بي باک/ مديرعامل سازمان انتقال خون ايران، گفت: سازمان انتقال خون با کسب دستاوردهاي بزرگ در زمينه سلامت خون هم سطح کشورهاي اروپايي و بالاتر از کشور آمريکا است.
دکتر علي اکبر پورفتح اله در ديدار نوروزي با وزير بهداشت ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي سازمان انتقال خون ايران، اظهارداشت: سازمان انتقال خون در زمينه سلامت خون دستاوردهاي بزرگي کسب کرده و توانسته در زمينه کنترل هپاتيت B و C و HIV در پلاسماي ارسالي همتاي کشورهاي اروپايي و بهتر از کشور آمريکا باشد.

وي با اشاره به طرح غربالگري در اهداکنندگان بار اول بيان کرد: در اين طرح بر روي خون اهدا کنندگان بار اول آزمايشات اختصاصي انجام مي شود زيرا دو سوم موارد هپاتيت B و C و HIV گزارش شده در اهدا کنندگان بار اول ديده مي شود و بعد از ۴ ماه با توجه به نتايج آزمايشات در صورت داشتن شرايط اهدا مي تواند خون اهدا کند.

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران با اشاره به هزينه هاي اجراي اين طرح بيان کرد: اگر چه انجام اين طرح هزينه پرسنلي و هزينه کار را افزايش مي دهد ولي باعث افزايش ضريب امنيت وسلامت خون مي شود و با توجه به اجراي اين طرح در ۱۵ استان کشور در سال جاري ضريب سلامت خون بيش از گذشته افزايش مي يابد.

وي با تاکيد بر اقتصاد انتقال خون افزود: امروز انتقال خون توانست روي پاهاي خود بايستد و با ارسال ۲۰۰ هزار ليتر پلاسما در سال گذشته شاهد درآمدهاي ارزي بوديم.

پورفتح اله با اشاره به اهميت توليد پلاسما، تصريح کرد: مراکز جامع اهداي پلاسما ايجاد شده بستر مناسبي را براي توليد پلاسما به روش فرزيس ايجاد کرد و توانست تاثير مثبتي بر افزايش کيفيت خون وکاهش مصرف آن داشته باشد.

مديرعامل سازمان با بيان اهميت مديريت مصرف خون بيمارستاني، گفت: در بيمارستان هايي که مديريت مصرف خون اعمال شده است، شاهد کاهش درخواست تزريق خون هستيم و اين امر کمک بزرگي به کاهش مصرف خون و عوارض آن است.

پورفتح اله در ادامه با بيان فعاليت هاي سازمان انتقال خون افزود: در سال گذشته انتقال خون وارد فعاليت هاي جديدي شده است و پذيره نويسي سلول هاي بنيادي يکي از آنها است که با همکاري بيمارستان شريعتي بيش از ۳۰ هزار پذيره نويسي سلول هاي بنيادي انجام شده که اطلاعات پايه آن موجود است.

وي با اشاره به اهميت فعاليت هاي بين المللي سازمان انتقال خون، گفت: امروز سازمان انتقال خون يک برند بين المللي است و توانسته در تدوين برنامه هاي راهبردي و انتشارات مقالات علمي در منطقه نقش اصلي را داشته باشد.

پورفتح اله ضمن تقدير و تشکر از فعاليت کارکنان سازمان انتقال خون، افزود: سازمان انتقال خون ايران به عنوان يک برند بين المللي در جهان و همکاز سازمان جهاني بهداشت در ژنو شناخته شده و مورد تاييد قرار گرفته و همه اين ها را مديون حمايت وزارت بهداشت و تلاش همکاران در سراسر کشور است.