جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 اسفند 1395     
لزوم پیگیری تحقق مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز،معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، برخی انتقادها از نحوه درآمدزایی شهرداری های کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور را غیرمنصفانه و بدون در نظرگرفتن ریشه ها و علل اصلی این فرآیند توصیف کرد.  

 

 علیرضا جاوید که در "دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران" با موضوع "هم اندیشی لایحه مدیریت شهری" سخن می گفت، با تقدیر از اندیشمندان، کارشناسان و متخصصانی که اقدام به تدوین پیش نویس این لایحه کرده اند، به روز رسانی و تطبیق قانون شهرداری ها (مصوب سال 1334) با شرایط زمانی و مکانی موجود را امری ضروری دانست و در عین حال افزود: مجموعه قوانینی که دوره تغییر نظام حاکمیتی را برتافته و توانسته است طی نیم قرن بار سنگین اداره شهرداری ها را به دوش بکشد، قطعا دارای نقاط قوت متعدد است و باید به عنوان زیردستی و الگوی اولیه قوانین جدید درنظر گرفته شود. 

وی با بیان آنکه هیچ شهرداری بدش نمی آید فارغ از چالش های درآمدزایی، وقت و توان خود را صرف بهبود وضعیت شهر کند، یادآور شد وقتی در دهه 60 هجری شمسی قانون بودجه با رویکرد خودکفایی شهرداری ها، این نهادها را از بودجه عمومی دولت محروم ساخت، ساختار قانونگذاری و اجرایی کشور ملزم شد قانون درآمدهای پایدار قابل تحقق برای شهرداری ها را تدوین و ابلاغ کند؛ امری که در تمام طول 3 دهه گذشته به دست فراموشی سپرده شده است. بنابراین در شرایطی که اداره پایتخت به عنوان کلانشهری در مقیاس بین المللی حداقل به 6 میلیارد دلار در سال نیاز دارد، انتقاد از نحوه درآمدزایی شهرداری های کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مثابه متهم ساختن معلول و غفلت از علت اصلی پدیده است.

مهندس جاوید با ارزشمند دانستن ماده 11 لایحه مدیریت شهری مبنی بر الزام مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونگذار به تعیین منابع جایگزین درآمدی در صورت تصویب قوانینی که از درآمد شهرداری ها بکاهد، این ماده را از نقاط قوت لایحه مدیریت شهری ذکر و ابراز امیدواری کرد نحوه پرداخت منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها دستخوش تغییر نشود و سهم شهرداری ها از این محل به همان 50 درصد سال اول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بازگردد.

وی الزام به تهیه و تدوین نظام فنی و اجرایی شهرداری ها در ماده 19 لایحه مدیریت شهری را امری ضروری دانست و با بیان آنکه شهرداری تهران اقدام به تدوین مجموعه ضوابط و دستورالعمل های فوق کرده است، از پشیبانی شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه قدردانی کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین با مثبت ارزیابی کردن ماده 27 لایحه فوق مبنی بر انتقال کلیه وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در امور راهنمایی و رانندگی محدوه و حریم شهرها به شهرداری ها، تحقق این امر را قدم اول در تحقق مدیریت یکپارچه شهری دانست.

گفتنی است دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران با اهدافی همچون شناسایی چالش ها و فرصت های مدیریت شهری در حوزه های تقنینی و بررسی، ارزیابی و شبیه سازی لایحه مدیریت شهری، شانزدهم و هفدهم اسفندماه سال 1395 در سالن اجلاس سران برگزار شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: