جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 5 اسفند 1395     
همه چیز درباره چاقی کودکان

روزنامه آرمان: مشکلات مرتبط با وزن در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان کمتر است، با این حال کودکانی که اضافه‌وزن دارند در بزرگسالی در معرض خطر چاقی و ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت قرار می‌گیرند.همچنین این کودکان در معرض استرس و غم قرار دارند و در مقایسه با دیگر کودکان عزت‌نفس کمتری دارند. درادامه با دلایل چاقی کودکان و شیوه‌ کنترل آن آشنا می‌‌شوید.

علل چاقی کودکان

کودکان به دلایل متعدد دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند که مهم‌ترین آنها عوامل ژنتیکی، کم‌تحرکی و الگوهای غذایی نامناسب یا ترکیبی از این عوامل هستند. در مواردی اندک، اضافه‌وزن یا چاقی به دلیل مشکلات هورمونی است. معاینه‌ فیزیکی و آزمایش خون می‌تواند نقش و احتمال ابتلا به چاقی در اثر مصرف دارو را مشخص کند.اگرچه چاقی و اضافه‌وزن زمینه‌ ارثی دارد، اما همه‌ بچه‌ها در خانواده‌هایی که سابقه‌ چاقی دارند، به اضافه‌وزن مبتلا نخواهند شد. ریسک ابتلا به چاقی در کودکانی که والدین یا خواهر و برادر چاق دارند، بیشتر است. همچنین چاقی می‌تواند با رفتارهای خانوادگی مانند عادات غذایی و فعالیت جسمی مرتبط باشد.رژیم غذایی و میزان فعالیت جسمی کودک نقش مهمی در وزن او دارد. امروزه کودکان تحرک جسمی کمی دارند برای مثال، متوسط زمانی که یک کودک تلویزیون تماشا می‌کند حدود چهار ساعت در روز است و بقیه ساعات را نیز به بازی‌های کامپیوتری می‌گذراند که میزان ساعات کم‌تحرکی را افزایش می‌دهد.کودکان چاق در معرض بیماری‌های زیر قرار دارند: کلسترول بالا؛ فشارخون بالا؛ بیماری‌های قلبی؛دیابت؛ پوکی‌استخوان؛ بیماری‌های پوستی مانند عرق‌سوز شدن، عفونت‌های قارچی و آکنه.

چطور می‌توانم به او کمک کنم؟

اگر کودکتان به اضافه‌وزن یا چاقی مبتلاست،‌ باید به او اطمینان بدهید که در هر حالتی از او حمایت خواهید کرد. گاهی اوقات احساسات بچه‌ها نسبت به خودشان به احساس والدینشان درباره‌ آنها بستگی دارد و اگر شما کودکتان را با هر وزنی که دارد بپذیرید، او احساس خوبی نسبت به خود خواهد داشت. همچنین این موضوع اهمیت دارد که با کودکتان در مورد وزنش صحبت کنید و اجازه بدهید که او نیز نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد.والدین نباید کودکانشان را به دلیل اضافه‌وزنی که دارند از سایرین جدا کنند.

روش تشخیص اضافه‌وزن کودک

بهترین کسی که می‌تواند تعیین کند فرزندکودک شما اضافه‌وزن دارد یا نه، پزشک اوست. دکتر برای تعیین وزن کودک، سن و الگوی رشد او را بررسی می‌کند و قد و وزنش را اندازه می‌گیرد. سپس شاخص توده جسمی او را محاسبه و آن را با مقادیر استاندارد مقایسه می‌کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: