ انسان‏ و آزادي‏ توام‏ با مسئوليت‏ او در برابر خدا.
کرامت انسان هم ارز توحيد و نبوت و معاد و عدل و امامت يعني اصول دين آمده است.
ماهيت حکومت:
حکومت از ديدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتي و سلطه‌گري فردي يا گروهي نيست بلکه تبلور آرمان سياسي ملتي هم کيش و هم فکر است که به خود سازمان مي‌دهد تا در روند تحول فکري و عقيدتي راه خود را به سوي هدف نهايي (حرکت به سوي الله) بگشايد.
مقدمه قانون اساسي
حق تعيين سرنوشت و نظارت و مشارکت عمومي:
نفي هرگونه استبداد فکري و اجتماعي و انحصار اقتصادي و گسستن از سيستم استبدادي و سپردن حق سرنوشت مردم به دست خودشان 
مقدمه قانون اساسي – شيوه حکومت در اسلام 
• اصل‏ پنجاه و ششم: 
حاکميت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او، انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعي‏ خويش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هيچکس‏ نمي‏ تواند اين‏ حق‏ الهي‏ را از انسان‏ سلب‏ کند يا در خدمت‏ منافع فرد يا گروهي‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ اين‏ حق‏ خداداد را از طرقي‏ که‏ در اصول‏ بعد مي‏ آيد اعمال‏ مي‏ کند.
• اصل ‏ششم: 
در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ امور کشور بايد به‏ اتکاء آراء عمومي‏ اداره‏ شود از راه‏ انتخابات‏، انتخاب‏ رئيس‏ جمهور، نمايندگان‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏، اعضاءي‏ شوراها و نظاير اينها، يا از راه‏ همه‏ پرسي‏ در مواردي‏ که‏ در اصول‏ ديگر اين‏ قانون‏ معين‏ مي‏ گردد.
• مشارکت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در روند تحول جامعه
مشارکت در تمام مراحل تصميم گيري هاي سياسي و سرنوشت ساز براي همه افراد جامعه تا در مسير تکامل انسان، هر فردي خود دست اندرکار و مشمول رشد و ارتقاء و رهبري گردد که اين همان تحقق حکومت مستضعفين است.
مقدمه قانون اساسي
آزادي :
• اصل‏ نهم: 
در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ آزادي‏ و استقلال‏ و وحدت‏ و تماميت‏ اراضي‏ کشور از يکديگر تفکيک‏ ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه‏ دولت‏ و آحاد ملت‏ است‏. هيچ‏ فرد يا گروه‏ يا مقامي‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادي‏، به‏ استقلال‏ سياسي‏، فرهنگي‏، اقتصادي‏، نظامي‏ و تماميت‏ ارضي‏ ايران‏ کمترين‏ خدشه‏ اي‏ وارد کند و هيچ‏ مقامي‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تماميت‏ ارضي‏ کشور آزاديهاي‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانين‏ و مقررات‏، سلب‏ کند.

• اصل‏ سوم: 
دولت‏ جمهور اسلامي‏ ايران‏ موظف‏ است‏ براي‏ نيل‏ به‏ اهداف‏ مذکور در اصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را براي‏ امور زير به‏ کار برد: 
‎‎‎‎‎‎7 - تأمين‏ آزاديهاي‏ سياسي‏ و اجتماعي‏ در حدود قانون‏.
• اصل‏ بيست و چهارم: 
نشريات‏ و مطبوعات‏ در بيان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مباني‏ اسلام‏ يا حقوق‏ عمومي‏ باشد. تفصيل‏ آن‏ را قانون‏ معين‏ مي‏ کند.
• اصل بيست و ششم :
احزاب‏، جمعيت‏ ها، انجمن‏ هاي‏ سياسي‏ و صنفي‏ و انجمنهاي‏ اسلامي‏ يا اقليتهاي‏ ديني‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ اين‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادي‏، وحدت‏ ملي‏، موازين‏ اسلامي‏ و اساس‏ جمهور اسلامي‏ را نقض‏ نکنند. هيچکس‏ را نمي‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد يا به‏ شرکت‏ در يکي‏ از آنها مجبور ساخت‏.
ممنوعيت تفتيش عقايد:
• اصل‏ بيست و سوم: 
تفتيش‏ عقايد ممنوع‏ است‏ و هيچکس‏ را نمي توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقيده‏ اي‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
حق تامين اجتماعي ، اموزش و پرورش ، مسکن ،
برخورداري از نيازهاي اوليه ، مالکيت:
• اصل‏ بيست و نهم: 
برخورداري‏ از تأمين‏ اجتماعي‏ از نظر بازنشستگي‏، بيکاري‏، پيري‏، ازکارافتادگي‏، بي‏ سرپرستي‏، در راه‏ ماندگي‏، حوادث‏ و سوانح‏، نياز به‏ خدمات‏ بهداشتي‏ و درماني‏ و مراقبتهاي‏ پزشکي‏ به‏ صورت‏ بيمه‏ و غيره‏، حقي‏ است‏ همگاني‏. دولت‏ موظف‏ است‏ طبق‏ قوانين‏ از محل‏ درآمدهاي‏ عمومي‏ و درآمدهاي‏ حاصل‏ از مشارکت‏ مردم‏، خدمات‏ و حمايتهاي‏ مالي‏ فوق‏ را براي‏ يک‏ يک‏ افراد کشور تأمين‏ کند.
• اصل‏ سي ام: 
 دولت‏ موظف‏ است‏ وسايل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رايگان‏ را براي‏ همه‏ ملت‏ تا پايان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسايل‏ تحصيلات‏ عالي‏ را تا سر حد خودکفايي‏ کشور به‏ طور رايگان‏ گسترش‏ دهد.
• اصل‏ سي و يکم: 
داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نياز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ايراني‏ است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعايت‏ اولويت‏ براي‏ آنها که‏ نيازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشينان‏ و کارگران‏ زمينه‏ اجراي‏ اين‏ اصل‏ را فراهم‏ کند.
• اصل‏ چهل و سوم: 
 براي‏ تأمين‏ استقلال‏ اقتصادي‏ جامعه‏ و ريشه‏ کن‏ کردن‏ فقر و محروميت‏ و برآوردن‏ نيازهاي‏ انسان‏ در جريان‏ رشد، با حفظ آزادي‏ او، اقتصاد جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ بر اساس‏ ضوابط زير استوار مي‏ شود: ‎‎‎‎‎‎1 - تأمين‏ نيازهاي‏ اساسي‏: مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ براي‏ تشکيل‏ خانواده‏ براي‏ همه‏. 
اصل برائت ، ممنوعيت شکنجه ، ممنوعيت هتک حرمت:
• اصل‏ سي و هفتم: 
اصل‏، برائت‏ است‏ و هيچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمي‏ شود، مگر اين‏ که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد.
• اصل‏ سي و هشتم: 
هر گونه‏ شکنجه‏ براي‏ گرفتن‏ اقرار و يا کسب‏ اطلاع‏ ممنوع‏ است‏. اجبار شخص‏ به‏ شهادت‏، اقرار يا سوگند، مجاز نيست‏ و چنين‏ شهادت‏ و اقرار و سوگندي‏ فاقد ارزش‏ و اعتبار است‏. متخلف‏ از اين‏ اصل‏ طبق‏ قانون‏ مجازات‏ مي‏ شود.

• اصل‏ سي و نهم: 
 هتک‏ حرمت‏ و حيثيت‏ کسي‏ که‏ به‏ حکم‏ قانون‏ دستگير، بازداشت‏، زنداني‏ يا تبعيد شده‏، به‏ هر صورت‏ که‏ باشد ممنوع‏ و موجب‏ مجازات‏ است‏.
حق حاکميت ملت و قواي ناشي از آن:
• اصل‏ پنجاه و ششم: حاکميت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او، انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعي‏ خويش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هيچکس‏ نمي‏ تواند اين‏ حق‏ الهي‏ را از انسان‏ سلب‏ کند يا در خدمت‏ منافع فرد يا گروهي‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ اين‏ حق‏ خداداد را از طرقي‏ که‏ در اصول‏ بعد مي‏ آيد اعمال‏ مي‏ کند. 
• اصل‏ پنجاه و هفتم: 
‎‎قواي‏ حاکم‏ در جمهوري اسلامي‏ ايران‏ عبارتند از: قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجريه‏ و قوه‏ قضائيه‏ که‏ زير نظر ولايت‏ مطلقه‏ امر و امامت‏ امت‏ بر طبق‏ اصول‏ آينده‏ اين‏ قانون‏ اعمال‏ مي‏ گردند. اين‏ قوا مستقل‏ از يکديگرند.

اينها فقط بخش کمي از حقوق اساسي مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است.
ملاحظه کرديد که چقدر مترقي ، انساني ، پيشرفته و جهان شمول است اما تا رسيدن به آنها هنوز راه درازي در پيش داريم.
خيلي از افراد ، قانون اساسي را نمي خوانند و يا بعضاً به آن پايبند نيستند.
ما به دنبال انسان جهاني و کمال يافته و جهان انساني سرشار از توحيد و آزادي و عدالت و عشق هستيم.
متاسفانه امروز همه ملت ها دچار مشکلات شديد اقتصادي هستند و ملت ايران هم به دليل فشارهاي مستکبران و هم سوء مديريت با مشکلات سنگيني مواجه است که عبور از آنها نيازمند عزم ملي ، برنامه تحولي کلان و مديريت مردمي است.
مردم ما امروز از گراني و کاهش شديد قدرت خريد ، رکود بي سابقه بازار و توليد ، فاصله طبقاتي ، فساد و تبعيض ، بحران بيکاري و کاهش اعتماد عمومي رنج مي برند.
عملکرد نادرست نظام بانکي و افزايش شديد نقدينگي و ناکارآمدي نظام اداري در پاسخگويي به نيازهاي زمان بر شدت اين رنج افزوده است.
متاسفانه بازي با آمار و ارائه اطلاعات و گزارش هاي نادرست نه تنها فرصت تصميم گيري را از فعالين گرفته است بلکه بر اعصاب و روان جامعه تاثير بسيار منفي بر جاي گذاشته و همين امر اخلال در بازار را تشديد کرده است.

صرفا با تکيه بر منابع و ثروت بي پايان ملي ، طرح هاي ضربتي ، شکستن انحصار و مشارکت دادن مردم در مديريت ، مالکيت ثروت عمومي و فعاليت هاي اقتصادي و با يک مديريت کاملا مردمي و تحول‌گرا مي توان از اين شرايط عبور کرد.
در حوزه سياست خارجي متاسفانه با داشتن اختيارات وسيع و عليرغم ادعاهاي بزرگ و دادن امتيازات بزرگتر ، نه تنها دستاورد ملموسي وجود نداشته است بلکه احساس و باور عمومي اين است که ده ها سال به عقب برگشته ايم .
در سياست خارجي بايد اصل بر تکيه بر ارزش هاي مشترک انساني ، مطالبه عدالت و آزادي و احترام به حق حاکميت وتعيين سرنوشت ملت ها باشد.
بايد به دنبال جايگزيني منطق و گفت و گو، به جاي سلاح و قدرت طلبي و دوستي و مشارکت به جاي دشمني و کينه ورزي باشيم.

ايرانيان هميشه علاقه مند به توسعه ارتباطات جهاني و صلح و امنيت براي همه و اصالت گفتگو بوده اند. اصل بر مذاکره و گفتگو و پايبندي به تعهدات است.
من فرزند اين سرزمينم ، همه گواهند که مردمان ميهن من ، هميشه صلح طلب بوده و هيچگاه به دنبال جنگ نبوده اند.
ملتي که فرهنگ و حرف براي گفتن دارد نيازي به جنگ ندارد . جنگ از ناحيه کساني است که حرفي براي گفتن ندارند و مي خواهند با زورخواسته خود را تحميل کنند.
دوره سلاح و جنگ گذشته است . امروز دوره منطق ، گفتگو و انسانيت است.
ايران يعني فرهنگ و فرهنگ ملت ايران، انساني و جهاني است. ميراث گرانقدر فرهنگي ايران زمين ، تجلي آزادي خواهي و عدالت طلبي نوع انسان است.
فرهنگ ايراني خداگرا ، انسان گرا و جهان گرا است. مبناي فرهنگ ايراني هميشه مهر و نور و عقل و عشق بوده است.
اين فرهنگ محصول روح کمال جو و هوش سرشار ملت ايران در طول تاريخ است. ادبا ، شعرا ، هنرمندان ، متفکرين ، علما و دانشمندان بسياري در اين سرزمين زيسته اند که هرکدام از آنها مي توانند براي يک ملت مايه افتخار و مباهات باشند.

ظرفيت فرهنگي ملت ايران آنچنان گسترده است که تمامي گرايش ها و انديشه ها فرصت ظهور و بروز پيدا مي کنند و تمام مهاجمان در آن هضم مي شوند.
از ويژگي هاي مهم فرهنگي ملت ايران روحيه رفق و مدارا است . ايراني همواره مظهر همزيستي برادرانه و متحد اقوام و اديان و نحله هاي گوناگون فکري و انديشه اي بوده است. همواره انديشه برتر به سرعت جاي خود را در فرهنگ ايران زمين باز کرده است .
ملت ايران همواره خود، پاسدار و رشد دهنده و مروج ميراث عظيم فرهنگي انساني خود بوده است.
عرصه فرهنگ، فرمانروايي و آمريت افراد و گروه هاي خاص را بر نمي تابد و تنها امر برتر، انديشه و ارزش هاي انساني والاتر است.

خودخواهي ، خودبرتر بيني ، خودکامگي و تنگ نظري در عرصه فرهنگ و هنر موجب کاهش سرعت رشد فرهنگي ملت ها و بزرگترين عامل عقب ماندگي و ايجاد تفرقه بين مردم بوده است .
عدالت طلبي و روحيه حماسي ايرانيان بيش از اقتصاد و سياست ، ريشه در فرهنگ انساني ايران زمين دارد .
ملت ايران شايستگي و توانايي آن را دارد که در بالاترين سطح از آزادي و کرامت و رفاه زندگي کند.
همه کشور متعلق به ملت است و هيچ کس بالاتر از ملت نيست . ثروت و فرصت هاي کشور بايد از انحصار خارج شده و در اختيار ملت قرار گيرد.
هرگاه اراده عمومي شکل گرفت همان زمان يوم الله و نقطه عطف تاريخي است.
اگر شرايطي فراهم شود که اين اراده عمومي در تمام عرصه هاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي جاري شود آنگاه شاهد جهش هاي بزرگ و پي در پي خواهيم بود.
تحقق آرمانها نيازمند مديران مردمي، شجاع ، پاک ، عاشق و فداکار است.
از همه شما سپاسگزارم.

پس از بخش اول سخنان احمدي نژاد پرسش و پاسخ آغاز شد و احمدي نژاد به سوالات خبرنگاران خبرگزاري هاي مختلف پاسخ داد که اين پرسش و پاسخ با حاشيه هاي زيادي همراه بود.

از بقايي به عنوان نامزد اصلح حمايت مي‌کنم
به گزارش ايلنا، او در پاسخ به اين سوال که حمايت از بقايي بعد از توصيه رهبري چه معنايي دارد، گفت: جواب شما را در پيام ويديويي‌ام دادم به آن مراجعه کنيد. برنامه‌اي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ندارم. از بقايي به عنوان نامزد اصلح حمايت مي‌کنم.
احمدي‌نژاد در مورد نظرش درباره توافق هسته‌اي خاطرنشان کرد:‌ توافق يک سند است که نهادهاي مختلف آن را تاييد و مقام معظم رهبري پايبندي‌اش را به آن اعلام کردند. مشکل اطلاعاتي است که درباره آن به مردم داده‌اند. هر دو طرف اطلاع‌رساني درستي درباره آن نداشتند و ادعاهايي درباره نتايج اين سند بيان کردند که واقعيت نداشت.

توافق برجام از نظر حقوقي سند و معتبر است
او افزود: گفتند تحريم‌ها برداشته مي‌شود و روابط با کشورهاي متخاصم بهتر مي‌شود و همه چيز خوب مي‌شود ولي وقتي در واقعيت مدافعان هم عقب‌نشيني کردند، نشان دادند اين ظرفيت‌ها در اين سند وجود ندارند. مثلا گفتند تحريم جديد اعمال نمي‌شود ولي وقتي تحريم جديد اعمال شد اين سند چنين ظرفيتي ندارد. وقتي به سند رجوع کردند، ديدند اين سند چنين اختياري به ايران نداده است. بايد همه جزييات را به اطلاع مردم رساند و چه بسا در اين باره نظرخواهي کرد. اين توافق از نظر حقوقي سند است و معتبر است ولي از دل اين سند همه مسائل هم حل نمي‌شود.

کساني که مامور کنترل بازار بودند به پيمان‌کاران جاي پول سکه دادند
رييس دولت‌هاي نهم و دهم تاکيد کرد: مهرماه سال گذشته از تخلف ۱۲ هزار ميلياردي صحبت کردند. آيا ميل رغبتي در ميان مردم و جامعه با اين حجم تخلفات مي‌بينيد؟ بالاترين تورم سال ۹۱ بود که البته با کمک خارجي و داخلي‌ها باهم بود از طريق پيام‌هاي ويدئويي‌ و کنفرانس‌ها بعدها پاسخ خواهم داد. حتي کساني که مامور بودند بازار را کنترل کنند سکه و ارز مي‌خريدند و بعد به پيمان‌کاران جاي پول سکه دادند.

هميشه طرفي که شارلاتان است حاکم مي‌شود
او ادامه داد: تورم در بالاترين نقطه ۳۰/۵ درصد بوده و تورم ۴۸ درصد درست نيست، به سايت بانک مرکزي مراجعه کنيد. ادعاهايي که در مورد دولت قبل مطرح کردند کنتر هم ندارد، ما هم پاسخ نداديم چون برخورد را قبول نداريم. به متهم مي‌گويند ثابت کن خلافي صورت نگرفته است. هميشه طرفي که شارلاتان است حاکم مي‌شود، اين درست عين ادعاي آمريکايي‌هاست در مورد برجام که مي‌گفتند ثابت کنيد خلافي انجام نشده است.

نحوه رسيدگي‌هاي قضايي درست نيست
احمدي‌نژاد تاکيد کرد: نحوه رسيدگي قضايي درست نيست، افراد علني متهم مي‌شوند اما غيرعلني متهم مي‌شوند. ما هم بلديم ولي اعتقاد نداريم که اين گونه رفتار کنيم عده‌اي تهمت مي زنند ۱۲ هزار ميليارد بردند خب بياييد اثبات کنيد اگر سند داريد، چقدر اتهام زدند، تمامي اتهامات تاريخ را به ما زدند آيا اثبات شد.

او ادامه داد: نکند خيال کردند قوه قضائيه طرف ماست، اتفاقا طرف ما نيست سند آن هم کنار من نشسته است، او ۵ماه در زندان اطلاعات دولت يازدهم بود و آفتاب را نديد.

فيلم بازجويي‌هاي من جنبه آموزشي دارد
در اين ميان بقايي گفت: در بازجويي‌ها گفتند که حرف‌هايي بزنم. اميدوارم فيلم‌هاي بازجويي‌هاي من را پخش کنند چون جنبه آموزشي دارد که در برابر بازجو چه کار کنيد.

کنايه احمدي‌نژاد به رييس قوه قضاييه
احمدي‌نژاد ادامه داد: رفتند کارشناس گرفتند گفتند نهاد رياست جمهوري را شخم بزنيد ، ليست دادند که برويد پيدا کنيد ، گزارش تهيه کردند که چيزي پيدا نکرديم. اين‌ها اعتراض کردند که ما به شما پول داديم بايد چيزي پيدا کنيد. فضاي سياسي را اينطور نمي‌توان اداره کرد، نمي‌توانستند بگويند که ما نمي‌توانيم کشور را اداره کنيم تيم اقتصادي من نامه نوشت که هرکس از اعضاي دولت من را مي‌خواهيد بازجويي کنيد محاکمات را علني کنيد، اين وضع چه مشابهتي دارد با دين و اخلاق ما، رييس قوه قضائيه اعلام کرد من با دولت قبل مشکل داشتم خب سندي داريد رو کنيد.

او افزود: مسئول روزنامه شرق و عضو حزب کارگزاران عذرخواهي کرد، چرا؟ خيال مي‌کنيد از ترس اين کار را کردند؟ خير من چنين اعتقادي ندارم. عطريان‌فر عذرخواهي کرد. با صداي بلند اعلام مي‌کنم تمام ثروت اطرافيانم را با يک دهم ثروت يکي از وزراي دولت فعلي عوض مي‌کنم.

ما ائتلاف را به رسميت نمي‌شناسيم
رييس دولت‌هاي نهم و دهم درباره اينکه هدف بقايي رسيدن کرسي رياست جمهوري است يا خير، گفت: فکر نمي کنم هدف بقايي از حضور در انتخابات صرفا رسيدن به کرسي رياست جمهوري باشد ما بايد تلاش کنيم جامعه را اصلاح کنيم، هدف ائتلاف رسيدن به قدرت است که ما ائتلاف را به رسميت نمي‌شناسيم.

تلاش نمي‌کنيم دايره انتخاب را محدود کنيم
احمدي‌نژاد ادامه داد:‌ ما اصل اصلاحات را قبول داريم اما فکر نمي‌کنيم وجه اشتراک ما بيشتر از ديگري باشد، مسائل انقلاب وجود دارد اما اين مردم هستند که بايد انتخاب کنند. ما تلاش نمي‌کنيم دايره انتخاب را محدود کنيم.

راضي به حصر و ممنوع‌التصويري نيستم
رييس دولت‌هاي نهم و دهم نامه مشايي به رئيس دولت اصلاحات را تاريخي و کار بزرگي توصيف کرد و درباره ممنوع التصويري خاتمي و حصر نامزدهاي معترض به انتخابات سال ۸۸ گفت: عده‌اي در حصر و ممنوع تصويري هستند. قبلا گفتم راضي به اين کار نيستم به همين دليل در دوره ۸ ساله بدترين تهمت‌ها را متحمل شديم. من راضي به حصر و ممنوعيت در کل دنيا نيستم. من به عنوان کوچيک شما همه ۷ ميليارد را دوست دارم. من در مناظره گفتم که به شما علاقه دارم.

اگر بقايي رييس دولت دوازدهم شد يکي از اهدافش برپايي اخلاق سياسي است
او با بيان اينکه من معلمم و معلمان صادق و آدم شناس هستند، اظهار کرد: ثروت دولت من مجموعا به اندازه يک وزير اين دولت نمي‌شود. فرمان حمله را آن فردي که مرد صادر کرد. رژيم صيهونيستي سال ۸۹ فرمان حمله به من را صادر کرد و يک نفر در داخل عليه من اين حملات را سازماندهي کرد. چرا از آمدن بقايي نگران هستيد؟چرا مي‌گوييد بقايي مي‌آيد؟ اصلا چرا شما مي‌آييد؟ اگر بقايي رييس دولت دوازدهم شد يکي از اهدافش برپايي اخلاق سياسي است. اگر در دولت من يکي شام اضافه‌تر مي‌داد پولش را از او مي‌گرفتيم. مي‌گويند ۱۲ ميليارد از پول را به بيت المال باز گرفتيم. اين ۱۲ميليارد کجا بود؟ نکند خانه من را در نارمک فروختيد و من خبر ندارم.

فکر مي‌کنم راي بالايي در انتظار آقاي بقايي باشد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين پرسش که آيا به نظر او بقايي راي دارد، گفت: آيا اين سوال درستي است؟ تصميم گيري با ملت است. البته من فکر مي‌کنم راي بالايي در انتظار آقاي بقايي باشد.

به نظر من کشته شدن حضرت هابيل هم بخاطر دولت من است
احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که اگر رييس‌جمهور مجدد شويد کداميک از برنامه‌هايتان نيازمند اصلاح است، به نظر من کشته شدن حضرت هابيل هم بخاطر دولت من است. در دولت قبل چند کارخانه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر راه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر علم توليد شده و الان چقدر؟

اگر دولت قبل بازگردد خيلي‌ها ديگر نبايد در کابينه باشند
او ادامه داد:‌ اگر دولت قبل بازگردد حتما تغييراتي در مشي‌اش خواهد داد. خيلي‌ها ديگر نبايد در دولت باشند. بايد مر قانون اساسي در کشور اجرا شود. در زمان مذاکرات هسته‌اي يک نفر مسوول مذاکرات بود. در روز قدس من سخنران بودم. من گفتم خارج از مديريت دولت نبايد مذاکرات کند. در يکي از جلسات مهم کشور آن آقاي مسوول مذاکره گفت چرا درباره مذاکرات حرف زدي؟ من مسوولم. ۴۵ دقيقه توهين کرد. من گفتم من تو را نصب کردم. من گفتم من کوچک همه هستم. هر بلايي سر من بياوريد چيزي نميگويم.

تنها دولتي که مخالفانش براي حمله مصونيت داشتند، دولت من بود
احمدي‌نژاد تاکيد کرد: تنها دولتي که مخالفانش براي حمله مصونيت داشتند دولت من بود. هر چيز عليه من بگوييد چيزي نمي‌گويم ولي در حيطه رياست جمهوري سوگند خوردم و اجازه دخالت نمي‌دهم. به بزرگتر از تو هم اجازه نمي‌دهم.

رييس دولت‌هاي نهم و دهم در پاسخ به اين پرسش که رهبري به شما توصيه کردند که به انتخابات ورود کنيد که دو قطبي نشود با توجه به اين که آقاي رئيسي وارد انتخابات شده و فضا دوقطبي شده بين آقاي روحاني و رئيسي آيا ورود شما باعث شکستن فضاي دوقطبي خواهد شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبري به من فرمودند ورود ما فضا را دو قطبي مي‌کند. الان با اسامي که برديد سه قطبي مي‌شود. پس خلاف نظر رهبري عمل نکرديم.

صلاحيت بقايي تاييد نشود فکرهايي داريم

او درباره اينکه اگر بقايي رد صلاحيت شود برنامه شما چيست؟ و در صورت راي آوردن بقايي سياست شما در سياست خارجي چيست؟، گفت: تلاشم را مي‌کنم که بقايي تاييد شود و اگر تأييد نشد فکرهايي مي‌کنيم. سياست خارجي حتما تقويت خواهد شد.

احمدي‌نژاد درباره ۱۱ روز خانه نشيني‌اش گفت: هم من و هم رهبري با صراحت در اين باره حرف زديم و متن آن در سايت‌ها وجود دارد.

اينکه دست خيلي‌ها را قطع کرديم براي اصلاحات بود
احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که در زمان رقابت‌هاي آمريکا، ‌رفتار ترامپ را به شما تشبيه مي‌کردند. اخيرا و بعد از اعلام کانديداتوري بقايي به نظر مي‌رسد رفتار شما گرايش اصلاح گرايان دارد. تغيير رويه شما و اينکه اگر در زمان تصدي شما در رياست جمهوري با ترامپ هم دوره بود، چه مي‌شد، اظهار کرد: در مصاحبه با خبرگزاري اسپانيا در مورد ترامپ مطرح کردم و تکرار نمي‌کنم اما اينکه مي‌گوييد تغيير موضع داديم کدام تغيير؟ من همان حرف‌هاي سال ۸۴ را مي‌زنم. معلوم است که بعد از بيست سال فرد رشد مي‌کند و عميق‌تر مي‌شود. ما سال ۸۴ دنبال اصلاحات واقعي بوديم. ما تابلوي اصلاحات نداريم ولي آمديم روابط اقتصادي و سياسي را درست کنيم. به دنبال اصلاحات بوديم اينکه دست خيلي‌ها را قطع کرديم براي اصلاحات بود. تغيير موضع و مباني را نمي‌دانم بعدا اگر موارد خاصي داريد مي‌توانيد اعلام کنيد.

ترامپ با کلينتون فرق ندارند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ترامپ با کلينتون فرق ندارند، افزود: هر دو مجري سياسيت‌هاي پست پرده آمريکا هستند. حتي اگر کلينتون هم مي‌‌آمد همين مي‌شد. اوباما هم همان کاري را کرد که بوش کرد. شروع کار بوش براي تکه تکه کردن خاورميانه با جمله به عراق بود. اوباما هم همين کار را کرد. حالا به لحاظ شخصي و علاقه هاي فردي با هم تفاوت هايي دارند. در اصل آن براي جنگ در آسيا آماده مي‌شوند. بودجه نظامي امروز تنها در تاريخ آمريکا بي سابقه است. بودجه نظامي براي صلح است يا براي جنگ؟ ايشان که مي‌گفت به دنبال درست کردن داخل هستيم اين پانصد ميليارد را مي‌گذاشت براي اصلاح داخل. سياست ها را اينها نمي نويسند بلکه يک سر سياست گذاري آنها در کاخ باکينگهام است.

اتفاقات کهريزک جنايت و فساد است
رييس دولت‌هاي نهم و دهم در پاسخ به اين پرسش که شما چند سال از متهمان جنايت کهريزک دفاع اما هيچ وقت اين مساله را محکوم نکرديد. چرا در اين باره موضع گيري نکرده و از متهم اصلي حمايت کرديد و حتي در دولت شما به پست رسيد، گفت: به نظرم شما مواضع من را دنبال نمي‌کنيد. در ماه رمضان ۸۸ به موضوع کهريزک پرداختم و گفتم آن جنايت و فساد است و بايد به آن رسيدگي شود ولي موضوع کهريزک چه ربطي به دولت دارد؟ ناجا و سازمان زندان‌ها زير نظر دولت است؟ وقتي سعيد مرتضوي مسوول تامين اجتماعي شد اين مسائل مطرح نشده بود و تا الان در اين باره محکوم نشده است. بحث مطرح من در مجلس اين بود که قوه مقننه در امور قوه مجريه دخالت مي‌کند و اختياراتش را محدود کروه است. مرتضوي هم يک دادستان زحمتکش است.

نمي‌توانم راه‌هايم براي تاييد صلاحيت بقايي را بيان کنم
او درباره اينکه کميسيون اصل ۹۰ از شما شکايت کرديد و هيچ وقت به دادگاه نرفتيد. چطوري از قانومنداري حرف مي‌زنيد؟ ، اظهار کرد: قوه قصاييه گفت شاکيان پرونده من شکايت‌هايش را پس گرفته است. همان کسي که از من شکايت کرد به درب خانه من آمد. او گفت من شکايت کردم تا تو را ببينم. شما که فکر نمي‌کنيد کسي که از من شکايت کند قوه قضا طرف ما را بگيرد؟ اينطوري فکر مي‌کنيد؟ سخنگو قوه قضاييه گفت چيزي نبوده و شاکي پرونده اش را پس گرفته است.

او در مورد اينکه در صورت رد صلاحيت بقايي از چه‌ راه‌هايي جهت تائيد صلاحيت او اقدام خواهد کرد، گفت:‌ نمي‌توانم راه‌هاي پيش بيني شده را بيان کنم. ما منطقي و مستدل کارهايمان را جلو مي‌بريم.

مشکل جناح‌هاي سياسي اين است که باور کردند بالاتر از ملت هستند
رييس دولت‌هاي نهم و دهم در پاسخ به اين پرسش که حضور تيم شما در قدرت منتقداني دارد صريح بگوييد تحليل شما چيست که اصولگرايان منتقد حضور مجدد تفکر شما در قدرت هستند، گفت: البته دليل را بايد از خودشان پرسيد اما به شما اطلاعات مي‌دهم. سال ۸۴ اصولگرايان موافق ما بودند، نبودند؟ مگر نه اينکه اصولگرايان دو دسته شدند و يک دسته از کانديداي خود دفاع مي‌کرد و به من فشار مي آوردند که نيا. اينها تمام هشت سال منتقد بودند اما علت انتقاد آنها چيست نمي‌خواهم نيت خواني کنم.

او با بيان اينکه آزادي جز اصول تاسيس جمهوري اسلامي است و هر کسي مي‌تواند کانديد شود، ادامه داد: به چه دليل مي‌گويند تو نبايد بيايي؟ هنوز دليل آنها را متوجه نشده‌ام. وقتي ملتي هوشيار و آگاه داريم و هرچه داريم از ملت است پس فکر مي‌کنم مشکل جناح‌هاي سياسي اين است که باور کردند بالاتر از ملت هستند.

در دولت نهم و دهم سندي عليه حقوق ملت امضا نشد
احمدي‌نژاد در مورد عوام‌فريبي احمدي‌نژاد عنوان کرد: من تنها مسئول ارشد جمهوري اسلامي ايران هستم که با شوق وارد مردم مي‌شوم. يک نفر نشان بدهيد که به مسجد و بازار و خيابان برود. حتي محافظان من هم نمي‌دانند ما کجا مي‌رويم. من مردم را دوست دارم. ما گروهي هستيم که جناح چپ يک اتهام به ما زد و جناح راست يک چيز ديگر گفته است.

او گفت: در مذاکرات هسته‌اي جناح چپ به ما مي‌گفت تندرو هستيد ولي جناح راست به ما ليبرال مي‌گفت. ما تنها از حق پيروي مي‌کرديم. والله در دولت نهم و دهم سندي عليه حقوق ملت امضا نشد. من ۴ سال به احترام مردم سکوت کردم. ما در سال ۹۲ کانديدا نداشتيم. اين را به صراحت گفتيم. يک جريان اکثريتي قوي کانديدا نداشت ولي به احترام مردم سکوت کرديم ولي اين اتهامات پايه‌اي براي تضييع حقوق مردم خواهد شد. به اين اتهامات پاسخ داده مي‌شود. فعلا به سه اتهام پاسخ داديم و به ۱۲ اتهام ديگر پاسخ مي‌دهم. بدانيد من اگر زنده هم نباشم اين توضيحات منتشر مي‌شود.

اکثريت مردم طرفدار دولت دهم هستند
رييس دولت نهم و دهم در پاسخ به اين سوال که به دنبال ايجاد چالش در چه زمينه‌اي هستيد، گفت: اول بايد نيت شما را تغيير داد. شما نيت من را مي‌خوانيد. شما براي نيت‌خواني سندي داريد؟ چرا به مردم توهين مي‌کنيد؟ شما خودتان را به مردم عرضه کنيد. آيا مي‌دانيد تبليغ عليه يک کانديدا جرم است؟ چرا اصرار به بي‌احترامي عليه مردم داريد؟ اين تفکر استبدادي است که مي‌گوييد ۸۰ ميليون نفر نمي‌فهمند ولي ما مي‌فهميم. اين داستان مانند يارانه‌ها است. بزرگترين رفراندم بعد از همه پرسي قانون اساسي درباره يارانه‌ها در سال ۹۳ بود. چند ماه دولت مجلس و صداوسيما بمباران کردند ولي ۹۷ درصد ثبت نام کردند. از اين ۹۷ درصد ۵ ميليون دانشجو و استاد دانشگاه وجود دارد. ۲۰ميليون تحصيلکرده دانشگاه وجود دارد. چرا مي‌خواهيد آزادي من و آقاي بقايي را محدود کنيد؟ مي‌گويند چرا کانديدا شديد؟ منم مي‌گويم به همان حقي که شما اتهام مي‌زنيد. اکثريت ملت طرفدار دولت دهم هستند. شک داريد منتظر باشيد و نتيجه انتخابات را ببينيد. هزاران اتهام هم بزنيد و بگوييد پوپوليست هستيد به ما اتهام نمي‌زنيد بلکه به مردم اتهام مي‌زنيد؟ چرا دايره حق انتخاب مردم را محدود مي‌کنيد؟ چرا اين کار مي‌کنيد؟ اين‌ها بايد اصلاح شود. ما با اينها مخالفيم و تا جان داريم پاي آن مي‌ايستيم. تا جان داريم پاي ملت مي‌ايستيم. من درباره شما نيت‌خواني نمي‌کنم. تفتيش عقايد در قانون اساسي ممنوع است.

نشنيده‌ام که رحيمي گفته باشد من او را فروختم
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينکه بقايي در نشستي رجل سياسي را اينگونه تعريف کرد که رجل سياسي کسي است که دوستش را نفروشد آيا شما هم اين را قبول داريد اگر داريد چرا در حاليکه ادعاي دوستي با رحيمي داشتيد او را قرباني کرديد و فروختيد، گفت: من نشنيده‌ام که رحيمي گفته باشد من او را فروختم. من او را مظلوم مي‌دانم. يک ريال در زندگي رحيمي وجود ندارد. گفتم روند رسيدگي را قبول ندارم. من از شما سوال مي‌کنم؟ ماجرايي که براي رحيمي بهانه کردند کي بود؟ براي زمان رياست ديوان محاسبات بود و قبل از ورود به دولت. کي محاکمه شد بعد از پايان کار دولت.

او افزود: وقتي معاون اول شد ۲۱۵ نفر از نمايندگان ما تشکر کردند. من پاي همکارانم هستم. البته من پاي حق هستم. البته در برابر مفاسد برخورد تند کردم.

سال ۸۴ هم قصد نداشتم وارد انتخابات شوم
احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که دولت شما با شعار عدالت روي کار آمد در حاليکه در هيچ دولتي فاصله بين حقوق کارگران و تورم به اندازه دوران شما نبود اين پارادوکس و تناقض آشکار ميان ادعاها و شعارها با عملکرد دولتتان را چگونه توجيه مي‌کنيد، از طرفي هدف از سفرهاي استاني‌تان را تبيين اهداف و آرمان‌هاي امام و انقلاب عنوان کرديد در حالي که بعدا معلوم شد منظور شما از آرمان‌هاي امام تبليغات انتخاباتي براي آقاي بقايي است اين همه تناقض فقط مختص پديده اي به نام آقاي احمدي‌نژاد است، گفت: سفرهاي من براي تببين خط امام بوده است. الان اشکالي دارد؟ اين چه قضاوتي است؟ من سال ۸۴ هم قصد نداشتم وارد انتخابات شوم. من آخرين نفري بودم که ثبت نام کردم.

نبايد به همديگر بدبين باشيم
او ادامه داد: در آن زمان درآمد سرانه دو برابر شد و مصرف ملي دو برابر شد در حالي که از ۹۲ تا الان مصرف لبنيات ۳۰ درصد کمتر شده است. از ضريب جيني از ۴۲ درصد به ۳۵ رسيد و الان ۳۹ صدم شده است.

احمدي‌نژاد يادآور شد: اين اتهام زني در نزد مردم قابل پذيرش نيست. با يکي از همکاران من به ميان مردم برويد و سوال کنيد از برنامه هاي اقتصادي کدام دولت رضايت داريد. من با اسناد معتبر از اقداماتم به مردم گزارش خواهم داد. مي گويند دولت قبل اشتعال ايجاد نکرده است؟ اين چه حرفي است. در دولت قبل با نفت مجموعا ۲۸ درصد و بدون نفت ۴۲ درصد رشد اقتصادي داشتيم. همه جا رکود است ولي مي‌گويد ۷۰۰ هزار شعل ايجاد شده است. ما اگر مي گوييم فقر پيشرفت و پسرفت اينها نيازمند شاخص است. از بدترين کارهايي که در کشور شد زير سوال بردن آمارهاي کشور است.نبايد به همديگر بدبين باشيم.
او درباره اينکه پيش از اين گفته بود براي تبيين آرمان‌هاي امام و انقلاب به شهرستان‌ها مي‌رود اما سفرهاي او اکنون انتخاباتي است، گفت: الان رييس جمهور به مسافرت مي‌رود انتخاباتي است؟ ما سال قبل گرگان رفتيم ولي الان مي گويند انتخاباتي است. الان آقاي رييس جمهور مسافرت مي رود مي گويند انتخاباتي نيست.
تنها کسي هستم که تناقض ندارم
خبرنگاري به اظهارات احمدي‌نژاد در جلسه امروز و عملکردش در طول هشت سال دولت اش اشاره کرد و گفت در بسياري از صحبت‌هايتان تناقض وجود دارد مثل اينکه شما بعد از نامزدي بقايي در بيانيه‌اي اعلام کرديد که حتي از نزديکان خود در انتخابات حمايت نمي‌کنيد که احمدي‌نژاد پاسخ داد: من تنها کسي هستم که تناقض ندارم. قبل از بقايي من اطلاعيه دادم و توضيح دادم ، حرف مهر ماه شرايط‌اش مشخص است که براي چه کساني هستند، واطلاعيه بهمن هم شرايط خودش را دارد.
او با بيان اينکه حق هر کسي است که از فرد مورد نظر خود در انتخابات حمايت کند، چرا مي‌خواهيد اين حق را از من بگيريد، گفت: خود من روزي گفتم در عالم سياست دخالت نمي‌کنم اما شايد روزي مردم و شرايط ايجاب کند که ورود کنم.

وزرات اطلاعات در دولت نهم و دهم زير نظر من نبود
رييس دولت‌هاي نهم و دهم در مورد توقيف مطبوعات در آن دوران گفت: آيا روزنامه ها را من بستم؟ آيا وزارت اطلاعات زير نظر من بود؟ روزنامه شرق را هيات نظارت بر مطبوعات بست و من در جلسه هيات دولت به وزير ارشاد فشار آوردم که هر چه سريع تر از روزنامه رفع توقيف کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: