جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 اسفند 1395     
۴ گام براي افزايش امنيت فرزندتان در «چهارشنبه سوري»

 اسفند ماه که مي‌رسد نگراني‌ها نسبت به حوادث چهارشنبه سوريِ پيش رو هم سر باز مي‌کنند. اما نگراني به تنهايي کافي نيست، کاستن از مخاطرات نو ظهور اين جشن آييني در دست آگاهي و همت ما والدين است. شاد بودن اتفاق خوبي است به خصوص اگر به صورت گروهي باشد. چهارشنبه سوري‌هاي قديم اين طور بود. يعني مراسمي بود براي شادي دسته جمعي. دوست و همسايه و فاميل دور هم جمع مي‌شدند، آتشي روشن مي‌شد و بوي هيزم، آش رشته خانم بزرگ محله و صداي خنده و هياهوي بچه‌ها براي پريدن از روي آتش کوچه را پر مي‌کرد.

اما با پيدا شدن سر و کله ترقه‌ها و وسايل آتش بازي جديد، شکل و شمايل اين آيين تغيير کرد. تا جايي که تا همين پارسال کسي جرأت نمي‌کرد در شب چهارشنبه سوري از خانه بيرون برود.
حتي در خانه ماندن هم چاره کار نبود چون حتي اگر گوش‌ها با پنبه هم پر مي‌شد باز هم سر و صداهاي مهيب انفجار حال آدم را بد مي‌کرد. البته چهارشنبه سوري امسال و سال‌هاي بعد فرق خواهد کرد. دليل آن هم آگاهي و همدلي بيشتر ما والدين است.


چهار گامي که بايد براي افزايش امنيت فرزندانتان در چهارشنبه سوري برداريد:
اصولاً تأمين کردن امنيت کار ساده‌اي نيست چون هم به وقت نياز دارد و هم به حوصله و دقت. به خصوص وقتي که مسئول تأمين امنيت کودک يا نوجوانتان باشيد. البته نه اينکه آنقدر هم سخت باشد که هيچ کاري از دستتان بر نيايد. براي افزايش ضريب امنيت فرزندانتان در چهارشنبه سوري امسال ما براي شما چند پيشنهاد داريم:
شادي کردن را به او ياد بدهيد
اگر به احوالات نوجوانان و جواناني که جشن آييني چهارشنبه سوري را به صحنه کارزار تبديل مي‌کنند دقت کرده باشيد، احتمالاً متوجه سرگرداني آنها بين هيجانات مختلفشان شده‌ايد. اغلب آنها به نيت شادي کردن وارد گود مي‌شوند اما به تدريج به سمت ابراز خشونت حرکت مي‌کنند.
براي مثال وسايل آتش زا را به سمت ديگران پرت مي‌کنند و يا به اموال عمومي آسيب مي‌زنند. بدون شک يکي از دلايل اين مسئله آن است که آنها با هيجاناتشان آشنايي پيدا نکرده‌اند، شيوه‌هاي صحيح ابراز هيجان را نياموخته‌اند و بلد نيستند که چطور بايد شاديشان را ابراز کنند.
بنابراين مهم‌ترين مسئله اين است که شما به عنوان پدر يا مادر فرزندتان را با شيوه‌هاي سالم ابراز شادي آشنا کنيد. براي مثال به او ياد بدهيد که رفتارهايي که براي ديگران مزاحمت و يا خطر ايجاد مي‌کنند، شادي محسوب نمي‌شوند و يا همنوا شدن با کساني که شادي را با خشونت مي‌آميزند، خارج از اصول شادي کردن است.
ابتکار عمل به خرج بدهيد
براي چهارشنبه سوري تان برنامه داشته باشيد. به خصوص سعي کنيد فرزندانتان را از محيط هاي مخاطره آميز دور کنيد و با جايگزين هاي بهتر و مفرح تر او را راضي و شاد نگه داريد. 
راي مثال اگر جايي را سراغ داريد که فرزندانتان بتوانند در محيطي امن‌تر مراسم چهارشنبه سوري را اجرا کنند به آنجا برويد. در صورت امکان بهتر است با چند خانواده ديگر که ترجيحاً فرزندي همدوره فرزند شما دارند هماهنگ کنيد و ترتيب يک دورهمي دوستانه را بدهيد.
نظارت داشته باشيد
اغلب به والدين توصيه مي‌شود که به صورت غير مستقيم روي رفتار فرزندان نوجوانشان نظارت داشته باشند، اما در مورد چهارشنبه سوري اين نظارت بايد شکل مستقيم داشته باشد.
فرزند شما نياز به قانون دارد؛ قانون درباره اينکه مجاز است براي چهارشنبه سوري چه چيزهايي بخرد و يا مجاز است در چه جمع‌هايي حاضر بشود. و اين هنر شما است که بتوانيد در عين مهربان بودن، مقتدر هم باشيد و با مهرتان او را تابع قوانينتان کنيد.
با او همراهي کنيد
مسئوليت شما تا وقتي که مراسم چهارشنبه سوري به پايان برسد ادامه دارد. بنابراين در طي اين مدت فرزندتان را همراهي کنيد. همراهي به اين معنا که سعي کنيد خودتان را به اقتضائات سني او نزديک کنيد، با او وارد بازي شويد و مراقب باشيد که هيجانات او از مسير صحيح خارج نشود. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: