جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 اسفند 1395     
اخذ عوارض متفرقه در بافت های فرسوده، سمی مهلک و عامل اصلی فقر سرانه های خدماتی بود

به گزاش گروه عمران شهری تهران نیوز، فتح اللهی اخذ عوارض متفرقه در بافت های فرسوده را سمی مهلک و عامل اصلی فقر سرانه های خدماتی دانست و تأکید کرد: با اقدام به نوسازی نمی خواهیم صرفاً آمار پروانه های صادره در بافت های فرسوده را افزایش دهیم و به تناسب آن شاهد دو برابر شدن کسری پارکینگ و کمبود سایر سرانه های خدماتی در محلات فرسوده باشیم.

عباداله فتح اللهی در جلسه شورای هماهنگی مدیران دفاتر خدمات نوسازی که با هدف بررسی دستاوردهای اجرای بسته تشویقی نوسازی برگزار شد، تصریح کرد: تلاش شد تا کلیه اقداماتی که در سال 95 از طریق دولت، مدیریت شهری، بخش خصوصی، سازندگان، نهادهای توسعه ای و غیره در راستای نوسازی بافت های فرسوده با محوریت دفاتر خدمات نوسازی انجام می شود، در قالب مدیریت هماهنگ نوسازی صورت پذیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که دفاتر خدمات نوسازی نقطه ثقل ایجاد هماهنگی ها برای تحقق نوسازی در بافت های فرسوده هستند، خطاب به مسئولان این دفاتر عنوان کرد: خروجی اقدامات انجام شده توسط دفاتر خدمات نوسازی در تمامی جلسات مدیریت شهری که در سال 95 برگزار شد، کاملاً مشهود بود و توانستیم به کمک شما جایگاه دفاتر را ارتقاء دهیم، لذا ضروری است برای حفاظت از این جایگاه مهم و تأثیرگذار تلاش نمایید.

فتح اللهی ضمن تأکید بر این که دفاتر خدمات نوسازی کاری پیچیده و چند وجهی را در بافت های فرسوده دنبال می کنند از مدیران دفاتر خواست تا ضمن توسعه ارتباطات خود با لایه های مختلف شهرداری، نسبت به ارائه ایده ها، تئوری ها و برنامه ها در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، خدمات شهری، عمرانی، حمل و نقل و غیره اقدام نمایند.

وی افزود: نوسازی بافت های فرسوده امری است که تمامی ارکان قدرت در آن مداخله دارند، لذا ضروری است دفاتر خدمات نوسازی به منظور تحقق اهداف نوسازی در محلات هدف، علاوه بر صلاحیت های فنی شهرسازی و معماری، صلاحیت های ارتباطی و مدیریتی خود را ارتقاء دهند تا بتوانند نقش خود را در ارتباط با لایه های متعدد و پیچیده مدیریتی ذی مدخل در نوسازی به نحوه شایسته ایفا نمایند.

فتح اللهی اخذ عوارض متفرقه در بافت های فرسوده را سمی مهلک و عامل اصلی فقر سرانه های خدماتی دانست و تأکید کرد: با اقدام به نوسازی نمی خواهیم صرفاً آمار پروانه های صادره در بافت های فرسوده را افزایش دهیم و به تناسب آن شاهد دو برابر شدن کسری پارکینگ و کمبود سایر سرانه های خدماتی در محلات فرسوده باشیم.

وی در این باره توضیح داد: به همین منظور بسته های تشویقی جدید نوسازی بر مبنای سیاست های انقباضی برای تک پلاک های زیر 100 متر مربع که خارج از استانداردهای طرح تفصیلی می باشند، تدوین شده است؛ بر این اساس شاخص تک پروانه در سنوات گذشته 34% و در سال جاری 18% بوده است که حدود 16% افت داشته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده با حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، یادآور شد: نفوذپذیری و تسهیل امکان تردد شهروندان ساکن در لکه های نفوذناپذیر بافت های فرسوده یکی از ارکان نوسازی است.

وی افزود: ساخت مترو را در راستای ستون فقرات نوسازی شهر می دانیم چرا که می تواند تأثیر بسزایی در نوسازی داشته باشد، به طور مثال احداث خط 3 مترو، بافت های فرسوده در مناطق 17، 18 و 19 را تحت تأثیر قرار داده است. این نوع از اقدامات عمرانی در آمار عملکرد نوسازی لحاظ نمی شوند اما تأثیر بسیار مثبتی در نوسازی دارند.

فتح اللهی در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدامات حاکی از آن است که پایه گذاری نوسازی متوازن با مدیریت هماهنگ در سال 95 مؤثر بوده و پرورش آن نیازمند تلاش همه جانبه از سوی دولت و مدیریت شهری، مدیریت منطقه، ناحیه و محله است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه تعهدات مدیریت شهری در بسته تشویقی نوسازی به صورت 100% انجام شده است، اظهار داشت: مجموعه تخفیفات شهرداری در طی ده سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان بوده است در حالی که در سال جاری حدود 112 میلیارد تومان تخفیف اعطا شده است.

فتح اللهی تصریح کرد: ما به عنوان نهاد نوسازی قطعاً به دنبال آرام سازی شهر هستیم و چون بافت فرسوده ذاتاً بافت پرتراکمی است، با تراکم فروشی و اخذ عوارض متفرقه مخالف هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه این جلسه بر ضرورت جمع بندی و ارزیابی اقدامات سال 95 دفاتر خدمات نوسازی به منظور اصلاح نقاط ضعف و احصا رویکردها و برنامه های سال آتی دفاتر تأکید کرد.

شایان ذکر است پرسش ها و نکات مدیران دفاتر خدمات نوسازی در خصوص بسته های تشویقی نوسازی و موانع و مشکلات نوسازی در محلات هدف در این جلسه عنوان شد و مورد بررسی قرار گرفت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: