جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
جوانفکر احتمال کانديداتوري احمدي نژاد را تاييد کرد

رهبر معظم انقلاب در سخناني که پنجم مهرماه سال گذشته در جلسه درس خارج ايراد کردند از توصيه و پيشنهاد خود به دکتر احمدي نژاد داير بر عدم شرکت در انتخابات رياست جمهوري خبر دادند و به روشني تاکيد کردند که "نگفتيم هم شرکت نکنيد، گفتيم صلاح نمي دانيم شما شرکت کنيد".


ايشان طي همين سخنان افزودند: به شما نمي‌گويم هم وارد نشو. امر و نهي نيست. حالا بعضي گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتيم صلاح نمي‌دانيم.

سخنان رهبري به وضوح بيانگر آن است که توصيه ايشان از باب مصلحت انديشي است و هرگز تمايل نداشته اند که حق قانوني، سياسي، اجتماعي و شهروندي يک فرد در قامت رئيس جمهور سابق نقض يا ناديده انگاشته شود و به همين سبب تصريح کرده اند که اين يک امر و نهي يا دستور نيست.

واکنش دکتر احمدي نژاد به اين سخنان نيز حائز اهميت است زيرا اثبات کننده اين مهم است که حتي در حد مصلحت انديشي رهبري نيز از ايشان تبعيت مي کند ، نظر و ديدگاه خود را که احتمالا مي تواند متفاوت بوده باشد، کنار مي گذارد و پايبندي خود را به توصيه و تاکيد ولي فقيه نمايان مي سازد.

آقاي عباس کدخدايي سخنگوي محترم شوراي نگهبان در تازه ترين اظهارات خود به توصيه مزبور اشاره کرده و گفته است: توصيه مقام معظم رهبري نسبت به دکتر احمدي نژاد به عنوان يک امر قانوني هم مي‌تواند محسوب شود.

بنده سخنان آقاي کدخدايي مبني بر قانوني بودن اين توصيه را بيشتر متاثر از کم دقتي ايشان و عدم توجه به ابعاد موضوع مي دانم زيرا در مساله اي که رهبر معظم انقلاب آشکارا و موکدا آن را حتي از قالب دستور و امر و نهي نيز خارج ساخته و در حد توصيه به يک برادرمومن ، نصيحت و خيرخواهي معنا کرده اند ، نمي توان آن را يک حکم حکومتي يا به زعم سخنگوي محترم شوراي نگهبان ، قانون تلقي کرد.

چنين به نظر مي رسد که اظهارات ايراد شده از سوي جناب آقاي کدخدايي ، منعکس کننده نظرات شخصي ايشان است و پرسش تند و تيز خبرنگار مطرح کننده سئوال نيز در پاسخ ارائه شده موثر بوده است.

از نظر حقوقي بعيد است شوراي محترم نگهبان نظر ابراز شده از سوي جناب آقاي کدخدايي را مورد تاييد قرار دهد زيرا قانون اساسي در نوبت هاي مختلف بر رعايت حقوق اساسي آحاد جامعه و آزادي هاي مصرح در آن تاکيد کرده است و بسيار دور از ذهن به نظر مي آيد که شوراي مزبور به يک نصيحت خيرخواهانه رهبري از منظر حکم حکومتي بنگرد و به آن جنبه قانوني بدهد.

اين احتمال از نظر دور نيست که موقعيت زماني و شرايط خاص کشور بسترساز توصيه رهبر معظم انقلاب به دکتر احمدي نژاد براي عدم ورود به عرصه انتخابات رياست جمهوري بوده است، بنابراين تحولات داخلي و خارجي ايران در ماههاي اخير مي تواند تغيير نظر رهبر انقلاب در اين موضوع را به دنبال داشته باشد ، بويژه با توجه به اين حقيقت که نامزد شدن دکتر احمدي نژاد در انتخابات دوره دوازدهم رياست جمهوري به يک مطالبه فراگير در ميان مردم تبديل شده و ايشان براي اين منظور به شدت تحت فشارهاي پيدا و پنهان مردم قرار دارند.

سخنگويي در يک جمع انگشت شمار مانند شوراي نگهبان به لحاظ ماهوي با سخنگويي در نهادهايي مانند دولت يا وزارت امورخارجه متفاوت است زيرا مباحث مربوط به اين شورا جنبه حقوقي و قانوني پيدا مي کند ، بنابراين سخنگوي محترم شوراي نگهبان بايد مراقبت کند که نظرات شخصي او به عنوان نظرات اعضاي محدود شورا مطرح نشود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: