جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
آيا مي‌دانستيد روزانه نفت مي‌خوريد؟

 ما اغلب تصور مي‌کنيم از نفت فقط براي سوخت استفاده مي‌شود، مثل بنزين، سوخت جت، گازوييل و امثال آن. اما از هر ۱۵۹ ليتر نفت تنها ۷۳.۴ ليتر آن سوخت است، يعني فقط ۴۶ درصد نفت توليدي به مصرف سوخت مي‌رسد. خوب پس بقيه آن چه مي‌شود؟


جام جم نوشت: در سال ۱۸۷۲ يک شيمي‌دان به نام رابرت چزبرو روشي اختراع کرد تا از ته مانده مواد نفتي پمادي روغني استخراج کند. نام اين ماده چه بود؟ وازلين. چند سال بعد يعني در ۱۹۱۳ خواهر مردي به نامه توماس ويليامز شروع به افزودن يک ماده تيره رنگ به آن کرد. آنها نام شرکت آرايشي خود را «مي‌بلين» گذاشتند.
خيلي زود صدها محصول ديگر از مشتقات نفتي وارد بازار شد مانند شمع، واکس‌ها، آمونياک و حتي آدامس‌هاي شيرين!
بسياري از ما سعي مي‌کنيم مصرف مواد سوختي خود را کاهش دهيم، بيشتر وسايل حمل و نقل عمومي سوار شويم و کمتر از ظروف پلاستيکي استفاده کنيم. اما واقعيت اين است که محصولات حاصل از نفت خيلي بيشتر از فقط حمل‌ونقل است.
در حالي که شرکت‌هاي آرايشي ادعا مي‌کنند تمامي مواد زيان‌آور حاصل از مشتقات نفتي را از محصولات خود حذف کرده‌اند، اما محققان هنوز از خطراتي مي‌گويند که بسياري را نگران مي‌کند.
محصولات نفتي مانند روغن معدني اگر وارد بدن شوند دفع نمي‌شوند و بعضي از تحقيقات از سرطان‌زا بودن آنها مي‌گويد.
پس براي آنکه رفع نگراني شود، موقع خريد محصولات آرايشي دقت کنيد آيا اين مواد در آنها بکار رفته است:
روغن معدني
پترولاتوم
پارافين مايع
روغن پارافين
محصولي که باورتان نمي‌شود از مشتقات نفتي باشند:

1- آدامس
بله اين حقيقت دارد. خاصيت نرم و جويدني آدامس از مواد حاصل از نفت مانند موم‌‌ها، استئاريک اسيد، گليسيرين، لانولين و ديگر مواد نفتي تحت نام «مواد پايه آدامس» هستند.

2- جوراب‌هاي زنانه
جوراب‌هاي زنانه از الياف نايلون ساخته مي‌شوند که از مشتقات نفتي به نام ترموپلاستيک هستند.

3- لوازم آرايشي
بسياري از لوازم آرايشي مانند روژلب و لوسيون‌ها از مشتقات نفتي ساخته شده‌اند. پارافين وکس، براي مثال، ماده خميري روژلب است که به راحتي ماليده مي‌شود. با توجه به ميزان خوردن روژلب توسط خانم‌ها، شايد وقت آن رسيده که آن را عوض کنيد.

4- روکش‌هاي نچسب
قابلمه‌هاي با پوشش تفلون که خيلي مورد علاقه شماست، تمامي از ماده شيميايي به نام PFC ساخته شده که از مشتقات نفتي مي‌باشد. اين مواد سرطان‌زا هستند، و به کبد آسيب مي‌رسانند. اگر مي‌خواهيد عوض کنيد، به سراغ ظروف چدني برويد.

5- مدادهاي شمعي
تمامي مدادهاي شمعي به نام «کرايولا» از واکس پارافين ساخته شده‌اند و از مشتقات نفتي هستند. واکس پارافين در ساخت شمع و براق کردن سيب و شکلات هم بکار مي‌رود.

6- الياف مصنوعي
تمامي پارچه‌هايي که چروک نمي‌شوند از پلي‌يستر ساخته شده‌اند، ماده‌اي که محصول پالايشگاه‌هاي نفتي است. در اين مورد همه‌چيز بد نيست. منسوجات پلي‌يستر کاملا قابل بازيافت و تبديل شدن به منسوجات نو هستند.

7- آسپيرين
آسپيرين يکي از پرمصرف‌ترين مواد دارويي است که در چندين دهه اخير ساخته شده است و مصرف آن بسيار گسترده است. بيشتر آسپرين‌هايي که اکنون ساخته مي‌شود از ماده‌اي به نام بنزن استفاده مي‌کنند که معمولا از مشتقات نفتي بدست مي‌آيد.

8- وسايل ورزشي
توپ گلف، بسکتبال، راکت تنيس و چوب اسکي همگي به نوعي از مشتقات نفتي هستند.

9- دندان مصنوعي
در ساخت همه دندان‌هاي مصنوعي جديد از مواد رنگي کربني استفاده مي‌شود و اين مواد رنگي از منابع زغال سنگ و نفت ساخته مي‌شوند.

10- خميردندان

خميردندان بيش از هرمحصول ديگري از مواد نفتي استفاده مي‌کند. پولوکسامر۴۰۷ براي مثال ماده‌اي است که باعث حل شدن مواد نفتي در آب مي‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: