جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
خانمها با طب چيني، چهره شان را از «U» به «V» تبديل مي کنند

 ايران/ برخي از زنان با صورت «u» شکل به داخل کلينيک‌هاي زيبايي مي‌آيند و بعد از چند جلسه با چهره‌اي به شکل «v» خارج مي‌شوند.


«هما اربابي» پژوهشگر طب چيني مي‌گويد: «همين تغيير شکل باعث مي‌شود تا چهره حتي اگر چين و چروک داشته باشد، بين 5 تا 10 سال جوانتر نشان داده شود.» او طب چيني‌ها را امن‌ترين روش براي زيبايي مي‌داند اما اعتقاد دارد طب چيني تنها براي زيبايي نيست بلکه بيش از هرچيزي قدرت تصميم‌گيري در فرد را بالا مي‌برد. بسياري از پزشکاني که در اين گزارش از آنها نقل شده، اعتقاد دارند که طب چيني بويژه نخي که در آن استفاده مي‌شود، تحول عظيمي در جوان‌سازي چهره‌ها ايجاد کرده و در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. آنها اين تحول را تا حدي مي‌دانند که شايد گرد پيري هرگز آن طور که معمول است بر چهره کساني که به اين نخ‌ها وصل مي‌شوند، ننشيند.


به گفته اين پژوهشگر، روش‌هاي زيبايي در طب چيني سبد متنوعي است که سوزن پايه و اساس آن است.

البته همه چيز از طب چيني نيست. طب ايراني و حتي ژاپني هم ديده مي‌شود. هرچند اربابي اعتقاد دارد که صفحات طب سنتي ايران در دوره‌اي از زمان گم شد.

همه پزشکاني که درحوزه طب چيني کار مي‌کنند، عقيده دارند که انجام يک دوره طب چيني فرد را بين 5 تا 10 سال جوانتر مي‌کند. مشتري‌هاي چند کلينيکي هم که در اين گزارش با آنها صحبت مي‌شود، همه تأثير طب چيني روي جوان‌سازي پوست خود را تأييد مي‌کنند. يکي از آنها مي‌گويد: «البته به اين معنا نيست که ديگر پوست نياز به مراقبت‌هاي زيبايي ندارد. هر چند وقت يکبار لازم است تا وضعيت جديد پوست را با روش‌هاي مختلف احيا کرد و نگه داشت

فردي دمر خوابيده است و سوزن‌هايي در شانه او فرو رفته ست. اسپاسم عضلاني دارد و از طب چيني جواب گرفته است. يکي از مراجعه‌کنندگان مي‌گويد: «از همان هفته‌هاي اول پوستم شروع به روشن‌تر شدن و جوانتر شدن کرد.» بيشتر مشتري‌ها قديمي هستند.

اربابي مي‌گويد: «زيبايي و جوان‌سازي پوست چيزي نيست که در يک مرحله جواب بدهد و بعد فراموش شود.» البته طب چيني آنطور که اربابي مي‌گويد: «پايه فعاليت‌هاي زيبايي است.» آنها يک سبد پيشنهادي براي جوان‌سازي پوست مشتري دارند. پيشنهادهايي که بازار دستگاه‌هاي جوان‌سازي پوست را هم داغ کرده است. بيمار در وهله نخست با پزشک مشورت مي‌کند. ممکن است پزشک پيش از شروع فعاليت‌هاي زيبايي، بيمار را براي گرفتن يک سري آزمايش به آزمايشگاه بفرستد اما در بسياري از موارد نگاه کلي به رنگ صورت، تيرگي آن، رنگ چشم و زبان بيمار براي شروع کار کافي است. اربابي مي‌گويد: «پيش از شروع فعاليت‌ها به بيمار پيشنهاد داده مي‌شود که حتماً «کت گوت» بدن انجام دهد.» کت گوت روشي از طب چيني است که در آن نخ در نقاط مختلف بدن بيمار کاشته مي‌شود.

البته يکي از پزشکان طب چيني مي‌گويد که نخ را براساس سبک و زندگي ايراني –اسلامي در بدن بيمار ايراني به کار مي‌برد. او مي‌گويد بدن ايراني‌ها به دليل انجام فعاليت‌هايي چون نماز با چيني‌ها فرق دارد. بنابراين نخ‌گذاري براساس سبک زندگي ايراني‌هاست.

به گفته اربابي اين نخ براساس نقاط و کانال‌هايي که طب چيني در بدن مشخص مي‌کند، گذاشته مي‌شود: «نخي است که در عمل‌هاي جراحي به کار مي‌رود و کاملاً قابل جذب بدن است.» پيشتر نخ به کار برده شده در طب چيني نخي قابل جذبي بود که جراحان در بدن بزرگسالان به کارمي بردند اما الان به گفته او نخ جراحي کودکان در طب چيني به کار برده مي‌شود.

چين و چروک‌ها از درون مي‌آيند

او درباره تأکيد پزشکان به انجام کت گوت قبل از انجام فعاليت‌هاي زيبايي هم مي‌گويد: «براساس طب چيني صورت آيينه درون آدمي است بنابراين مشکل صورت و ظاهر بيمار را از درون حل مي‌کند.» او چين و چروک را نشانه‌اي ازعدم تعادل در درون بدن مي‌داند.

اربابي روي فلسفه چيني تأکيد مي‌کند و مي‌گويد: «طب چيني فلسفه‌اي دارد که به تو يک شناخت از مراجعه کننده مي‌دهد.» وقتي فردي مراجعه مي‌کند، اول مي‌خواهند بدانند که مشکل او بيشتر جسمي است يا ذهني.

او توضيح مي‌دهد: «منظور از ذهن تعريف روانشناسي نيست. چون ما هميشه يک حدفاصلي بين روش‌هاي درماني از نظر پزشکي و آن چيزي که زير نظر وزارت بهداشت آموزش داده مي‌شود، قائل هستيم. بدون شک بيماري که دچار افسردگي است در درجه اول بايد پيش يک روانشناس برود؛ حتي اگر از يک حدي بيشتر شد روانپزشک. آنجا هم مرزي وجود دارد. چون خود روانشناس هم مي‌داند که يک فرد ممکن است علاوه بر روش‌هاي گفتار درماني به روانپزشک هم نياز داشته باشد تا دارو بخورد. چون مي‌بيند که بدنش بهم ريخته است

چند سوزن در پاها ودست‌هاي زن هم فرو برده شده است. کمي دقت لازم است تا متوجه شويد وسط موهاي او و پشت گوش‌هايش هم سوزن فرو رفته است. اربابي مي‌گويد: «هر نقطه‌اي چيزي را به ما مي‌گويد. مثلاً با اين سوزن‌ها انرژي مراجعه کننده بالا برده مي‌شود

او مي‌گويد: «ما با کساني کار مي‌کنيم که اختلالي در درمان آنها به وجود نمي‌آيد. چون فردي که به ما مراجعه مي‌کند در درجه اول به دنبال زيبايي است. ما دخالتي در امور ذهني آنها نداريم مگر اينکه احساس کنيم که فرد گرفتگي در صورت دارد يا تيره رنگي در آن ديده شود. براساس طب چيني متوجه مي‌شويم انرژي کبد او دچار نقصان يا انسداد شده است. بيشترين انسداد را معمولاً ما در کبد داريم.» بيشتر پزشکاني که درحوزه طب چيني کار مي‌کنند، پزشکان عمومي هستند که اين دوره را در کشورهايي چون چين، کره و... مي‌بينند.

به گفته او اين فرد بايد روش‌هاي موجود در طب چيني مثل ماساژ يا ريلکس را در نقاط مرتب مثل ماساژ جمجمه انجام دهد: «بيمار بعد از آن احساس رضايت مي‌کند و ذهن از خستگي و درگيري هميشگي بيرون مي‌آيد. بيماران به کرات به ما گفته‌اند که احساس رضايت داشته‌اند

زني براي لاغري و اندام زيبا به کلينيک آمده است. او بعد از هرجلسه کت گوت دو جلسه هم پيگيري دارد. سوزن‌هايي که با يک دستگاه به نقاط مختلف بدن وصل مي‌شود. دستگاهي که نزديک به 30 دقيقه به همراه سوزن‌ها ضربات مداومي را به نقاط مختلف بدن وارد مي‌کند. يکي از مراجعان مي‌گويد: «من يکبار با طب سوزني لاغر کردم ولي نمي‌دانستم که بايد با ورزش و تغذيه آن را نگهدارم، متأسفانه برگشت

او به تازگي دوباره براي لاغري کت گوت کرده و جلسات پيگيري را ادامه مي‌دهد: «اين بار خيلي زود جواب داد. من در دو هفته 5 کيلو درناحيه شکم و پهلو کم کردم.

اما اين بار اشتباه گذشته را نکردم چون هم ورزش را انجام مي‌دهم و هم مواظب ميزان و نوع غذايي که مي‌خورم هستم

هما اربابي مي‌گويد: «روش‌هاي ديگري در کنار کت گوت وجود دارد که کمک مي‌کند تا فرد زودتر به اندامي که مي‌خواهد برسد.» زن جوان مي‌گويد: «من با طب سوزني که انجام دادم تغييرات بيشتري در بدنم نسبت به ديگراني که فقط ورزش انجام مي‌دهند، دارم

اربابي بيش از 20سال است که با طب چيني آشناست. مي‌گويد: «دهه 70 بود که با ماساژ شياتسو آشنا شدم

شياتسو (طب فشاري) نوع ژاپني ماساژ چيني است. او اين طب را بي‌شباهت به ماساژ «دلک» ايراني نمي‌داند: «چون روي نقاط مشترک و روش‌هاي مشترک تمرکز مي‌کند

او درباره دلک هم مي‌گويد: «ماساژ باستاني ايران است. به کساني که دلک مي‌دانستند دلاک مي‌گفتند. متأسفانه از آن روش فقط امروز کسي مانده که پشت افراد را کيسه مي‌کشد.» ماساژ (دلک و غمز) يکي از قديمي‌ترين راه‌هاي درمان بيماري‌ها به شمار مي‌رود. به نظر بيشتر کارشناسان زيبايي اندام و متخصصان جوان‌سازي، تا‌کنون هيچ وسيله‌اي براي پيشگيري و جلوگيري از شل شدن عضلات مؤثرتر از مشت‌و‌مال، آن هم به سبک شرقي نبوده است.

اين پژوهشگر طب چيني 60 جلسه طب سوزني را معادل يک ليفت کامل صورت مي‌داند و مي‌گويد: «اي کاش مثل ماموگرافي که از سن خاصي براي خانم‌ها اجباري است توجه به پوست و انجام فعاليت‌هاي بنيادي از سن 35 هم براي زنان شروع شود تا با انجام کارهايي که باعث تحريک کلاژن مي‌شود، سرعت پيري و افت در صورت کم شود.» به اعتقاد او اين روش نه تنها از ايجاد چروک جلوگيري مي‌کند که باعث احياي سلول‌هاي پوستي مي‌شود.

ليفت بيني با يک نخ نازک

يکي از پزشکان طب چيني که با نخ اقدام به کوچک کردن بيني‌هاي استخواني، گونه‌سازي و از بين بردن چين وچروک‌هاي زير چشم مي‌کند، مي‌گويد: «نخ تحول عظيمي در زيبايي به وجود آورده است.» نخي که او به کار مي‌برد «کاگ» نام دارد و محصول کره است.

مشتريان او از شهرهاي مختلف کشورند! هر يک نخ کاگ 120 هزارتومان مي‌شود که بسته به سن مراجعه کننده تعداد آن افزايش مي‌آيد. با همين نخ است که صورت مشترياني که علاقه‌مندند از شکل «u» به «v» تبديل مي‌شود. زن از سوزن‌ها که نخ کاگ را در صورت او فرو مي‌کنند، حسابي ترسيده است.

مي‌گويد احساس مي‌کنم زير پايم خالي شده است. پزشک چند سوزن در دست ومچ او فرو مي‌کند. دو سوزن هم روي گوش‌هايش مي‌زند. وسط موهايش هم چند سوزن! لبخند مي‌زند ومي گويد: «الان آرام مي‌شوي.» اربابي مي‌گويد: «اين سوزن‌ها علاوه بر آرامش يک نوع سرخوشي را هم به بيمار مي‌دهند

به گفته او اين سوزن‌ها همان کار داروي آرام بخش را که پزشکان در بخش‌هاي اورژانسي به بيماران مضطرب تزريق مي‌کنند، انجام مي‌دهد. براي ليفت بيني هم از نخ استفاده مي‌کند: «براي بيني‌هاي استخواني کاربرد دارد. براي بيني‌هاي گوشتي در نهايت جلوي بيني را بالا بدهد.» کاگ‌ها در صورت زن گذاشته شده و او خوشحال دست‌هايش را سرخوش زير سرش گذاشته است، مي‌گويد: «واقعا ترسم ريخت

«پلاسما چت» هم روش ديگري است که چين و چروک‌هاي اطراف چشم را از بين مي‌برد. اربابي مي‌گويد: «نتيجه آن بستگي به نوع پوست دارد.» هزينه اين کار در برخي مطب‌ها تا يک ميليون و 800 هزارتومان هم مي‌شود. البته ترميم آن هم هزينه خاص خود را دارد.


يکي از مراجعه کنندگان که براي لاغري شکم طب سوزني را انجام داده است به يکي از پزشکان مي‌گويد که از وقتي اين فعاليت را انجام داده احساس مي‌کند پوستش تغيير شگرفي کرده است.

او مي‌گويد بعضي از روزها که ازخواب بيدار مي‌شوم احساس مي‌کنم که پوست جديدي پيدا کرده‌ام. اربابي مي‌گويد: «به اين خاطر است 6 کانال مهم و حياتي براي خانم‌ها در ناحيه شکم قرار دارد، بويژه طحال. وقتي اين کانال‌ها به وسيله سوزن تحريک مي‌شوند، پوست تغيير مثبت مي‌کند.» او مي‌گويد: «صاحب شکم آويزان، پوست صورت سفتي ندارد.» او اعتقاد دارد که در طب چيني تنها بحث زيبايي نيست بلکه بينايي، شنوايي و قدرت تصميم‌گيري است.

ضربه‌درماني
«تپ تراپي» که هما اربابي از آن ضربه درماني ياد مي‌کند روش ديگري است که روي يکي از زنان مراجعه کننده کلينيک پياده مي‌کند. ضربه‌هايي که به نقاط مشخصي زده مي‌شود و همزمان جملاتي هم به فرد گفته مي‌شود تا تکرار کند. اربابي از آن به مديريت ذهن ياد مي‌کند. او اعتقاد دارد اين ماساژ انرژي فرد را بالا مي‌برد. اسم‌هاي جالب ديگري هم وجود دارد. مثلاً «گوآشا» که براي شادابي صورت به کار برده مي‌شود. اربابي گوآشا را يک نوع ماساژ مي‌داند: «در زبان چيني به معني خراش دادن پوست تا حد ايجاد سرخي است. نوعي ماساژ پوست چرب شده توسط ابزاري با لبه صيقلي که در طب سنتي چيني کاربرد ويژه‌اي دارد.


در اين روش، ابتدا پوست منطقه مورد نظر با روغن‌هايي که اثر درماني دارند آغشته مي‌شود. معمولاً براي اين کار از يک روغن پايه به عنوان حامل و مخلوطي از چند روغن با اثر درماني خاص استفاده مي‌شود.» نوع روغن‌هاي درماني بر اساس مشکل اصلي بيمار و ويژگي‌هاي طبيعي بدن او انتخاب مي‌شود.

روغن بادام، کنجد، آفتابگردان، زيره، زنجبيل، دارچين، اسطوخودوس، گل سرخ، گل مريم، زرده تخم مرغ و … هستند که در گوآشا استفاده دارند. او مي‌گويد: «سپس پوست چرب شده در مسيرهاي ويژه‌اي با کمک وسايل ويژه‌اي ماساژ داده مي‌شود.» وسايل ويژه از شاخ بوفالو، گاو يا سايگا (پستانداري در حال انقراض از خانواده نشخوارکنندگان) تهيه مي‌شد امروزه ابزار‌هاي سنگي، چوبي يا پلاستيکي براي اين منظور به کار گرفته مي‌شود. کلمه «موکسا» هم در کلينيک‌هاي زيبايي بر پايه علم چشم بادامي‌ها زياد استفاده مي‌شود.

اربابي درباره «موکسا» هم مي‌گويد: «دراين روش گياهان خاصي را روي نقاط مشخص بدن مي‌گذارند که شخص در آن با تلقين سر و کار دارد.» گاهي اوقات گياه را ‌آتش مي‌زنند و مستقيم روي بدن مي‌گذارند که اربابي از آن به «داغ گذاري» ياد مي‌کند. برخي مواقع هم گياه را در يک محفظه قلمي مانند مي‌گذارند و روي کانال‌ها مي‌کشند تا باز شوند. گياهاني که البته بوي بدي دارند. همين مسأله باعث مي‌شود تا همه کلينيک‌ها از آن استفاده نکنند مدام بايد به همسايگان يادآوري کنند که اين گياه، گياهي مجاز است. اربابي مي‌گويد: «موکساهاي ظريفي هم وجود دارد که روي صورت انجام مي‌شود

به گفته اربابي طب چيني طب درباري بوده براي اينکه پادشاه بايد همواره جوان ديده مي‌شد: «اين درمان در انحصار دربار بوده است




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: